B L A S T-B E A T......

Muusikoiden keskustelu- ja ilmoitusalue
Post Reply
MoonDog

Post by MoonDog »

Kun täällä on noista triggereistäkin jauhettu, niin kysäisenpä ihan mielenkiinnosta; millainen PA:n tulisi olla, jotta triggereistä saisi kaiken hyödyn irti? Siis lähinnä sitä tarkoitan, että esim. kuinka paljon vahvarista pitäisi irrota moukkua, että treenikämpällä jytäisi kovillakin äänenvoimakkuuksilla? Millaiset kaiuttimet? Tarvitseeko erillistä subia? (noh, sehän riippuu tietysti kaiuttimista mutta kuitenkin) Jotain esimerkkejä olisi hyvä saada, esim. välttävä laitteisto, 'normaali' laitteisto ja sitten joku hieman tehokkaampi satsi.
Ja kertokaapa toki millaisia PA-systeemejä itsellänne on (jos on).
aegis^

Post by aegis^ »

Oltiin tuossa studiolla miksaamassa Nailgunnerin demoa jossa oli huonoista kamoista johtuen harvinaisen kamala virvelisoundi. Nyt kuitenkin sain uuden virpan josta ovelina äijinä nauhoitimme muutaman iskun, joista sitten valittiin paras ja sitten triggerin avulla korvasimme vanhan virvelisoundin. Ja nyt kyllä jytää.
hakkinti

Post by hakkinti »

HellModem wrote:...kun kyseessä on vuoromättö, kädet rupeavat hakkaamaan välillä tasamättöä... Toinen ongelma tuli vastaan siinä, että tuo bisi on liian nopea soitettavaksi yhdellä pedaalilla, ja liian hidas soitettavaksi kahdella pedaalilla, eli basarit eivät myöskään synkkaa koko aikaa käsien kanssa... Jos kellään on antaa mitään vinkkejä, niin otan ne mielelläni vastaan.
Tuon perusteella tulkitsisin, että kyseessä on vain liian vähäinen treeni grindin suhteen. Tekniikalla (tai sen puuttumisella) voi olla myös hieman osuutta asiaan; eli jos yrittää soittaa liian nopeaa grindiä (tai ihan mitä tahansa) pidempiä pätkiä heikohkolla tekniikalla, niin helposti se rupeaa huojumaan juuri noin. En tietysti tiedä hirveästi tasostasi tällä hetkellä, saati ole ikinä nähnyt soittoasi, mutta kuulostaa siltä, että pitää vaan treenata kestävyyttä lisää. Suomeksi: lisää grindiä teidän omiin biiseihin, enemmän bänditreenejä ja lisää tempoa ;).

Basareista sen verran, että jos se on liian nopea yhdellä jalalla, mutta liian hidas kahdella, kuulostaa taas samaiselta kun käsien suhteen. Eli jos et pysty polkemaan kahdella jalalla tarpeeksi tarkasti hitaasti, niin silloin soitosta puuttuu varmuutta, tai näin tulkitsisin. Ei muuta kuin tätä "Roddyn" harjoitusta (joka ei ole hänen oma) varsinkin jaloilla, miksei käsilläkin. Toinen, miten voit treenata jalkoja hitaaseen tempoon, on esim. (keksin tässä kirjoittaessa, mutta kuvittelisin auttavan) soittaa periaatteessa grindiä kahdella jalalle, mutta vain yhdellä kädellä. Eli virvelikäsi pois pelistä, ja soitat vaan komppipeltiin tai haikkaan ja sitten ne basarit alle (eli ykköset). Aloitat hitaasta ja kiihdytät tasaisesti tempoa sen mukaan, miten tuntuu menevän (myös metronomi olisi hyvä apu). Tätä jos jauhat jonkin verran päivittäin, niin tuskin menee paria viikkoa pidempään, että huomaat jo varmuutta näissä hitaissa basareissa grindissä. Samalla myös kätesi kehittyy (joten jos tahdot leikkiä lisää, soita tätä myös niin, että käytätkin vasenta kättä komppaamiseen ;)).

