Kitarasi+vire+kielisetti (+keskustelua aiheesta)

Muusikoiden keskustelu- ja ilmoitusalue
Post Reply
CT79

Re: Kitarasi+vire+kielisetti (+keskustelua aiheesta)

Post by CT79 »

grimnail wrote:Juu, siksihän täällä julkisesti kirjoitellaan, että tietävät / mielipiteitä omaavat voivat osallistua. Soitteletko paljon bendejä tuolla G-kielellä? Vähän aikaa käytin Pyramidin medium-settejä (011-050) Eb-vireessä, mutta punottujen .020:n punos katkeili todella nopeasti niiden nauhojen kohdalta, joista bendailtiin paljon. Onko noi nauhat sitten ihan täystuhot, heikkolaatuiset kielet vai onks ohje vain, että älä hiero liikoja sitä punottua G-kieltä?
Itse asiassa soitan suurimman osan liideistäni G-kielellä, enkä muista että olisin kyseistä kieltä kertaakaan saanut poikki. Tulee kyllä tehtyä bendejäkin aika palio.
grimnail
Site Admin
Posts: 1047
Joined: Thu Aug 22, 2002 8:37 pm

Re: Kitarasi+vire+kielisetti (+keskustelua aiheesta)

Post by grimnail »

CT79 wrote:Itse asiassa soitan suurimman osan liideistäni G-kielellä, enkä muista että olisin kyseistä kieltä kertaakaan saanut poikki. Tulee kyllä tehtyä bendejäkin aika palio.
Selvä. Omassa tapauksessa itse kieli ei siis katkea vaan ainoastaan päällä oleva punos. No, sointihan siinä menee.
CT79

Re: Kitarasi+vire+kielisetti (+keskustelua aiheesta)

Post by CT79 »

grimnail wrote:
CT79 wrote:Itse asiassa soitan suurimman osan liideistäni G-kielellä, enkä muista että olisin kyseistä kieltä kertaakaan saanut poikki. Tulee kyllä tehtyä bendejäkin aika palio.
Selvä. Omassa tapauksessa itse kieli ei siis katkea vaan ainoastaan päällä oleva punos. No, sointihan siinä menee.
Niin minkäs merkkisiä kieliä olet käyttänyt? Nuo Boomerit tuntuis olevan hyvinkin kestäviä. Mulla ei DR:t esim. kestäneet sitten yhtään. Sain ne normisoitolla helposti katki. :D
grimnail
Site Admin
Posts: 1047
Joined: Thu Aug 22, 2002 8:37 pm

Re: Kitarasi+vire+kielisetti (+keskustelua aiheesta)

Post by grimnail »

CT79 wrote:
grimnail wrote:
CT79 wrote:Itse asiassa soitan suurimman osan liideistäni G-kielellä, enkä muista että olisin kyseistä kieltä kertaakaan saanut poikki. Tulee kyllä tehtyä bendejäkin aika palio.
Selvä. Omassa tapauksessa itse kieli ei siis katkea vaan ainoastaan päällä oleva punos. No, sointihan siinä menee.
Niin minkäs merkkisiä kieliä olet käyttänyt? Nuo Boomerit tuntuis olevan hyvinkin kestäviä. Mulla ei DR:t esim. kestäneet sitten yhtään. Sain ne normisoitolla helposti katki. :D
Pyramidin medium-settejä (011-050), joissa G-kieli paksuudeltaan .020. Vaihdoin sitten .017-paksuiseen punomattomaan G-kieleen, jotka kyllä kestää venyttelyä.
CT79

Re: Kitarasi+vire+kielisetti (+keskustelua aiheesta)

Post by CT79 »

Muistin ohuimman kielen väärin. Tämmönen on setti tarkalleen:

12, 17, 28, 40, 50, 58 Eli mulla on aika paljon paksumpi toi G-kieli kuin sulla. En tiiä, miten se vaikuttaa kestävyyteen.
grimnail
Site Admin
Posts: 1047
Joined: Thu Aug 22, 2002 8:37 pm

Re: Kitarasi+vire+kielisetti (+keskustelua aiheesta)

Post by grimnail »

CT79 wrote:Muistin ohuimman kielen väärin. Tämmönen on setti tarkalleen:

