Vinkkejä örinän/rääkymisen treenaukseen?

Muusikoiden keskustelu- ja ilmoitusalue
Post Reply
Balm
Posts: 1200
Joined: Thu Aug 22, 2002 7:33 pm
Location: Helsinki/Kajaani
Contact:

Post by Balm »

CT79 wrote:Kysymykselläni oli seuraava taka-ajatus: eräs tuttavani on örinävokalisti ja tämä kyseinen henkilö nauttii suorituksensa yhteydessä muutamia oluita, eli mistään varsinaisesta ryypiskelystä ei ole kyse. Olen kiinnostunut, että voiko tuosta oluesta olla äänentuotannon kannalta enemmän haittaa vai hyötyä.
Luulenpa, että vaikutukset noilla määrillä ovat yksilöllisiä. Toinen saa muutamalla oluella rentoutettua lihaksiaan, toinen taas on pulassa yhden pullon jälkeen - ehkä? Itse en ole huomannut yleensäkään vaikutusta suuntaan tai toiseen, jos määrä tosiaan jää muutamaan. Jos lisäksi nesteyttää itseään esim. vedellä, niin tuskinpa tuo nestettä poistava vaikutus niin suureen osaan nousee, että se laulua merkittävästi haittaisi.
Ludicrous
Posts: 497
Joined: Mon Jan 05, 2004 10:03 am
Location: Ratavartijan mökki
Contact:

Post by Ludicrous »

Ihan lääketieteellinen selviöhän se on, että alkoholi sitoo nestettä kropasta, nauttii sen tiukkana tai miedon 'holijuoman muodossa. Oma resepti onkin nauttia vettä jotta kroppa ja kurkku pysyy hyvin "voideltuna", ja samaan aikaan 1- 2 ölppää jotta suoritukseen saa sen mukavan rentouden. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettenkö pystyisi omasta mielestä tyydyyttävään suoritukseen ihan ilman holia.

Perstuntumalta voisi heittää että holin negatiiviset vaikutukset örinään ovat vähäisemmät kuin puhtaaseen lauluun, joka vaatii äänihuulilta teknisesti enemmän. Ihan turha kysyä perusteita.
Ludicrous
Posts: 497
Joined: Mon Jan 05, 2004 10:03 am
Location: Ratavartijan mökki
Contact:

Post by Ludicrous »

Melissa Cross my ass, tässä on mun uus esikuva!!
DrumHead

Post by DrumHead »

Ludicrous wrote:Melissa Cross my ass, tässä on mun uus esikuva!!
Haha... ei vittu mitä korinaa. Onkohan tos lyriikat... hah.

Kalja vs. vesi keskusteluun sen verran, että kaksi tuoppia kaljaa hikoiluttaa ainakin rumpujen takana n. kolme kertaa enemmän, kuin vastaava määrä vettä.
Oku
Posts: 32
Joined: Wed Jul 23, 2003 2:29 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by Oku »

DrumHead wrote:
Ludicrous wrote:Melissa Cross my ass, tässä on mun uus esikuva!!
Haha... ei vittu mitä korinaa. Onkohan tos lyriikat... hah.

Kalja vs. vesi keskusteluun sen verran, että kaksi tuoppia kaljaa hikoiluttaa ainakin rumpujen takana n. kolme kertaa enemmän, kuin vastaava määrä vettä.
Vittu miten huonoa sisäänpäin vedettyä kurnutusta.
Melkein vaikeempaa ku hengittäminen.
futurebe

Post by futurebe »

Ludicrous
Posts: 497
Joined: Mon Jan 05, 2004 10:03 am
Location: Ratavartijan mökki
Contact:

Post by Ludicrous »

Oku wrote:
DrumHead wrote:
Ludicrous wrote:Melissa Cross my ass, tässä on mun uus esikuva!!
Haha... ei vittu mitä korinaa. Onkohan tos lyriikat... hah.