En tarkemmin osaa sanoa mitenkä paljon sun tuota pitäisi tehdä (jos teet ollenkaan), mutta toistothan ovat se salaisuus aika monessa asiassa. Eli etsit tarpeeksi hitaan temmon tuohon virvelittömään grindiin ja soitat sitä vaikka (mielellään tietysti metronomin kanssa) pari minuuttia, miksei viisikin. Sitten vaikka minuutin tauko tai jotain (jolloin voi olla fiksua nousta pois penkiltä ja jaloitella hieman - jottei keho ole ikuisuutta samassa asennossa) ja nostat tempoa hieman (5 tai 10 pykälää, ihan sen mukaan miten tuntuu menevän), tai vaikka soittaisit alussa samaankin tempoon. Tuota sitten voit jauhaa motivaation mukaan vaikka tunnin. Pointti kuitenkin on a) soita tarpeeksi hitaasti, jotta saat sen menemään tasaisen tappavasti, tällöin selkärankaan uppoutuu se oikeampi tapa soittaa, kuin se huojuva; ja b) soita tarpeeksi paljon, eli tarpeeksi monena päivänä tarpeeksi monta minuuttia.

Tylsältähän tuo varmasti tuntuu, muttei tuo nyt ole edes tylsimmästä päästä tämmösten harjotusten suhteen. Sinäkin kuitenkin tässä vielä niin "tuore" rumpali olet, että pohjatyö kannattaa tehdä ennemmin hyvin, koska parin vuoden päästä sitten hommat ovat joko nopeita ja huojuvia ja vaikeita & tuskaisaa, tai nopeita ja rentoa ja hyvin kulkevaa. The choice is yours. Niin, ja aloita tosiaan oikeasti tarpeeksi hitaasti. Jos tahdot joku päivä grindata 280 bpm:ään, niin turha tuommoista on aloittaa joista 220 bpm:stä. Vaikka aloittaisin alle sadan, niin sekin on paljon fiksumpi kuin 220 tai jotain.
Zyklon

Post by Zyklon »

Kuulostaisi HellModemin ongelmat vähän samanlaisilta kun mun. Ite en ole grindiä koskaan harjoitellut tarpeeksi, ja sitä on omissakin biiseissä aika vähän. Huomasin muuten sellaisen hauskan jutun, että kun olen tottunut soittamaan tuplabassaria, niin jos soitan grindiä yhdellä jalalla, niin en pysty soittamaan sitä lähellekään samoihin tempohin, kuin mitä pystyn soittamaan tuplabassaria. Johtuu varmaan siitä, että olen tottunut siihen, että molemmat jalat jauhavat koko ajan, niin sitten jos jättää toisen pois, niin tasapaino muuttuu, eikä soitto onnistu.. tai jotain vastaavaa.. Nyt on kuitenkin metronomi ja treenipadeja ostoslistalla, joten alan varmaan treenaamaan tuollaisia simppeleitäkin juttuja enemmän, kunhan saan ne padit ja metronomin.. :roll:
Zyklon

Post by Zyklon »

Yhdellä jalalla grindaaminen on kyllä hyvää treeniä. Sitten kun vielä treenaa sitä niin, että käyttää vasenta jalkaa (ja tietenkin vasuria haikkaan/rideen ja oikeaa snareen) niin kyllä varmasti alkaa bassaritkin menemään paremmin. En pysty vielä kovin nopeita grindejä soittamaan yhdellä jalalla, mutta tarkoitus olisi, että jossain vaiheessa saisi soitettua ainakin melkein kaikki grindit yhdellä jalalla..