12, 17, 28, 40, 50, 58 Eli mulla on aika paljon paksumpi toi G-kieli kuin sulla. En tiiä, miten se vaikuttaa kestävyyteen.
Ha, se .008 lisää paksuudessa näkyy jo selvästi paksumpana punoksenakin. .020:ssä se punos on todellakin ohuen ohut.
CT79

Re: Kitarasi+vire+kielisetti (+keskustelua aiheesta)

Post by CT79 »

grimnail wrote:
CT79 wrote:Muistin ohuimman kielen väärin. Tämmönen on setti tarkalleen:

12, 17, 28, 40, 50, 58 Eli mulla on aika paljon paksumpi toi G-kieli kuin sulla. En tiiä, miten se vaikuttaa kestävyyteen.
Ha, se .008 lisää paksuudessa näkyy jo selvästi paksumpana punoksenakin. .020:ssä se punos on todellakin ohuen ohut.
Tuommonen kieli ois ainakin meikäläisen ruhjonnassa ihan spagettia. :D
Paka
Posts: 295
Joined: Tue May 22, 2007 2:23 pm

Re: Kitarasi+vire+kielisetti (+keskustelua aiheesta)

Post by Paka »

Kitarana Squierin Deryck Whibley signature, vireenä drop-C# ja kielinä vissiinki Ernie Ballin Beefy Slinky jos en väärin muista. Ainoastaan .22-.54 käytössä.
Tonto

Re:

Post by Tonto »

Tonto wrote:
Explorer-mies wrote:
Tonto wrote:Charvel model 3, Charvel Legend ja Avenger standardivireessä H:sta, ghs:n joku Zakk Wylde 10-60 setti . Yläpää vielä tuntuu liian löysältä, erityisesti 3.kieli wouwwaa tossa vireessä ikävästi...
Vaihda punottu G-kieli. Noi Wylde satsit on tiluttelua varten tuolta ohkasemmasta päästä ja siis kielet eivät ole sieltä paksut...
Jees, tuota tulikin testattua jossain vaiheessa mutta ei jäänyt vakioksi kun ei ehtinyt sormet tottua moiseen, sitten tuli tuota Wyldeä jo laatikollinen hommattua... Jokusen kerran heittelin paksumpaa 11-12 setin yläpäätä messiin niin nilläkin alkoi jo pärjäämään...
...hmmm... viimeaikoina olen kyllä mennyt GHS:n GBZWLO- setillä, siitäkin kyllä tuo 3. kieli pitää aina punotuksi vaihtaa... Alakertahan tuossa on suht tuhti .70, jotta pärjää kyllä...
jannezki
Posts: 1868
Joined: Thu Jul 07, 2011 4:44 pm
Location: Savo

Re: Kitarasi+vire+kielisetti (+keskustelua aiheesta)

Post by jannezki »

LTD MH-50 kitara niin siinä on DR:n 10-54 setti C-vireessä. Toimii loistavasti.
Tonto

Re: Re:

Post by Tonto »

Tonto wrote:
Tonto wrote:
Explorer-mies wrote:
Tonto wrote:Charvel model 3, Charvel Legend ja Avenger standardivireessä H:sta, ghs:n joku Zakk Wylde 10-60 setti . Yläpää vielä tuntuu liian löysältä, erityisesti 3.kieli wouwwaa tossa vireessä ikävästi...
Vaihda punottu G-kieli. Noi Wylde satsit on tiluttelua varten tuolta ohkasemmasta päästä ja siis kielet eivät ole sieltä paksut...
Jees, tuota tulikin testattua jossain vaiheessa mutta ei jäänyt vakioksi kun ei ehtinyt sormet tottua moiseen, sitten tuli tuota Wyldeä jo laatikollinen hommattua... Jokusen kerran heittelin paksumpaa 11-12 setin yläpäätä messiin niin nilläkin alkoi jo pärjäämään...
...hmmm... viimeaikoina olen kyllä mennyt GHS:n GBZWLO- setillä, siitäkin kyllä tuo 3. kieli pitää aina punotuksi vaihtaa... Alakertahan tuossa on suht tuhti .70, jotta pärjää kyllä...
Jaaha, menikin paletti aikalailla uusiksi, Charveleista poistuivat seuraaville omistajille kuutonen, kolmonen ja avenger. Tilalle tuli Ibanezin ARZ307 ja MTM2, kattoo ny millä nuo saa sitten soimaan... Charvelin Legendissä ja 7:ssa luultavasti jatketaan 9-46:lla standardi E:ssä.
CT79