Kalja vs. vesi keskusteluun sen verran, että kaksi tuoppia kaljaa hikoiluttaa ainakin rumpujen takana n. kolme kertaa enemmän, kuin vastaava määrä vettä.
Vittu miten huonoa sisäänpäin vedettyä kurnutusta.
Melkein vaikeempaa ku hengittäminen.
Ja ennenkaikkea hämmentää, että mitä tää jampesteri meinaa saavuttaa tolla sianteurastus- kihinälläään!? Kuka vittu tollasta jaksaa/haluaa kuunnella, tai maksaa sen kuulemisesta? Kun kattoo samaisen sankarin coverin Dimmun Progeniesistä niin alkaa olla aika selvä, ettei ihan heti tartte haaveilla Wackenin päälavan vallotuksesta :D
Nazgrathall

Post by Nazgrathall »

En oo kyllä koskaan ymmärtäny örinöitä, joissa ei ole yhtään voimaa takana, kuten tuossa sinun esimerkissäsi.
Ludicrous
Posts: 497
Joined: Mon Jan 05, 2004 10:03 am
Location: Ratavartijan mökki
Contact:

Post by Ludicrous »

The Queller wrote:Tarviikos sitä kaikkien haaveilla just siitä wackenin päälavasta? Tää jannu nyt on ihan totaalinen pelle, mutta kyllä mä ainakin mieluummin kuuntelen monipuolisia kurlutuksia kuin monotonista perusörinää...
Tässä esimerkki hyvistä murinoista:
http://www.youtube.com/watch?v=QnO8NuqfvWI
Ja ei. Ei vedä inhaleja.
Mulle on yksi ja sama mistä haaveilee vai haaveileeko ollenkaan, mutta mikä on sitten se motiivi sille että laittelee julkiseen levitykseen videoita ihmisten ihmeteltäväksi/naureskeltavaksi.. tulla huomatuksi?

Ja samaa mieltä olen siitä ilmaisun monipuolisuudesta. Kivempihan sitä on kuunnella.

Hyvin veti linkittämäsi kaveri, ei käy kieltäminen!
Ardath Grey
Posts: 53
Joined: Sun Nov 14, 2004 7:10 pm
Location: Lahti
Contact:

Post by Ardath Grey »

Heitämpä nyt oman komenttini pitkään ketjuun...

Perinteinen black rähinä lähtee meikäläisen kurkusta kaikkein vihaisimmiten aika tukevassa humalassa (olen huomannut seikan nauhoituksissa). Ilmeisesti silloin uskaltaa pistää enemmän ja oikein voimaa mukaan, selvänä jännä kyllä tulee helposti vedettyä yli jolloin ääni väsyy nopiasti. Mutta tämä pätee ainoastaan kun kiskon kotiviiniä (se on sen verran pehmeää ilmeisesti että "liukastaa" jos niin voi asian ilmaista), heti vahvemmat kuten viskit sun muut tuppaa käryämään niin pahasti ettei ole kiva enää laulaa. Bisse puolestaan nostaa hapot kurkkuun ja röyhtäilyttää. Aamulla ei ole koskaan ollut kurkku kipiä. Selvänä vettä parempi vaihtoehto on ollut maito tai kaakao (paremman makusta) mutta mielummin vetelen ilman mitään.

Mataliin death murinoihiin ei ole tarvinnut mitään juomia. Maito peijakas se on välillä auttanut tässäkin muttei mitenkään huomattavasti. Ne sujuu vastaavasti taas selvinpäin paljon paremmin kuin kännissä. Että näin.
Heartbraker

Post by Heartbraker »

Tuosta päänsärystä, kysehän lienee ponnistuspäänsärystä.
Googlella löytää juttuja, mutta aika hankala vaivahan tuo on.
Omalla kohdalla olen huomannut, että hieman helpompi se on välttää, jos on hyvin syönyt ja niskat eivät ole älyttömän jumissa. Nälkäisenä (ja niskajumisena) pinnistellessä tulee yleensä megalomaaninen jysäri, kylläisenä (ja vetreänä) se saattaa jäädä vain hetken kestäväksi huippaukseksi.
Wemir

Post by Wemir »

Tuossa otteita omista ottamuksista merikrottikamppailussa http://www.myspace.com/cavusmusic

Vokaalit eivät ole hirmuisen pinnassa mutta vähän luukuttamalla saa kyllä ihan hyvän käsityksen.

