Doom metal

Raskaamman musiikin keskustelut
Post Reply
Exhorder

Post by Exhorder »

NightMare82 wrote:Ai, olikos se se bändi, jonka laulaja kuulostaa enemmän ozzylta kuin Ozzy itse? :D Ei, mutta ihan hyvä bändi kyseessä kuitenkin joka tapauksessa, sen perusteella mitä olen materiaalia heiltä kuullut.
No, aika Ozzyltähän se laulaja kuulostaa kyllä :) Hyvässä mielessä toki.
Albert

Post by Albert »

Blood Fiend wrote:^Toi on jo aika loppuun puhuttu aihe, ei ainakaan noin paljon tekstiä olis tosta tarvinnu kirjottaa.

Mitä levyjä suosittelette Electric Wizardilta? Multa löytyy "Come my fanatics..." ja toimii hyvin.
Onks suositella jotain saman tyylisiä bändejä?
Hah hah...olet ehkä oikeassa, ehkä et, mutta huvitti hiukka, et heti perään kysyt, luultavasti sarkastisessa mielessä tosin, noita EW suosituksia. Tuota aihettahan ei olekaan koskaan käsitelty!

The Warnings on muuten Läjä Äijälän bändi! Mut samaan tapahtumaan olen minäkin suuntaamassa!
Last edited by Albert on Tue Oct 09, 2007 7:30 pm, edited 1 time in total.
Albert

Post by Albert »

Toi kasettimuistelo oli kiva, Leea! Vanhat hyvät ajat tuli mieleen! En kyllä muista edes tuommoista tehneeni tosin. Tuossa kritiikki-analyysissä menit tosin ehkä hiukka liian pitkälle ainakin meidän kohdalla. Mieluusti toki esiintyisin julkisesti niin ovelana ihmisenä, että miettisin keinoja millä meitä ei kukaan uskaltaisi kritisoida, mut enpä kykene moiseen. Tai kykenisin, mut se sotii tiettyjä arvojani vastaan. Ja muuten, mitä tulee akateemiseen taustaan, niin mulla ehkä se ensisijainen innoitus oli saada opintotukea ja ainoat vähänkään kiinnostavat aihepiirit löytyivät yliopistosta. Kahdeksas vuosi menossa ja rahaa ei enää tule, mut on hiukka turhaa lopettaa tässä vaiheessa. :)

Ja siis sanon nyt itsekin suoraan, että en koe mitenkään vaivaannuttavaksi jos jotkut meitä pitää jonain ylipappeina, noin hieman lainausmerkeissä kuitenkin. Se on, kuten Leeakin tuossa toi esiin, melko ymmärrättävää itseasiassa, koska teimme ensimmäisen varsinaisen doom metal albumin Suomessa (vaikka ennen meitä toki muutoin oli Exitus, Spiritus Mortis ja Minotaurikin) ja varmaan sitä kautta toimme tätä musaa lähemmäksi ihmisiä. Eipä ollut paljon puhetta ja tekstiä doomista kehissä silloin kun aloittelimme ja ei edes silloin kun Slice of Doom tuli. Ja koko idea, toistettakoon se vielä kerran, oli informoida ihmisiä muista bändeistä. Tämä oma touhu oli siinä vaan taustalla. Se päätyömme oli haastatteluissa valistaa kansaa ja heitellä bändien nimiä ja jotta haastatteluja olisi piti tehdä omia biisejä heh heh. Onneksi ne bändit myös löysivät uusia kuulijoita!

