Doom metal

Raskaamman musiikin keskustelut
Post Reply
reos

Post by reos »

kaos kommando wrote:Ei millään pahalla, mutta kyllä RB:ltä löytyy ihan vitusti niitä ruskeakielisiä tai ihan rehellisesti huorahtavia faneja. Aivan siinä missä muiltakin "kulttistatusta" nauttivilta bändeiltä.

Korpiselle täydet pisteet rehellisistä näkemyksistä ja niiden esilletuomisesta. Kaikkia ei voi miellyttää, eikä toivottavasti tarvitse edes.
Millainen tällänen huorahtava fani on? Onko RB:n fanikanta jotenkin normaalia orkesteria huorahtavampi, siis onko huoria suhteessa enemmän kuin keskiverto bändeillä? No mitä siitä jauhamaan, ihan sama oikeastaan, näin aamutuimaan huvitti tää huorittelu.

Mitä Korpisen näkemyksiin ja rehellisyyteen niin ei varmaankaan ole asiani siihen puuttua, mutta harmittavaa että musiikin arviointiin vaikuttaa se että orkesterilla on "faneja". Toisaalta tuon myöntäminenhän on juuri sitä rehellisyyttä.

Lopetan turhan nillittämisen ja tarjoan kaikille kivan perjantai-hymiön: ":D"
Holden

Post by Holden »

reos wrote:
kaos kommando wrote:Ei millään pahalla, mutta kyllä RB:ltä löytyy ihan vitusti niitä ruskeakielisiä tai ihan rehellisesti huorahtavia faneja. Aivan siinä missä muiltakin "kulttistatusta" nauttivilta bändeiltä.

Korpiselle täydet pisteet rehellisistä näkemyksistä ja niiden esilletuomisesta. Kaikkia ei voi miellyttää, eikä toivottavasti tarvitse edes.
Millainen tällänen huorahtava fani on? Onko RB:n fanikanta jotenkin normaalia orkesteria huorahtavampi, siis onko huoria suhteessa enemmän kuin keskiverto bändeillä?
Kannattaa varmaan tätä huorittelua penätä tuolta Peteriltä (tai itseasiassa Korpiselta), kun hän käsittääkseni asian näin alunperin esitti. Meikä preferoi termiä "ruskekieli". "Ruskeakielen" luulisi olevan ns. itsestäänselvyys.
reos

Post by reos »

kaos kommando wrote:
reos wrote:

Millainen tällänen huorahtava fani on? Onko RB:n fanikanta jotenkin normaalia orkesteria huorahtavampi, siis onko huoria suhteessa enemmän kuin keskiverto bändeillä?
Kannattaa varmaan tätä huorittelua penätä tuolta Peteriltä (tai itseasiassa Korpiselta), kun hän käsittääkseni asian näin alunperin esitti. Meikä preferoi termiä "ruskekieli". "Ruskeakielen" luulisi olevan ns. itsestäänselvyys.
Joo, eli Vicarin perseen ainakin pitäisi olla puhdas. Ken pastorin persettä nuolee, hävetköön. Korpinen puhui huorista, en nuollut persettä enkä ole huorannutkaan. Olen puhdas, kosher. Loppu.
Holden

Post by Holden »

reos wrote:Joo, eli Vicarin perseen ainakin pitäisi olla puhdas. Ken pastorin persettä nuolee, hävetköön. Korpinen puhui huorista, en nuollut persettä enkä ole huorannutkaan. Olen puhdas, kosher. Loppu.
There's no shame in kiss of shame! KOSHERAT. End of transmission.

edit. Peter: Heh, tuota juuri ajoin takaa.
Last edited by Holden on Fri Sep 28, 2007 9:34 am, edited 1 time in total.
Peter Vicar

Post by Peter Vicar »

Perseen suuteleminen voi olla myös hieno juttu.

http://www.ninebullets.net/wp-images/Wi ... atan-e.jpg
Korpinen
Imperiumi Crew

Post by Korpinen »

Jahas, mistäköhän tätä lähtisi purkamaan... No vaikka siitä, että tuolla huoralaumalla tarkoitin hyvin pitkälti ruskeakielilaumaa. Sattui vain tulemaan mieleen ensimmäisenä, ja myös levyn kansikuvasta tuo nimenomainen vertaus osaltaan lähti. Kuten kaos kommando jo huomauttikin, on tämä ilmiö tuttu lähes kaikkien "kulttimainetta" nauttivien bändien kohdalta, eikä koske bändin X kaikkia faneja.