Tim Yeungin forumia tulee välillä kateltua, mutta siellä on aika hiljaista..
Anonymous

Post by Anonymous »

asa wrote:Ja kyllähän ne basarit rupeaa itse kullakin tökkimään kun on puolituntia mätkinyt ei-niin-helppoa Nile kamaa. Huomasin kyllä ne tökkimiset siellä, mutta kun kukaan ihminen ei ole kone, niin ne sallittakoon. Itseäni tuo ei haitannut ollenkaan. Onhan ne kuitenkin käsittääkseni 32.osia ne tuplat... Muuten soitti mielestäni todella hyvin. Ja kuunnelkaapa ANGELCORPSEN The Inexorable, siinä on mielestäni maailman parhaat rumpujutut, ainakin noin Death Metal puolelta. Edes Commando Sandoval ei ole mitään niiden rinnalla.
Oon kyllä kuullut juttua että Laureano olisi soittanut Nilen uusimman pätkissä nauhalle, mutta huhut on huhuja... Uskon vasta kun bändi myöntää tai muuta vedenpitävää faktaa lyödään tiskiin.
no ei valttamatta rupea tokkimaan. on meijanki bandilla ollu kolmen tunnin treeneja eika me paljoa saastella tempossa eika tuplissa. siina ehka vasyy mutta tokkimista en huomaa pahemmin.
Anonymous

Post by Anonymous »

futurebe wrote:Tässä teille rumpalit vähän iltalukemista:
http://koti.mbnet.fi/wyw/asiantuntijalausunto.txt

:D :D :D :D :D :D :D :D :D

Voiko joku teistä "nopeista" rumpaleista nyt kertoa tolle burtille että mistä vitusta siinä triggauksessa on kyse :D

Aika mielenkiintoisia väittämiä löytyy :D
triggaus on midia. silla voi huijata mutta tuskimpa nykyaan muut kuin astiastudiossa kayneet melodic blackmetal bandit joilla on synteettiset saundit huijaa triggereilla. Triggauksen hyvat ominaisuudet: ainoa rumpu missa mielestani triggaus hoitaa asiansa on basari. siina sopii marka ja synteettinen saundi, mikilla on vaikeata keikalla saada se kuulumaan. vaikka basari oisi 8" niin siita saa saman saundin. joten se on niinkuin sahkorumpu mutta se on oikea rumpu missa on triggeri. se aktivoituu eli "triggeroityy" kun sita lyo.
Anonymous

Post by Anonymous »

Piti vain sanomani että onhan MACABRE nimisen tanssi ja laulu yhtyeen rumpali melko äijä... vaiko eikö ole!
Gutlord
Posts: 169
Joined: Sun Sep 08, 2002 12:37 pm
Contact:

Post by Gutlord »

Tuossapa tuollaista kivaa.
Zyklon

Post by Zyklon »

Ei vaan kyllähän Origin on muutenkin aivan perkeleen loistava..

Äijän nimi on James King ja se on kuulemma taas joku tyyliin kaksi vuotta soittanut heppu.. Kuulemma heti aloittanut death metallilla ja muulla nopeammalla (jonka kyllä huomaa). Aivan saatanan hyältä tuo tekniikka kyllä näyttää, mutta ei tuo mun mielestä soita lähellekään yhtä hyvin/hienosti kuin Longstreth. Nopeaa se soittaa ja todella rennosti, mutta muuten soitto ei ole yhtä tyylikästä kuin Johnilla. Äh.. taas meikä valittaa, kun itse en pärjää tuolle hepulle missään, vaikka rummut olen omistanut jo kahdeksan vuotta.. perkele.. :roll:

Ei vissiin mene one hand roll tuolta Jamesilta, kun ovat jättäneet tuosta biisistä lopun kokonaan pois.. ja siinä olisi tullut OHR:ää... :roll:
Gutlord
Posts: 169
Joined: Sun Sep 08, 2002 12:37 pm
Contact:

Post by Gutlord »

Samoilla linjoilla Zyklonin kanssa. Eli tyyliä ja "sitä karismaa" mies saa hetken vielä hakea, mutta hyvähän tuosta on lähteä rakentamaan :D Ja juttua kuului, ettei tuossa vaiheessa keikkasettiä kovinkaan paljoa ole treenattu...
Zyklon