Toivottavasti Vitus ja Trouble ja muut jatkossakin löytävät uusia ystäviä.
Leea

Post by Leea »

Jos sulla on kahdeksas niin mulla on sitten kai vasta yhdeksäs (veikkasin kymmenettä, mutta eihän humanisti osaa laskea), eikä tässä vaiheessa opintotuesta muista enää muuta kuin sen, että "se ja se levy tuli vastaan käytettynä, mutta jäi ostamatta kun olin silloin opintotuella ja löysin sen loppukuusta ja tukipäivän jälkeen sitä ei enää ollut divarissa."
Kasettivaihto liittyy mielessäni aina jotenkin SKS-reissuun, joten taisi tapahtua 90-luvun puolella. Siihen aikaan kaupoistakin sai vielä tyhjiä kasetteja, jotka maksoivat yhtä vähän kuin tyhjät CD-levyt nykyisin.
Blood Fiend

Post by Blood Fiend »

^Kaseteille oli kyl kiva äänitellä kavereiden levyjä silloin joskus kun niitä sai vielä sopu hintaan, varsinki kun levyjä ei ollu varaa ostaa. Noi CD-r:t on kyl käteviä, mut ei ne nappaa samalla lailla kun noi hikiset kasetit.
Albert wrote:Hah hah...olet ehkä oikeassa, ehkä et, mutta huvitti hiukka, et heti perään kysyt, luultavasti sarkastisessa mielessä tosin, noita EW suosituksia. Tuota aihettahan ei olekaan koskaan käsitelty!
Entä onko saint vitus ja trouble hyviä?
Albert

Post by Albert »

On ne :D

Tsekkaa Troublen: Psalm 9 tai The Skull jos et usko! Tai Vitusin Die Healing.

Leea, nyt hiukka alkaa avautumaan. Mä aloitin nää opinnot -99, et oisko silloin sit ollut.
Blood Fiend

Post by Blood Fiend »

Albert wrote:On ne :D
Tsekkaa Troublen: Psalm 9 tai The Skull jos et usko! Tai Vitusin Die Healing.
tiedän (en kirjottanu sitä tosissaan). tai no vitusilta en oo kyl tota die healingia löytäny, dark world on kyl loistava biisi.
Cvbe

Post by Cvbe »

Mulle iskee Vitusin s/t, Hallow's victim ja The walking dead vielä lujemmin kuin Die healing!
anthares

Post by anthares »

Cvbe wrote:Mulle iskee Vitusin s/t, Hallow's victim ja The walking dead vielä lujemmin kuin Die healing!
Mites Born too late?
Cvbe

Post by Cvbe »

Ei yhtä lujaa kuin Die healing, heh! On sekin hyvä levy, mutta oon kyllä enemmän Reagers- kuin Wino-miehiä, tosin V ja Live on multa tyystin kuulematta. Lindersson & C.O.D., anyone? Minusta se on hiton kova levy!
anthares

Post by anthares »

Cvbe wrote:Ei yhtä lujaa kuin Die healing, heh! On sekin hyvä levy, mutta oon kyllä enemmän Reagers- kuin Wino-miehiä, tosin V ja Live on multa tyystin kuulematta. Lindersson & C.O.D., anyone? Minusta se on hiton kova levy!
No jos pakko valita niin Reagers on kovin. Kunnon tunteellista vonkumista. WIno ja Lindersson toimii Vitukseen hyvin myös. COD on kova levy. Ei paras Vitus mutta peittoaa noin 90% muista alan yrittäjistä.
anthares

Post by anthares »

Veriluoja wrote:Saint Vitus - Dying Inside

Siinä teille elämänkokemus. On muuten doom-historian yksi hienoimmista kappaleista.
Nyt halataan!
Nightmare82

Post by Nightmare82 »

anthares wrote:
Veriluoja wrote:Saint Vitus - Dying Inside

Siinä teille elämänkokemus. On muuten doom-historian yksi hienoimmista kappaleista.
Nyt halataan!

Entäs tää?

Every time I'm on the street
People laugh and point at me
They talk about my length of hair
And the out of date clothes I wear

They say I look like the living dead
They say I can't have much in my head
They say my songs are much too slow
But they don't know the things I know

I know I don't belong
And there's nothing I can do
I was born too late
And I'll never be like you

In my life things never change
To everybody I seem strange
But in my world now something's died
So I just stare with these insane eyes

I know I don't belong
And there's nothing that I can do
I was born too lte
And I'll never be like you

Kaukoryhmätuomiohali! :twisted:
Albert

Post by Albert »

Cvbe wrote:Mulle iskee Vitusin s/t, Hallow's victim ja The walking dead vielä lujemmin kuin Die healing!
Ja mulle eka ja Walking Dead (joka on ehdoton suosikki), mutta eipä noita viitsi suositella, kun ei niitä mistään saa.
Cvbe

Post by Cvbe »

Saako Die healingia sitten jostain, vai?