Re: Kitarasi+vire+kielisetti (+keskustelua aiheesta)

Post by CT79 »

Tähänhän tämä sitten taas meni - aloin testaamaan, josko laittaiskin ihan vähän ohuemmat kielet ja nyt on kokeilussa tuohon (C-vireeseen): 011, 016, DY24, DY36, DY46, DY56 - testikitarana Gibson SG Special Faded (Worn Brown)
Last edited by CT79 on Tue Aug 30, 2011 5:55 am, edited 2 times in total.
zn

Re: Kitarasi+vire+kielisetti (+keskustelua aiheesta)

Post by zn »

ESP VB-400, vireenä BEADF#b tai drop-A. Kielet .70 -> alaspäin.

Toisena kitarana vanha klassikko, Ibanez RG7321 (vissiin ensimmäisiä Ibanezin 7-kielen keppejä mitä tuotiin Suomeen 90-luvulla). Sen verran modattu, että vaihdettu EMG 707 mikit.. vaan ei siitä sen enempää.

Vireenä tällä hetkellä F-A#-D#-G#-C#-F-A#. Kaulan pituus pieni haaste, mutta paksuimmilla (basson)kielillä tämä vire kuulostaa hyvältä, jos alavireiset kitarat puhuttelee.

Kielinä Ernie Ballin .14 setistä lähinnä paksuimmat, ala-F:stä vastaa tällä hetkellä .85 basson kieli ja ala-A# .70 kitarankieli.
PsychoTapu

Re: Kitarasi+vire+kielisetti (+keskustelua aiheesta)

Post by PsychoTapu »

Suhteellisen tyly setti. :D
CT79

Re: Kitarasi+vire+kielisetti (+keskustelua aiheesta)

Post by CT79 »

CT79 wrote:Tähänhän tämä sitten taas meni - aloin testaamaan, josko laittaiskin ihan vähän ohuemmat kielet ja nyt on kokeilussa tuohon (C-vireeseen): 011, 016, DY24, DY36, DY46, DY56 - testikitarana Gibson SG Special Faded (Worn Brown)
Tuntuis hiton hyvin toimivan muuten, mutta yläkielet joutuu laittamaan takaisin vahvuuksille 012, 017 ja DY26 - ei ole hyvä, että kielet räpsyy liikaa. Kauheeksi hieromiseksi menee aina nämä kielihommat.

Saattaa muuten olla että mulla olisi pian myytävänä GHS:n custom-settejä, joissa vahvuudet: 012, 017, DY26, DY38, DY48 ja DY58. --> voisi olla ideaalinen (ja täysin valmis) setti ainakin C ja B -vireelle.
Cenotaph

Re: Kitarasi+vire+kielisetti (+keskustelua aiheesta)

Post by Cenotaph »

Ibanez RG 350 DX
Daddario 10-taitaa olla 46 tai 52
D-vire
el bandito
Posts: 841
Joined: Thu Jan 27, 2005 1:03 am
Contact:

Re: Kitarasi+vire+kielisetti (+keskustelua aiheesta)

Post by el bandito »

Oli jonkin aikaa joku 10-52 käytössä RR3:ssa C# -vireessä ja alkoi jo kuulostaa niin vittumaisen kireältä, että piti vaihtaa vähän keposempaan settiin. Vaihdoin tilalle D'Addarion .011 .014 .018 .028 .038 .049 -setin niin johan alkoi soimaan huomattavasti paremmin. Liian kireät kielet on kyllä niin perseestä.