Post by Zyklon »

Gutlord wrote:Samoilla linjoilla Zyklonin kanssa. Eli tyyliä ja "sitä karismaa" mies saa hetken vielä hakea, mutta hyvähän tuosta on lähteä rakentamaan :D Ja juttua kuului, ettei tuossa vaiheessa keikkasettiä kovinkaan paljoa ole treenattu...
No vittu tuokin vielä.. Niin joo. Joku tosiaan väitti, että tuo James osaa soittaa myös kitaraa melkoisen hyvin. Vituttaa tollaset :lol:
hakkinti

Post by hakkinti »

Sanotaanpa täälläkin: eikö kukaan muu tajunnut sen jalkatekniikkaa? Mikäli minä olen oikeassa, niin se soittaa nopeampia basareita tavallaan samoin, kuin soitettaisiin tämä one-hand roll virveliin; lyö ensimmäinen isku ja toinen tulee kuin ilmaiseksi. Siitä siis järkyttävä rentous ja nopea kehitys nopeiden basareiden osalta.

Hapuilua soitossa, jännitystäkin ilmenee, kun grindissä lähti virvelikäden kyynärpää nousemaan (eli "pakko pinnistää tätä grindiä vielä pari tahtia") ja muutenkin vielä tekniikan suhteen paljon tehtävää, että saa enemmän rentoutta ja voimaa soittoon. Mutta hemmetin hyvällä mallilla jätkä on ja oikealla polulla kyllä. Hirveästi respektiä kyllä tippuu ja niin, mutta tosiaan jos nyt ryhdytään kommentoimaan soittoa, niin ei tuo minun mielestäni mitään leukaa lattiaan tiputtavaa ollut, kuten esim. Manginilla (vaikkakin tavallaan aika lähellä ;)). Hemmetin hyvältä vaikuttaa jätkän tulevaisuus!
Zyklon

Post by Zyklon »

Niin no eihän tuo James nyt mitään mullistavaa soita, mutta ottaen huomioon, että se on soittanut vasta pari vuotta (jos se nyt sitten on totta), niin kyllähän tuo melko hyvältä näyttää. Saatanan paljon parempi tekniikka sillä on ku mulla, vaikka oon soittanut kauemman.. :roll:

Katoin kyllä välillä sen vasenta jalkaa kun se teki vähän kummallista liikettä (joka varmaan johtuu tuosta tekniikasta, josta hakkinti mainitsit). Roddylla tekee mun mielestä niissä sen videoissa kans vasuri jotain ton tapasta. Eli kun koko jalka tekee yhden ylös/alas-liikkeen, niin tulee kaksi iskua..
Noitavasara

Post by Noitavasara »

Kyllä se kaveri tekniikan taitaa, mutta jotenkin asennetta/fiilistä jäi puuuttumaan IMO.

tuo ei kyllä siltä vaikuta, että olisi vaan kaks vuotta soittanut, mutta jos kaveri on heti alkuun tuota tekniikkapuolta ruvennut reenaamaan ja ahkerasti ni kyllä se kehittyy kanssa..

Perkele, ite soittanu kohta kymmenen vuotta ja tekniikka alkaa nyt vasta löytyä. :evil: (tosin syynä voipi olla se että parin ekan vuoden jälkeen seittemän vuotta ilman kunnon soitto/reenaus alktiviteettia tekee pahaa homman tomivuudelle.)