No, itse asiassa tota "virallista bootlegia" (tais olla D.Chandlerin hyväksymä tjsp), joka sisältää sekä tokan lp:n että tuon eppen, sai ainakin vielä jokunen kuukausi sitten mm. Doom Dealerilta. ---- Nyt tsekkasin viimeisimmän myyntilistan, eikä sitä enää siellä näkynyt, mut ehkä suoraan Chandlerilta sitä voi kysellä jos ei levyä/levyjä hyllystä löydy. Se niitä kaiketi on Debris Inc.in keikoilla myynyt.

Näistähän oli pari vuotta sitten jonkilainen vetoomuskin netissä allekirjoitettavana, joka sitten toimitettiin SST:lle uusintajulkaisujen toivossa, mut eipä ole kuulunut. Ja tuskin kuuluukaan? Hauskaa on, että SSTSuperstoresta saa ostaa kasettiversiota Mournful criesista sekä Hevier than thousta, heh.
Peter Vicar

Post by Peter Vicar »

Linderson justiin soitti mulle, että hän ei nauhoita Lord Vicar 7" EP:n biisien lauluja ensi viikonloppuna kun ei saa lastenhoitajaa. Ja meidän perheeseen syntyi toinen lapsi perjantaina, poika tällä kertaa. Tosi doom-tunnelmissa siis mennään, hah hah!

...mutta pohjien raakamiksaukset jyräävät aivan perkeleellisesti!!! :twisted:
Death Metal Maniac

Post by Death Metal Maniac »

Leea wrote:Jospa nyt sitten parin viikon tauon jälkeen palaisin lusikoimaan soppaa, jota silloin hämmentelin - ja kiskoisin hyvin aiheeseen palanneen topikin taas hetkeksi raiteiltaan sinne fanikäyttäytymisten, pyhien lehmien, henkilökulttien ja muiden jännien ilmiöitten suohon.

Yksi syy siihen, miksi Reverendiä kohdellaan tällä foorumilla useammin silkki- kuin nilkkihansikkain on varmaankin siinä, että miehet ovat aktiivisia kirjoittelijoita, eikä varmaan kenellekään ole epäselvää minkä nimiset lautailijat soittavat bändissä. Monien tunnettujen orkesterien jäsenethän joko välttävät messulautaa asiattoman kritiikin pelossa, tai lukevat mutteivät kirjoita - tai jos sekä lukevat että kirjoittavat, nimimerkkien ja bändin yhteys, tai se kuka kukin tietystä bändistä on, ei välttämättä ole ihan selvää niille lukijoille, jotka eivät tunne kyseisiä jäseniä henkkoht. Ja tutuillehan on tietenkin aina vähän ikävämpi mennä päin naamaa (vaikka sitten vain kuvaannollisesti ja verkkovälitteisesti) sanomaan että teetpäs muuten tosi paskaa, en tykkää yhtään. (Ellei kyseessä sitten ole niin läheinen ihminen, että rajumpikin kritiikki osataan ottaa vastaan puolin ja toisin.) Oikeastaan sama ilmiö kuin siinä, että SFP:n messulaudan aikaiset aggressiivisetkin väittelyt lientyivät ja hävisivät pitkäksi aikaa Imperiumin messulaudalta kun alkoi olla pikkujouluja ja tuskamiittejä, jolloin ihmiset tutustuivat toisiinsa nimimerkkien takana eivätkä enää kehdanneet länkyttää, tai sopivat välinsä muuten. Lisäksi Reverend Bizarren suhtautuminen faneihinsa on myös hyvin lämmintä sekä verkossa että sen ulkopuolella, heillä on taito saada ihmiset tuntemaan olonsa tervetulleeksi ja porukkaan kuuluvaksi. Voin kuvitella, että tietty yhteishenki ja porukkaan kuulumisen tunne näyttäytyy sekä tavoiteltavana että kadehdittavana.