Nyt kun jaksaisi vielä intonaation säätää... Perkele.
Tonto

Re: Kitarasi+vire+kielisetti (+keskustelua aiheesta)

Post by Tonto »

Nyt tuli iskettyä Ibanez MTM2:seen tuo DR:n DDT-13-setti. 3. kieli on siinä punomaton .22 joka ei tietenkään B-vireeseen oikein riittänyt, punottu .24 pelittää jo... Suht tuhti tuo 0.13-yläpää on kun tuntuu vetävän sormet aika jumiin, vai onkohan tuo jo alkavaa reumaa tjmsp... Soittotuntuma tuolla imho kyllä aika jees...
Alapäässä oli aikaisemmin käytössä .70, nyt tuolla MTM2:sen skaalalla tuntuisi .65 ellei jopa jo .60 riittävän...
Impro
Posts: 199
Joined: Sun Mar 30, 2008 4:42 pm
Location: Oulu, Kaijonharju

Re: Kitarasi+vire+kielisetti (+keskustelua aiheesta)

Post by Impro »

Ibaneziin olisi tarkoitus vaihtaa viritystapit, alkavat löystymään. Voiko ihan huolella olettaa että ruuvien paikat (2) ovat samalla etäisyydellä (25mm) kaikissa koneistoissa? Poraileminen ei huvittais eikä ex-pertille maksaminen. Mitä muuta kannattais ottaa huomioon?
el bandito
Posts: 841
Joined: Thu Jan 27, 2005 1:03 am
Contact:

Re: Kitarasi+vire+kielisetti (+keskustelua aiheesta)

Post by el bandito »

Impro wrote:Ibaneziin olisi tarkoitus vaihtaa viritystapit, alkavat löystymään. Voiko ihan huolella olettaa että ruuvien paikat (2) ovat samalla etäisyydellä (25mm) kaikissa koneistoissa? Poraileminen ei huvittais eikä ex-pertille maksaminen. Mitä muuta kannattais ottaa huomioon?
Ei voi olettaa. Jacksonissa esimerkiksi näytti olevan yhdellä ruuvilla (ainakin mitä päälle päin näkyi). Ruuvien etäisyyden lisäksi kannattaa ottaa huomioon niiden sijainti. Ja lisäksi ainakin äkkiseltään tulee mieleen:

-Koneiston koko, eli mahtuvatko uudet vanhojen tilalle vieri viereen
-Lavan paksuus vs. tappien pituus
-Lavassa olevien reikien halkaisija vs. tappien paksuus
-Tapissa olevan reiän paksuus vs. paksuin kieli, jota käytät
-Lavan etupuolella oleva viritintapin juuren peittopinta-ala vanha vs. uusi koneisto, ei ainakaan pienemmällä pinta-alalla olevaa kannata laittaa, jos esteettinen ilme kiinnostaa

Jos johonkin tiettyyn viritinkoneistoon jotain speksiä (esimerkki) löytyy, niin kannattaa varmaan tutustua ennakkoon. Eli varmaan kannattaa samanlaiset hankkia jos löytää. Tai sitten vie ammattilaiselle. Tai varautuu porailemaan tarvittaessa.
PsychoTapu

Re: Kitarasi+vire+kielisetti (+keskustelua aiheesta)

Post by PsychoTapu »

Toivottavasti ei mene liian ohi aiheesta.
Minkälaisia pedaaleja käytätte soittaessa? Itsellä on tällä hetkellä Bossin MT-2 ja on alkanut tympimään sen särinä aika täydellisesti ja uutta olisi hakusessa. Olen vähän miettinyt Ibanezin Tube Screameria.
el bandito
Posts: 841
Joined: Thu Jan 27, 2005 1:03 am
Contact:

Re: Kitarasi+vire+kielisetti (+keskustelua aiheesta)

Post by el bandito »

Huh huh, itselläkin on tuo MT-2, joka on särinällään kyllä melkoi vittumainen. Vaan ei kannata hävittää sitä kuitenkaan heti, koska sen voi törkätä jonkun muun särön (esim. pedaali tai vahvistimen särökanava) eteen, jolloin siitä saa hieman terävämmän ja purevamman. Tällöin gain on pidettävä kyllä melko minimissä. Tube Screameriä kannattaa kokeilla etukäteen ennen kuin ostaa. Joskus itsekin meinasin kehujen perusteella harkita, mutta ei ollut mun juttuni se, vaan erittäin kaukana oli siitä, mitä kuvittelin. Viime vuodet olen luottanut pariin eri multiefektipedaaliin (Korg, Zoom) ja Bossin GE-7:aan (EQ). Joku GT-sarjan Bossin multiFX kiinnostaisi, vaan suhteellisen hintavia ovat. Zoom on onneksi viime vuosina parantanut laadussa huomattavasti.