En nyt muista kuka se viisas rumpali oli joka sanoi, että "..jos ei osaa soittaa hitaasti, kuulostaa nopeasti soittaessa metronomilta.." mielestäni tuo on aikamoisen totta. Pelkkä tekniikka ei sano kaikkea, pitää olla tyyliä ja asennetta soitossa ja hyvän rumpalin soitto "elää" vaikka millasta grindiä naputtaa. :P

EDIT: virheitä poies..
Last edited by Noitavasara on Wed Feb 18, 2004 9:58 am, edited 1 time in total.
hakkinti

Post by hakkinti »

Zyklon, tuo on ihan totta. Vaikkakin uskon, että eri tekniikat Kingillä ja Roddyllä (now can you see the irony in "King of all Kings" ;D). Roddyn vasen jalka veivas oudosti. Ehkä siinä on just se sivuttaisliike, kun muistelisin että se ei kuitenkaan ihan vain ylös, alas liikkunut.

Noitavasara, on tuolla jätkällä tekniikassakin vielä paljon tehtävää kestävyyden osalta, joskin toinen klippi vaikutti ensikatsomalta tekniikan suhteen paljon paremmalta.

Jos tahdotte tutustua rumpaliin, jolla soitto on tosi omaperäistä ja elävää, vaikkakin melkoisen nopeaa, niin suosittelen erittäin lämpimästi Psycropticin "The Scepter of the Ancients". http://www.psycroptic.com http://psycroptic.idrenaline.com/mp3/Ps ... _Sleep.mp3
[Ja multa saa koko levyn _uutena_ varsin sopivaan hintaan, jos tahtoo, kun mulla on niitä kolme: privaa vaan :)]
Gutlord
Posts: 169
Joined: Sun Sep 08, 2002 12:37 pm
Contact:

Post by Gutlord »

Roddy on aina mehuttanut sitä erikoista "sivuttaisliikettään". Tiedä sitten millainen kumijalka miehellä on, mutta kiva olisi edelleenkin nähdä lähiotosta tuplien soiton aikana.

Ja Psycropticista sen verran, että The Scepter of the Ancients on minusta helposti yksi viime vuoden parhaita levyjä. Eikä rumpali kyllä ainakaan hankaloittanut tuon statuksen antamista :D Todella tyylikästä, omaperäistä ja nopeaa.
Anonymous

siitä blastista

Post by Anonymous »

vaikutan eräässä grindi yhtyeessä (db) ja voin todeta, että blasti alkaa virvelin iskusta ja grindi basarista. blastissa poljet basareita 32/4 ja virveli 16/4.ns. cannibal corpse komppi, joskin cannibaalilla tempo on kohtuullisen hidas. blasti soitetaan oikealla kädellä virveliin ja vasurilla haitsa tai china tms.
grindi sen sijaan aloitetaan basarista 16/4 ja virveli tulee jokaisen basarin iskun väliin myöskin 16/4. sen takia grindiä voi soittaa paljon nopeammin kuin "aitoa" blastia. nopein blasti, jonka olaen kuullut oli 230 bpm. ja nopein grindi mitä esim meijän rumpali saa on 250-260 bpm.
ja nopeaan grindiin/blastiin tarvitaan eritäin hyvä rytmitaju-, tekniikka!
asa
Posts: 310
Joined: Sun Aug 25, 2002 8:37 pm
Location: Lahti Metal HELL
Contact:

Re: siitä blastista

Post by asa »

mastachillah wrote: blasti soitetaan oikealla kädellä virveliin ja vasurilla haitsa tai china tms.
Ei kai sillä nyt ole väliä kummin päin Blastin soittaa :roll: , itse soitan yleensä oikea käsi haitsu ja vasen virveli.
Noitavasara

Re: siitä blastista

Post by Noitavasara »

asa wrote:
mastachillah wrote: blasti soitetaan oikealla kädellä virveliin ja vasurilla haitsa tai china tms.
Ei kai sillä nyt ole väliä kummin päin Blastin soittaa :roll: , itse soitan yleensä oikea käsi haitsu ja vasen virveli.
Kyllä. Oli nuo "oikeaoppisesti" miten vaan ni hyvä rumpali taitaa kaikki kompit kummin päin tahansa. Ja monipuolisuus ei ole koskaan pahasta..
Kuolemoitsija