Mikä sitten tekee fanista vertauskuvallisesti huoran? Esim. se, että bändissä soittavat tyypit nostetaan puolijumalien asemiin, näiden muusikoiden mielipiteistä tulee "sinun" mielipiteitäsi, heidän puheistaan kirjoittamattomia lakeja jne. Henkilökultti, joka esim. RB:n tyyppien ympärillä vahvasti pyörii, on yksinkertaisesti helvetin kaukana siitä käsityksestä, joka minulla on metallista/musiikista yleensä. Kuten jo arvostelussa tuli sanottua, RB ei todellakaan ole tietoisesti tähdännyt tällaiseen asemaan. Niillä muutamalla RB-keikalla, joilla olen ollut, olen sivusilmällä nähnyt, kuinka vaivaannuttavaakin se hieman rohkaisua ottaneen fanin ylistystulvan vastaanottaminen voi olla.

Valitessani sanan "huora" tiesin, että jotkut ihmiset saattavat siitä älähtää. Sitä kautta pyrin tietoisesti herättämään keskustelua aiheesta, ja tämä sillä myös saavutettiin. Sanavalinta ei todellakaan ollut tarkoitettu miksikään puolihassuksi provoksi, ja seison edelleen sen takana. Jos joku "myy" tai alistaa oman identiteettinsä (mielipiteet jne.) jollekin toiselle henkilölle, voidaan mun mielestä puhua vertauskuvallisesti huoraamisesta. Tässä yhteydessä lienee toisaalta myös syytä alleviivata sitä, ettei mielipiteeni bändin ympärillä pyörivistä ihmisistä vaikuta mielipiteeseeni itse musiikista, ts. So Long Suckers -levystä.

Mitä tulee sitten siihen, olinko pätevä tai millään tavalla oikea tyyppi arvostelemaan RB:n levyn, niin omasta mielestäni kyllä. Olisiko joku toinen arvostelija antanut levylle paremman arvosanan? Varmasti. Entä olisiko joku toinen, enemmän doomia seuraava tyyppi pystynyt tuottamaan arviosta muille doom-kuuntelijoille hyödyllisemmän ja informatiivisemman? Kenties. Olisivatko nämä kaksi hypoteettista RB-arvostelua sitten herättäneet aiheesta syvempää keskustelua? Tuskin. Omassa arvostelussani toin esille oman rehellisen mielipiteeni So Long Suckers -levystä, sekä Reverend Bizarresta bändinä ja ilmiönä. Pyrin myös subjektiivisesti perustelemaan nämä mielipiteet mahdollisimman hyvin. Kun nyt luen tuota arvostelua uudelleen, koen tekstini/mielipiteeni olleen 100-prosenttisen rehellinen ja mielestäni myös hyvin perusteltu.

Jos joku on sitä mieltä, että arvostelulta tipahtaa pohja siinä vaiheessa, kun arvostelen Nightwishin levyn, niin so be it. Itse näen asian kuitenkin niin, että sekä itseni että kirjoittamiani arvosteluja lukevien lukijoiden kannalta on hyvä, että saan arvostella julkaisuja laidasta laitaan.
Peter Vicar

Post by Peter Vicar »

Perushommahan tässä on se, että Korpinen tekee työtään ja me omaamme. Puolin sun toisin on joskus hiukan hyvä valvoa ulostuvan tavaran laatua... :)
Explorer-mies

Post by Explorer-mies »