Millaista soundia haet? Mikä tyyli? Minkälainen vahvistin?
Lappis
Posts: 444
Joined: Thu Nov 28, 2002 2:34 pm
Location: Lahti
Contact:

Re: Kitarasi+vire+kielisetti (+keskustelua aiheesta)

Post by Lappis »

Ei pedaaleja. Nupista suoraan skittaan piuha. Tai no, särö/kliini/lead-kanava-footswitch on. Less is more.
Himasoitossa on Toneworksin Korg-AX1000G pedaali yhdistettynä Marsun 15 wattiseen, tosin 99% Korgin arsenaalista jää käyttämättä. särö ja kliini riittää.
PsychoTapu

Re: Kitarasi+vire+kielisetti (+keskustelua aiheesta)

Post by PsychoTapu »

el bandito wrote:Huh huh, itselläkin on tuo MT-2, joka on särinällään kyllä melkoi vittumainen. Vaan ei kannata hävittää sitä kuitenkaan heti, koska sen voi törkätä jonkun muun särön (esim. pedaali tai vahvistimen särökanava) eteen, jolloin siitä saa hieman terävämmän ja purevamman. Tällöin gain on pidettävä kyllä melko minimissä. Tube Screameriä kannattaa kokeilla etukäteen ennen kuin ostaa. Joskus itsekin meinasin kehujen perusteella harkita, mutta ei ollut mun juttuni se, vaan erittäin kaukana oli siitä, mitä kuvittelin. Viime vuodet olen luottanut pariin eri multiefektipedaaliin (Korg, Zoom) ja Bossin GE-7:aan (EQ). Joku GT-sarjan Bossin multiFX kiinnostaisi, vaan suhteellisen hintavia ovat. Zoom on onneksi viime vuosina parantanut laadussa huomattavasti.

Millaista soundia haet? Mikä tyyli? Minkälainen vahvistin?
Ensimmäisenä tulee mieleen Violator-tyylinen särö, joka kuulostaa kyllä omaan korvaan miellyttävältä. Vahvistimena on Marshall DSL100 ja kaappina jokin ENGLin vastaava.
Multiefektiä en viitsisi ostaa kun pääasiassa kotona tulee soiteltua tietokoneen mallinnusohjelman kautta ja bändin kanssa ei efektejä ole tarvinnut, joten pelkkää säröpedaalia olisi hakusessa.
Koomikko

Re: Kitarasi+vire+kielisetti (+keskustelua aiheesta)

Post by Koomikko »

PsychoTapu wrote:Toivottavasti ei mene liian ohi aiheesta.
Minkälaisia pedaaleja käytätte soittaessa? Itsellä on tällä hetkellä Bossin MT-2 ja on alkanut tympimään sen särinä aika täydellisesti ja uutta olisi hakusessa. Olen vähän miettinyt Ibanezin Tube Screameria.
Pelkällä tube screamerilla et metallimaailmassa paljon juhli, jos sulla ei ole jo valmiiksi hyväsoundista, nimenomaan putkivahvistinta, jolloin se toimii hyvin särökanavan edessä miedoilla säädöillä antamassa lisärähinää. Metal Zonesta ei ole omien kokemusten mukaan paljon hyvää sanottavaa, mutta olen kyllä kuulut joidenkin siitä taikovan rouheita soundeja. MT:N säätämisessä saa olla aika tarkkana ettei mene särinäksi ja pirinäksi. Ja tosiaan soundimieltymykset, bändin soundi, kitara, soittotatsi jne. Noistahan se on kiinni mikä parhaiten kenellekin sopii.

Minulla on pedaalilaudassa Digitechin Bad Monkey, jonka poljen joskus käytössä olevasta kitarasta riippuen päälle Laney GH50L-nupin särökanavan eteen. Kaikki muut potikat keskellä paitsi level täysillä :) Aikaisemmin oli tube screamer, mutta siitä levisi kytkin enkä jaksanut korjata, koska noita apinoita saa muutamalla kympillä käytettynä. Ajaa tässä tapauksessa saman asian jos ei jopa paremminkin.

Kielet on kaikissa kitaroissa (LTD GL-600 SS, LTD EC-1000, Dinky ja Kelly/Washburn-viritys) 10-46 ja vire Eb, paitsi kotona lymyilevässä Fender American Stratossa vaihtuu tilanteen mukaan.
Post Reply