Toisaalta tässä voi olla ilmassa loppujen lopuksi kuitenkin jotain samaa kuin siinä Niskalaukaus-esimerkissä. 90-luvun lopullahan Niskalaukausta ei saanut kritisoida, koska se tulkittiin musiikkikritiikin sijaan leskien, orpojen ja sukupuuttoon kuolevien eläinten kritisoimiseksi. Koska Reverend Bizarrella on akateeminen tausta, mutta toisaalta julki on tuotu tätä "olemme työväenluokkainen bändi"-asennetta, kriitikot leimautuvat poroporvarillisiksi sekä akateemisten että työläisten kritisoijiksi. Vaikka siirtymä musiikkikritiikistä ulkomusiikillisiin asioihin olisi kokonaan lukijan eikä arvostelijan päässä. Ja tässä keskustelussahan jopa bändin edustaja itse tempaisi keskusteluun arvoasetelman "jos kritisoit REverend Bizarrea, kritisoit samalla avohoitopotilaita" (ja siinä sivussa menevät varmaan lesket ja orvotkin). Kerrassaan ovelaa, ja suorastaan huvittavaa. Jos joku mainostoimisto keksisi moisen kikan, ei varmaan menisi läpi, mutta tunnekylläisesti kirjoitettuna voi vavahduttaa useampaakin sydäntä, ennen kuin sen ajatussisältöä rupeaa pohtimaan kunnolla.

Ja sitä päästäänkin musiikkikritiikkiä yleisesti koskevaan pohdintaan, eli miksi on niin helppo siirtää mielessään kritiikki musiikista ulkomusiikillisiin arvoihin? Väittäisin että se johtuu juuri siitä, että itselle läheiseen musiikkiin tulee suhtauduttua niin tunteella, ja toisaalta taas jokin muu musiikki ei juuri itselle tunnetasolla aukene, ja ympärillä juuri siitä musiikista emotionaalisessa hurmostilassa intoilevat ihmiset voivat näyttää silloin päättömiltä kanoilta. Lopulta kuitenkin musiikista haettava ja koettava mielihyvä on hyvin samankaltaista, vaikka se vaihteleekin yksilöllisesti mistä musiikista sen kukin saa. Tai siis lohkaistaan esimerkiksi nyt vaikka sellainen tapaus, että minähän en tajua teknon päälle yhtään ja sen muotokieli kuulostaa korvaani enimmäkseen todella ärsyttävältä, mutta teknosta intoilevan työkaverini kuvaukset siitä, mikä hänestä teknossa on hienoa kuulostavat todella yhteneväisiltä sen kanssa, mikä minusta on hienoa vaikka doomissa ja deathissa. Tekno on ehkä vähän kaukaa haettu esimerkki, kun metallin sisälläkin on suuntauksia jotka toisille ovat taivaan mannaa ja toisille aiheuttavat näppylöitä, mutta toivottavasti ajatus välittyi. Minusta ei ole loukkaus jos sanotaan, että "et vain ymmärrä mikä juuri tässä musiikinlajissa on hienoa". Olen itse ensimmäisenä myöntämässä etten ymmärrä joittenkin musiikinlajien viehätystä, mutta se ei tee niistä vähemmän arvokkaita niille, jotka sen viehätyksen ymmärtävät. Eikä kummankaan kannan kannattajista toistaan tyhmempiä tai viisaampia.