Re: siitä blastista

Post by Kuolemoitsija »

mastachillah wrote:vaikutan eräässä grindi yhtyeessä (db) ja voin todeta, että blasti alkaa virvelin iskusta ja grindi basarista. blastissa poljet basareita 32/4 ja virveli 16/4.ns. cannibal corpse komppi, joskin cannibaalilla tempo on kohtuullisen hidas. blasti soitetaan oikealla kädellä virveliin ja vasurilla haitsa tai china tms.
grindi sen sijaan aloitetaan basarista 16/4 ja virveli tulee jokaisen basarin iskun väliin myöskin 16/4. sen takia grindiä voi soittaa paljon nopeammin kuin "aitoa" blastia. nopein blasti, jonka olaen kuullut oli 230 bpm. ja nopein grindi mitä esim meijän rumpali saa on 250-260 bpm.
ja nopeaan grindiin/blastiin tarvitaan eritäin hyvä rytmitaju-, tekniikka!
Kuka sen on muka keksinyt, määritellyt ja PÄÄTTÄNYT mikä komppi on minkäkin nimistä? Lukeeko jossain rumpaliraamatussa että "blastissa poljet basareita... ja grindissä sitten...". Kysyn vaan.
hakkinti

Re: siitä blastista

Post by hakkinti »

Tuohon mastachillahin viestiin vielä, että jos tuo olis Raamatusta, niin mitenkäs olisi minun kohtalo, kun kutsun blastbeatiksi blastiä, ja blastiksi sitten jotain hieman eri juttua.... eli varmaan helvettiin olen menossa. Oh well, could be worse ;).
mastachillah wrote:sen takia grindiä voi soittaa paljon nopeammin kuin "aitoa" blastia. nopein blasti, jonka olaen kuullut oli 230 bpm. ja nopein grindi mitä esim meijän rumpali saa on 250-260 bpm. ja nopeaan grindiin/blastiin tarvitaan eritäin hyvä rytmitaju-, tekniikka!
Sehän on soittajasta kiinni, kumpaa soittaa nopeammin. Blastbeattiä vai grindiä. Jos on tosi nopea jaloistaan, mutta hidas käsistään, voi Cannibal Corpse-komppi - eli blastbeat - irrota hyvinkin paljon paremmin kuin grindi.

230bpm blastbeat voi olla nopein minkä olet kuullut, muttei varmasti lähelläkään nopeimpia. But who cares? Grindihän on ilman basareita ihan single stroke roll. Dennis Chambers pistelee varmasti aivan älyttömiä :D.

Ja nopeaan grindiin/blastiin ei tarvita erittäin hyvää rytmitajua tai tekniikkaa. Mutta varsinkin jälkimmäinen auttaa aivan älyttömästi ja tuo tuo kestävyyttää ja nopeutta helposti lisää.
Guest

Post by Guest »

En saanu tota Jamesin linkkiä toimiin.
Onko muita hyviä linkkejä aiheesta?
Siis niinku yleensäkin blastista, grindauksesta ym...
Gutlord
Posts: 169
Joined: Sun Sep 08, 2002 12:37 pm
Contact:

Post by Gutlord »

Tuo Kingistä oleva pätkä on poistunut linjoilta, mutta tässäpä toinen. Tiedä sitten kauanko tuo on linjoilla. Roddyn foorumi (toimiessaan) ja Yeungin foorumi ovat hyviä paikkoja, mikäli englanti taittuu.
Guest

Post by Guest »

Hyvin toi James paukutti, harmi että on noin tuhnut saundit. Esim. ride tuli yli ja basareita ei kuulunu Tulin äsken reeneistä, tuli soitettua puoltoista tuntia grindiä kipeellä polvella ja nyt on sit kipeenä vasen nilkkakin perkele. Huomas että on ollu viikon soittamatta, vitun nihkeesti irtos. Eka puolituntia meni ihanvaan miettiessä, että mitenkäs näitä kannuja soitetaan... Täytyy näköjään alkaa soittaan väh. joka toinen päivä.
Post Reply