Itse olen huomannut, että ns. proge nostaa jatkuvasti päätään yhä suuremman yleisön tietoisuuteen, ja vanhempienkin rock tai metallimiesten stereoissa soi neo-proge tai raskaampi vääntö.
Kertokaahan laajalla akselilla -progressiivinen rock tai metalli-, parhaimmat tuttavuudet, tai muuten vain mainitsemisen arvoiset bändit.
Itse voisin lyödä lusikan soppaan heti avausviestissä last.fm:n mukaan taiderockina, tai progressiivisena rockina määritetty saksalainen Sylvan. Kyseinen bändi tuli vastaan mistä muualta kuin täältä Imperiumista, jossa arvioitiin bändin Livepaketti. Kyseisiä äänitteitä en omista, mutta yhtä levyä lukuunottamatta löytyy koko tuotanto, joka on todella kirjava. Löytyy fiilistelyä, teknistä osaamista, kikkailuakin jopa, mutta kaikki tunnistettavassa ja monipuolisessa kirjossa. En rupea luettelemaan kaikkia levyjä, ja kommentteja tähän, vaan suosittelen yhtä levyä. Niistä löytyy ehkä helpoin kuunneltava, jo pituudensakin puolesta (vajaa 50min) oleva Encounters. Siellä on happoistakin menoa, ja hillitysti progeilevaa materiaalia, aina myös instrumentaalisia kohtia myöten hallittu paketti.
Bändistä täytyy muistaa myös se, että laulaja on aluksi jopa ärsyttävä, tai vähintäänkin muista erottuva, joten anna aikaa kasvaa siihen sisälle, niin johan toimii

Nyt taisi mennä sekavaksi mutta ehkä tiedät jo bändejä joita suositella. Ja aivan rohkeasti vain, ei tarvitse olla mitään super tuntemattomia bändejä. Kaikki samaan kassiin niin hyvä tulee.