Muoks: Unohtui näköjään tuosta vuodatuksesta vielä yksi sivuttu aihe, eli miksi RB'n hemmot ovat kunnioitettuja ylipappeja doom metallin määrittelyssä. Ehkä siksi, että monelle he ovat hyvinkin voineet olla ensimmäiset, jotka sitä doomia ovat tarkemmin määritelleet. Silloin kun tykästyin Reverendin musiikkiin, tiesin pitäväni hitaasta, toisteisesta ja maanisesta metallista, mutta minulle oli hyvinkin hämärää, mitä käsite "doom metal" piti sisällään, koska sitä (valtavirta)lehdistössä käytettiin varsin väljästi ja sekavasti ja osin synonyyminä goottimetallin kanssa, tyyliin "doom on kuin goottimetallia, mutta melodisempaa" joka ei siis lehdestä luettuna lukijalle ilman esimerkkejä sano yhtään mitään. Tai Suosikin klassinen määritelmä "doom voi olla hidasta tai nopeaa" oli sekin niin selkeä, että ihan itkettää :roll: Soundissa taidettiin jopa Elegyn aikainen Amorphis niputtaa doomiksi. Hämmennyksen keskelle paukahti Albert määrittelemään erikseen vanhakantaisen doomin ja death-doomin ja nauhoittamaan kaseteille esimerkkejä tavarasta, johon kannattaa tutustua jos haluaa perehtyä doomin olemukseen. (On muuten edelleen ahkerassa kuuntelussa ne kasetit...) Ja onhan sinänsä bändin sisälläkin eriäviä mielipiteitä siitä onko jokin doomia vai ei, muistan jonkun mielenkiintoisen keskustelun aihetta sivuten Mourning Belovethista.
Leea, kuka näitä sun romaaneja oikeesti jaksaa lukea?

Mutta veikkaan, että paljon asiaa tuossakin.

Doom, Death/Doom, jne. on tarkkoja juttuja mullekin.

Mourning Beloved taitaa olla enempi jotain pehmo-heviä.

Corrupted on mielestäni aika doomia, vaikka ei ihan perinteistä olekaan.

Onhan näissä mielipideasioitakin, mutta totuus on, että kyllä Doom-fanaatikko aina TRUE DOOMIN tunnistaa!

Ja meikäläinen ei kanssa ole paljon sanaa säästellyt. En sitten tiedä miten on vaikuttanut Slugathorin/Metal Warningin/Witchtigerin ym. muiden kytkösten uskottavuuteen, mutta kiinnostus on so not.

(Arvostan toki ihmisiä jotka eivät viitsi kirjoitella jaarituksia tänne, jos on parempaakin tekemistä).
Death Metal Maniac

Post by Death Metal Maniac »

Peter Vicar wrote:Linderson justiin soitti mulle, että hän ei nauhoita Lord Vicar 7" EP:n biisien lauluja ensi viikonloppuna kun ei saa lastenhoitajaa. Ja meidän perheeseen syntyi toinen lapsi perjantaina, poika tällä kertaa. Tosi doom-tunnelmissa siis mennään, hah hah!

...mutta pohjien raakamiksaukset jyräävät aivan perkeleellisesti!!! :twisted:
Hola Peter!

Juu, (doomi) Lordia odotellessa... Iso V-kitara sylissä.
S.M

Post by S.M »

Kertokaapas onko italialainen L´Imperio Delle Ombre mistään kotoisin? Pariah Child kakkosessa oli kiinnostuksen herättänyt haastis, jossa pudoteltiin Paul Chainin ja Death SS:n nimeä useampaan otteeseen ja okkultismistakin lätistiin. Ilmeisesti jonkin sortin doomista on kyse? Valaiskaapa..
kukkakaali

Post by kukkakaali »

S.M wrote:Kertokaapas onko italialainen L´Imperio Delle Ombre mistään kotoisin? Pariah Child kakkosessa oli kiinnostuksen herättänyt haastis, jossa pudoteltiin Paul Chainin ja Death SS:n nimeä useampaan otteeseen ja okkultismistakin lätistiin. Ilmeisesti jonkin sortin doomista on kyse? Valaiskaapa..
Bändin kotisivut ei näköjään Firefoxilla toimineet (linkit kusi), mutta Exploderilla sain noukittua esiin yhden maistiaisen. Ihan asiallisen kuuloista tavaraa. Ovela kieli tuo italia.
S.M