Tekniikasta sen verran että lämmittelynä käytän nykyään kargyraan tapaista tekniikkaa ( http://www.youtube.com/watch?v=AqXk1ShKsc0 ) ja vettä. Kurkkulaulut ovat muutenkin loistava tapa venytellä ja verrytellä äänihuulia sillä ne ei juurikaan rasita niitä. Samaan aikaan kuitenkin joutuu luomaan korkean paineen rintakehään ja ikäänkuin "avaamaan" putket ja lihakset varsinaista suoritusta varten

Suosittelen lämpimästi!
Alphamale

Post by Alphamale »

Wemir wrote:Tekniikasta sen verran että lämmittelynä käytän nykyään kargyraan tapaista tekniikkaa ( http://www.youtube.com/watch?v=AqXk1ShKsc0 ) ja vettä. Kurkkulaulut ovat muutenkin loistava tapa venytellä ja verrytellä äänihuulia sillä ne ei juurikaan rasita niitä. Samaan aikaan kuitenkin joutuu luomaan korkean paineen rintakehään ja ikäänkuin "avaamaan" putket ja lihakset varsinaista suoritusta varten

Suosittelen lämpimästi!
Tämä on totta! Käytän itse ja suosittelen. Tosin vedän vaan huutoa enkä örinää/rääkymistä. Äänenavaaminen on muuten vaan niin homoa hommaa mutta kurkkulaulua voi vetää suht huomaamattomasti. Heh heh
Ludicrous
Posts: 497
Joined: Mon Jan 05, 2004 10:03 am
Location: Ratavartijan mökki
Contact:

Post by Ludicrous »

Nyt tarttis sitten hommata ensimmäinen oma laulumikki, ja tyylinähän on tuo örppäosasto. Merkkejä/malleja tne. suosituksia otetaan vastaan.
TheKraken

Post by TheKraken »

Ludicrous wrote:Nyt tarttis sitten hommata ensimmäinen oma laulumikki, ja tyylinähän on tuo örppäosasto. Merkkejä/malleja tne. suosituksia otetaan vastaan.
Perinteinen SM58 on voittajan valinta. Irtoaa vajaalla satasella T-kaupasta varusteineen. Kotimaasta aikalailla samaan hintaan, mutta välttämättä varusteita ei saa.

SM58S mallissa on on/off -kytkin. Sellaista suosisin itse.
Väinämöinen
Posts: 177
Joined: Sun May 06, 2007 8:04 pm
Location: Praha

Post by Väinämöinen »

TheKraken wrote:
Ludicrous wrote:Nyt tarttis sitten hommata ensimmäinen oma laulumikki, ja tyylinähän on tuo örppäosasto. Merkkejä/malleja tne. suosituksia otetaan vastaan.
Perinteinen SM58 on voittajan valinta. Irtoaa vajaalla satasella T-kaupasta varusteineen. Kotimaasta aikalailla samaan hintaan, mutta välttämättä varusteita ei saa.

SM58S mallissa on on/off -kytkin. Sellaista suosisin itse.
Mie taas valkkaisin nimenomaan semmoisen SM58:n, jossa ei ole sitä kytkintä. Näin siksi, että ne kytkimet tuppaavat prakailemaan ja toisaalta mikseristä saa kuitenkin volumet nollille niin halutessaan.
aggressor.perverssor
Posts: 1122
Joined: Tue Mar 08, 2005 4:27 pm
Location: Helsinki

Post by aggressor.perverssor »

Jaa, onko muita suosittelijoita kyseiselle mikille?
Siis jos tuollaisesta örinä/rääkymislaulusta puhutaan.
Oppressor
Posts: 26
Joined: Tue Feb 03, 2004 9:12 am
Location: Joensuu

Post by Oppressor »

aggressor.perverssor wrote:Jaa, onko muita suosittelijoita kyseiselle mikille?
Siis jos tuollaisesta örinä/rääkymislaulusta puhutaan.
on tuo 58 hyvä(paras?) tuon hintaseksi. Monikäyttönen muuhunkin kun vaan lauluun.
TheKraken