Juu, kannattaa ostaa EP kans. Siinä on sellainen piisi kuin "Kagemni", mikä on vielä n.10 kertaa kovempi kuin nuo nykyiset MySpace esitykset. Mitkä ovat loistavia kanssa. Huumehevi.com:in levykaupasta (stonerrock.com) ainakin löytyy kyseinen julkaisu.
Peter Vicar

Post by Peter Vicar »

Albert teki logon ja käsittääkseni vääntää nyt myös kansia Jex Thothille. Odotan heidän splittiään Pagan Altarin kanssa suurella mielenkiinnolla.
Albert

Post by Albert »

Korpinen wrote:Henkilökultti, joka esim. RB:n tyyppien ympärillä vahvasti pyörii, on yksinkertaisesti helvetin kaukana siitä käsityksestä, joka minulla on metallista/musiikista yleensä. Kuten jo arvostelussa tuli sanottua, RB ei todellakaan ole tietoisesti tähdännyt tällaiseen asemaan. Niillä muutamalla RB-keikalla, joilla olen ollut, olen sivusilmällä nähnyt, kuinka vaivaannuttavaakin se hieman rohkaisua ottaneen fanin ylistystulvan vastaanottaminen voi olla.

----

Tässä yhteydessä lienee toisaalta myös syytä alleviivata sitä, ettei mielipiteeni bändin ympärillä pyörivistä ihmisistä vaikuta mielipiteeseeni itse musiikista, ts. So Long Suckers -levystä.

Nyt tekis mieli sanoa, että mitä vittua sä lässytät? Vai onko vaan niin, että mä en ole huomannut jotain tai kohdannut tätä ilmiötä tai sitten olen ollut todella kaukana tuolla jossain. Tästä saa sen kuvan, että meidän ympärillä on ollut joku haaremi tai hovi, missä ikinä kuljimme. Näin ei todellakaan ole. Mulle on keikkojen jälkeen tullut korkeintaan pari tyyppiä, useinmiten tuttuja naamoja, tullut antamaan jonkun kommentin, mitkä eivät todellakaan ole olleet mitään älytöntä hehkutusta. Toki pari kerta on tullut tätä "olette kovempia kuin Vitus", mut jos kyseinen henkilö näin kokee ,niin mitä siihen voi sanoa.

Väittäisin, että tämä henkilökultti mistä tässä puhutaan, on monilla muilla bändeillä aivan eri tasolla kuin meillä, ja kokisin muuten, että se on jotain heviin aika keskeisesti kuuluvaakin. Mieti kaikkia hevisankareita! Toki mukana pitää olla itseironiaakin! Yleisesti ottaen doomiin ei pahemmin sisälly tällaista lieveilmiötä. Tämä asia on helppo todentaa käymällä keikoilla. Doom Metal on down to earth genre.

Sanon vielä senkin, että tämä viimeinen levy on ensimmäinen jonka kohdalla tämä ylistys ja kehuminen ei aiheuta vaivaantuneisuutta. Levy kun nyt vaan on aivan saatanan hyvä, vaikka itse sanonkin! Voin siis jopa ottaa vstaan tän kaiken, koska olen itsekin yhä hämmästynyt, että miten me saatiin tämä teos tehtyä. Toki on monia ihan saatanan paljon kovempia levyjä, mutta tämä on eräänlainen maksiimi meille.

Jos joskus tavataan jossain saat ihan vapaasti tulla näyttämään mulle, että miten tämnä henkilöpalvonta ilmenee kun minä en itse sitä näytä edes tajuavan. Vois olla ihan hauskaa olla hetken joku vitun elvis. Ehkä se kohdistuu vaan Voidiin ja Peteriin mikä heille toki suotakoon.

PS: Enpä ole vielä tavannut henkilöä jonka ajatukset seuraavat meidän lakejamme ja ajatuksiamme. Se varmaan olisikin aika mahdotonta, koska tässä bändissä on kolme jannua, jotka ovat enemmän tai vähemmän ihan eri puolilla ja eri mieltä asioista, eli voisi kysyä mitä nämä lait ja ajatukset edes ovat?