Post by S.M »

kukkakaali wrote:
S.M wrote:Kertokaapas onko italialainen L´Imperio Delle Ombre mistään kotoisin? Pariah Child kakkosessa oli kiinnostuksen herättänyt haastis, jossa pudoteltiin Paul Chainin ja Death SS:n nimeä useampaan otteeseen ja okkultismistakin lätistiin. Ilmeisesti jonkin sortin doomista on kyse? Valaiskaapa..
Bändin kotisivut ei näköjään Firefoxilla toimineet (linkit kusi), mutta Exploderilla sain noukittua esiin yhden maistiaisen. Ihan asiallisen kuuloista tavaraa. Ovela kieli tuo italia.
Kiitokset. Kuulosti aika lupaavalta, vaikka yleensä noista kahden minuutin pätkistä nousee vain vitutus :lol:
warhorse

Post by warhorse »

Mulla on se LP ja ihan kelpotavaraa on kokonaisuudessaankin, jos tuontyylinen tavara uppoaa.
Albert

Post by Albert »

Cvbe wrote:Saako Die healingia sitten jostain, vai?

No, itse asiassa tota "virallista bootlegia" (tais olla D.Chandlerin hyväksymä tjsp), joka sisältää sekä tokan lp:n että tuon eppen, sai ainakin vielä jokunen kuukausi sitten mm. Doom Dealerilta. ---- Nyt tsekkasin viimeisimmän myyntilistan, eikä sitä enää siellä näkynyt, mut ehkä suoraan Chandlerilta sitä voi kysellä jos ei levyä/levyjä hyllystä löydy. Se niitä kaiketi on Debris Inc.in keikoilla myynyt.

Näistähän oli pari vuotta sitten jonkilainen vetoomuskin netissä allekirjoitettavana, joka sitten toimitettiin SST:lle uusintajulkaisujen toivossa, mut eipä ole kuulunut. Ja tuskin kuuluukaan? Hauskaa on, että SSTSuperstoresta saa ostaa kasettiversiota Mournful criesista sekä Hevier than thousta, heh.
No ei kyllä taida saada eli metsään menin...sori! Ja totta puhuen suosittelisin kyllä ehkä sittenkin aloittelijalle Die Healingia. Noi räkäisemmät levyt voivat lähinnä karkoittaa tottumattoman.

Ja SST:n jannu on muistaakseni ilmaissut et ei ole tulossa uusintapainoksia. Ihme mulkku.
Mulla on Hallows Victimista/Walking Deadista se laiton CD bootleg. Noi Chandlerin hyväksymät bootlegit ovat aika käppäisiä. Mulla on se live. Musa on tietty hyvää aina!
ChristLiar

Post by ChristLiar »

Die Healingia ei varmaan uutena irtoa juu mistään, mutta jos on liikaa rahaa, niin esim. Amazon myy levyä ~30 dollarilla.
Itse tulee aina tehtyä väärä ratkaisu ja maksettua mielummin sähkölasku.

Onneksi meikä ei ole kuullut noita alkupään levyjä tai voisi ottaa päähän, ettei niitä (ainakaan helpolla) saa omaan hyllyyn. Tyydyn vain toteamaan, että 'born too late' on itselle varmaan paras julkaisu.
S.M

Post by S.M »

Albert wrote:
Ja SST:n jannu on muistaakseni ilmaissut et ei ole tulossa uusintapainoksia. Ihme mulkku.
Mulla on Hallows Victimista/Walking Deadista se laiton CD bootleg. Noi Chandlerin hyväksymät bootlegit ovat aika käppäisiä. Mulla on se live. Musa on tietty hyvää aina!
Eikös vuosi pari takaperin ollut pystyssä jopa jonkinlainen nettiadressi, jossa vaadittiin SST:tä julkaisemaan voi Vitukset uudestaan tai myymään oikeudet jollekin muulle...
Post Reply