Post by TheKraken »

Oppressor wrote:
aggressor.perverssor wrote:Jaa, onko muita suosittelijoita kyseiselle mikille?
Siis jos tuollaisesta örinä/rääkymislaulusta puhutaan.
on tuo 58 hyvä(paras?) tuon hintaseksi. Monikäyttönen muuhunkin kun vaan lauluun.
Ellen ihan väärässä ole, niin tuohan on käytännössä sisältä sama kuin SM57, jolla on monen levyn kitarat nauhoiteltu (ja päinvastoin).
Ludicrous
Posts: 497
Joined: Mon Jan 05, 2004 10:03 am
Location: Ratavartijan mökki
Contact:

Post by Ludicrous »

Väinämöinen wrote:
TheKraken wrote:
Ludicrous wrote:Nyt tarttis sitten hommata ensimmäinen oma laulumikki, ja tyylinähän on tuo örppäosasto. Merkkejä/malleja tne. suosituksia otetaan vastaan.
Perinteinen SM58 on voittajan valinta. Irtoaa vajaalla satasella T-kaupasta varusteineen. Kotimaasta aikalailla samaan hintaan, mutta välttämättä varusteita ei saa.

SM58S mallissa on on/off -kytkin. Sellaista suosisin itse.
Mie taas valkkaisin nimenomaan semmoisen SM58:n, jossa ei ole sitä kytkintä. Näin siksi, että ne kytkimet tuppaavat prakailemaan ja toisaalta mikseristä saa kuitenkin volumet nollille niin halutessaan.
58 on tuttu vimpain ja hyväksi havaittu. Ehkä kuitenkin ajattelin josko jollakulla olisi ollut mielessä jotain vähän tavallisesta poikkeavampaa ahdotusta heittää. Ite oon harkinnut tässä Sennheisereita tahi Audixin OM- sarjalaisia..
witch king

Post by witch king »

Ludicrous wrote:
Väinämöinen wrote:
TheKraken wrote:
Ludicrous wrote:Nyt tarttis sitten hommata ensimmäinen oma laulumikki, ja tyylinähän on tuo örppäosasto. Merkkejä/malleja tne. suosituksia otetaan vastaan.
Perinteinen SM58 on voittajan valinta. Irtoaa vajaalla satasella T-kaupasta varusteineen. Kotimaasta aikalailla samaan hintaan, mutta välttämättä varusteita ei saa.

SM58S mallissa on on/off -kytkin. Sellaista suosisin itse.
Mie taas valkkaisin nimenomaan semmoisen SM58:n, jossa ei ole sitä kytkintä. Näin siksi, että ne kytkimet tuppaavat prakailemaan ja toisaalta mikseristä saa kuitenkin volumet nollille niin halutessaan.
58 on tuttu vimpain ja hyväksi havaittu. Ehkä kuitenkin ajattelin josko jollakulla olisi ollut mielessä jotain vähän tavallisesta poikkeavampaa ahdotusta heittää. Ite oon harkinnut tässä Sennheisereita tahi Audixin OM- sarjalaisia..
Ainakin Audixin OM-3 ja OM-7 pelaavat imo pirun hyvin tuohon hommaan. Suosittelen testailemaan. 58 on ihan perus ok mutta jotenkin hieman tylsä se saundi on.
Oku
Posts: 32
Joined: Wed Jul 23, 2003 2:29 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by Oku »

Beavis wrote:
TheKraken wrote:
Oppressor wrote:
aggressor.perverssor wrote:Jaa, onko muita suosittelijoita kyseiselle mikille?
Siis jos tuollaisesta örinä/rääkymislaulusta puhutaan.
on tuo 58 hyvä(paras?) tuon hintaseksi. Monikäyttönen muuhunkin kun vaan lauluun.
Ellen ihan väärässä ole, niin tuohan on käytännössä sisältä sama kuin SM57, jolla on monen levyn kitarat nauhoiteltu (ja päinvastoin).
SM58:ssa on parempi vaste alataajuuksilla ja SM57:ssa on taas tasaisempi vaste keskiäänialueella, jonka vuoksi se sopii hyvin juuri esim. kitaran nauhoittamiseen. Basson nauhoittamisessa saattaisi 58:lla saada hyviä tuloksia, joten tekisi mieli kokeilla sitä kun seuraavan kerran studioon pääsee.

