Oss1 wrote:Industrial ei ole uusi genre. Avant-garde? En tiedä, suht laaja termi, mut luulen sen tarkottavan jotain Björk-goes-metal kamaa. Drone, niin tylsää köpöttelyä, et ei jaksa minuuttia enempää.
Voi jeesus. Lue toi mun edellinen kommentti uudelleen. Ei, industrial ei ole uusi genre mutta 2000-luvun merkkiteokset jotka ovat uudistaneet genreä ja vieneet sitä eri suuntiin eivät kuulosta pioneeribändeiltä Ministry ja Godflesh, ergo genreä on uudistettu ja erinäisillä hybrideillä tehty paljon monimuotoisemmaksi mitä se oli vuonna 1989.
Avant-gardea ja dronea ei tarvitse sisällyttää keskusteluun koska sua ei ne kiinnosta? Ihan yhtä lailla ne ovat ansainneet paikkansa kuin mikä tahansa muukin alagenre. Alkaa pikkuhiljaa ärsyttää tää sun anaalinen vaihe paskoa kiimassa palstalle mitä huvittaa.
Oss1 wrote:Mä näköjään oon niin laveaperäinen, et ei saa selvää, mut ite mainitset enemmän ulkomaankielisiä genrennimiä lauseessa ku ehdin tavata, sen kummemmin selventämättä.
Mainitsin kolme (3) alagenreä ja niistä kahden merkkiteokset. Kyllä meni saatanan vaikeaksi.
Oss1 wrote:Pistä mulle yks artisti joka on vuoden -95 jälkeen muokannu metallikenttää samaan tyyliin ku Bathory, Slayer tai Morbid Angel aikoinaan?
Miksi ei Hellhammer, Exodus tai Possessed? Kaikki sun esimerkkejä edeltäviä saman tyylin bändejä.
En tiiä onko järkeä lähteä sulle näitä listaamaan jos sun tietämys ja kiinnostus asioihin matelee nollan prosentin paikkeilla, mutta laitetaan muutama.
Converge - Jane Doe, en tykkää bändistä tai levystä mutta ylivoimaisesti merkittävin genrensä kulmakivi (vaikka esim. Integrity ja Earth Crisis polkivat samankaltaisia polkuja jo aiemmin). Poiki tuhansia ja tuhansia metal/hardcore fuusiobändejä, ehkä yksittäinen tärkein tekijä mathcoren nousulle 2000-luvulla ja myös taloudellisesti tän tyypin bändille suuri menestys. Tätä nykyäkin ikonisessa asemassa. Myös Dillinger Escape Planin ekan voisi mainita tässä.
Meshuggah - levyllä ei väliä. Uudisti progressiivisen metallin täysin ja loi omakätisesti esimerkiksi djentin. Bändit kuten TesseracT, Textures, Periphery ovat valtavasti velkaa Meshuggahille.
Tool - Aenima/Lateralus, ei ehkä ilmestyessään maailman kovin juttu mutta monoliittiset prog metal/alternative metal/art & math rock- kokonaisuudet loi käytännössä ihan oman universuminsa metal/rock-skenen sisälle. Nykyään varsinkin Lateralus täysin koskemattomassa asemassa.
Opeth - oman tyylilajinsa Metallica mitä suosioon ja vaikutukseen tulee. Still Life ja varsinkin Blackwater Park loi sekä progressiivisen että melodisen death metalin kentälle täysin uudet pelisäännöt ja standardit, ja kun katsoo esimerkiksi kotimaisten metallibändien kirjoa niin vaikea on sitä vaikutusta olla huomaamatta. Monella bändillä oli jo aiemmin akustisia interludeja pieksennän välissä, mutta hei, ei Slayerkaan ollut ensimmäinen rässipiiska, vaan isoin.
Olin jo jättämässä dronen ja avant-garden pois mutta laitetaan nyt jotain näistäkin.
Drone metal - Sunn O))), Earth, Boris, The Angelic Process etunenässä muovaamassa genreä sellaiseksi kuin se nykypäivänä on. Drone, Dark ambient, noise, industrial blenderiin ja saatanan raskaat kitaravallit päälle. Täysin omanlaisensa genre josta yllättäen et ymmärrä tuon taivaallista.
Avant-garde metal - Arcturus, Maudlin of the Well, Ved Buens Ende, melkein voisin muutaman dronelokerostakin tähän listata. Avant-garde tässä kontekstissa vähän häilyvä termi mutta listan ensimmäinen Arcturus on tehnyt useammankin klassikkokiekon jotka ovat mielleyhtymissä suurelle yleisölle numero 1 "karnevaalimenon" ja ylipäänsä kokeellisuutensa puolesta. Muut esimerkit ehkä vähän pienemmälle piirille merkittäviä mutta yhtä lailla luoneet uraa uurtavia kokonaisuuksia.
Tajuatko rivien välistä sen pointin? Ei tarvitse tykätä näistä bändeistä (esim. itse vihaan Meshuggahia) mutta pitää olla ihan totaalinen juustopää jos ei niitten merkitystä 2000-luvun metallikenttään tajua. Tuu ulos sieltä saatanan pahvilaatikosta.