Vertailun vuoksi: 58:n vastekäyrä ja 57:n vastekäyrä
Muistaakseni Amoralin ekan kitarat olisi vedetty 58:lla jotem ihan hyvin sekin menee.
aggressor.perverssor
Posts: 1122
Joined: Tue Mar 08, 2005 4:27 pm
Location: Helsinki

Post by aggressor.perverssor »

Oku wrote:
Beavis wrote:
TheKraken wrote:
Oppressor wrote:
aggressor.perverssor wrote:Jaa, onko muita suosittelijoita kyseiselle mikille?
Siis jos tuollaisesta örinä/rääkymislaulusta puhutaan.
on tuo 58 hyvä(paras?) tuon hintaseksi. Monikäyttönen muuhunkin kun vaan lauluun.
Ellen ihan väärässä ole, niin tuohan on käytännössä sisältä sama kuin SM57, jolla on monen levyn kitarat nauhoiteltu (ja päinvastoin).
SM58:ssa on parempi vaste alataajuuksilla ja SM57:ssa on taas tasaisempi vaste keskiäänialueella, jonka vuoksi se sopii hyvin juuri esim. kitaran nauhoittamiseen. Basson nauhoittamisessa saattaisi 58:lla saada hyviä tuloksia, joten tekisi mieli kokeilla sitä kun seuraavan kerran studioon pääsee.

Vertailun vuoksi: 58:n vastekäyrä ja 57:n vastekäyrä
Muistaakseni Amoralin ekan kitarat olisi vedetty 58:lla jotem ihan hyvin sekin menee.
Jaa koska Amoralin ekan levyn kitarat on vedetty 58:lla niin se tarkoittaa, että laatukamaa?
Oku
Posts: 32
Joined: Wed Jul 23, 2003 2:29 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by Oku »

aggressor.perverssor wrote:
Oku wrote:
Beavis wrote:
TheKraken wrote:
Oppressor wrote:
aggressor.perverssor wrote:Jaa, onko muita suosittelijoita kyseiselle mikille?
Siis jos tuollaisesta örinä/rääkymislaulusta puhutaan.
on tuo 58 hyvä(paras?) tuon hintaseksi. Monikäyttönen muuhunkin kun vaan lauluun.
Ellen ihan väärässä ole, niin tuohan on käytännössä sisältä sama kuin SM57, jolla on monen levyn kitarat nauhoiteltu (ja päinvastoin).
SM58:ssa on parempi vaste alataajuuksilla ja SM57:ssa on taas tasaisempi vaste keskiäänialueella, jonka vuoksi se sopii hyvin juuri esim. kitaran nauhoittamiseen. Basson nauhoittamisessa saattaisi 58:lla saada hyviä tuloksia, joten tekisi mieli kokeilla sitä kun seuraavan kerran studioon pääsee.

Vertailun vuoksi: 58:n vastekäyrä ja 57:n vastekäyrä
Muistaakseni Amoralin ekan kitarat olisi vedetty 58:lla jotem ihan hyvin sekin menee.
Jaa koska Amoralin ekan levyn kitarat on vedetty 58:lla niin se tarkoittaa, että laatukamaa?
No jos kyseisellä levyllä on melko hyvät skebasoundit niin siitä voisi mielestäni päätellä 58:n soveltuvan myös skebaäänitykseen. Itse levyllä esitettävän musiikin hyvyys tai paskuus tuskin vaikuttaa kyseisen mikin hyvyyteen tai paskuuteen.
Wemir

Post by Wemir »

Kyllä tuo 58 taitaa olla sellainen perus-luottomikki monelle laulajalle! Halvalla saa ja kestää hyvin käyttöä! Onhan noita 58 kopioitakin sitten myös laidasta laitaan, jotka ajavat suunnilleen saman asian..
Post Reply