Mahdollisen seuraajan tulisi siis edustaa täydellisiä vastapuolia. Ainoa asia, jonka jaamme on varmaankin se, että homofobia ja rasismi on perseestä, eli jos joku nyt näitä ajatuksia seura, niin hyvä niin!

Toisin sanoen, hieraisepas Korpinen silmiäsi ja herää tähän reaalimaailmaan niistä fantasioista missä leijut.

Minä esimerkiksi olen lohjalainen köyhä avohoitopotilas, enkä mikään tuhansien palvoma bassokeisari.
Albert

Post by Albert »

Peter Vicar wrote:Albert teki logon ja käsittääkseni vääntää nyt myös kansia Jex Thothille. Odotan heidän splittiään Pagan Altarin kanssa suurella mielenkiinnolla.
Joo, kohta jatkan vääntämistä. Tuli vähän nurkan taka tämä homma, vaikka alunperin sen halusinkin tehdä. Aikataulu vaan on nyt hiukka kinkkinen! Splitin kannet meni jo aika päiviä sitten ja levy on kai tehtaalla jo, eli sen sain hoidettua.
ChristLiar

Post by ChristLiar »

Mikä vittu Ade sua ihan oikeasti vaivaa?
Leea

Post by Leea »

Kyllähän sellaista ilmiötä hiukan on ollut ilmassa, että REverend Bizarren levy "kuuluu" olla hyllyssä myös niillä, jotka sitä eivät koskaan kuuntele ja joista osa jopa tunnustaa avoimesti etteivät siedä koko orkesteria. Mutta onko siinä kuitenkaan kyse periaatteittensa myymisestä ja huoraamisesta? Bändihän ei ole myynyt periaatteitaan eikä ruvennut tekemään mitään easylistening-purkkahevihittejä, vaan päinvastoin vaikeuttanut ulosantiaan uran edetessä ja menestyksen tultua lopettanut kokonaan. Enkä tiedä ovatko levyn ostaneet mutta hyllyyn jättäneet hekään varsinaisesti myyneet periaatteitaan - sellaisia levyjä on aina, jotka tiettynä ajankohtana "kuuluu" olla kaikilla, ja joita ei kovin äkkiä saa myydyksi eteenpäin kun selviää ettei siitä itse pidäkään, koska sama levy on kaikilla muillakin. On minullakin Nightwishin debyytti hyllyssä, koska se oli ilmestyessään jo ideana niin jännittävä, mutta sitten en siitä pitänytkään. (Toisaalta aihe "levyt, jotka kuuluu olla kaikilla" on hiukan monitahoisempi aihe, ei mitenkään definitiivinen, ja ansaitsisi melkein oman keskustelunsa, joten en rupea rönsyilemään siitä sen enempää.)

Uran loppuvaiheessa keikatkin alkoivat houkutella niitäkin ihmisiä, jotka alkuaikoina eivät voineet sietää Reverendiä - ystäväpiirissänikin kaapista tuli viimeisten julkisten keikkojen kohdalla joitain yllätysnimiä. Joko heillä muuttui musiikkimaku muutamassa vuodessa, tai listahittejä saaneen bändin katsastaminen livenä Klubilla oli paljon jännittävämpää vaikkei musiikista niin pitäisikään, kuin tuntemattoman demobändin katsastaminen S-Osiksella kaverin pakottamana. Rohkenen kuitenkin epäillä, etteivät kyseisen kaltaiset ihmiset ole ensimmäisenä taputtelemassa bändiläisiä selkään, vaikka keikalle menisivätkin.

Reverend Bizarrella tuntui kyllä olevan jonkunlainen hovi, koska useimmilla keikoilla vastaan tuli samat naamat, mutta eiköhän se hovi koostu aika pitkälle bändiläisten ystävistä ja "oikeista" faneista, koska osa naamoista oli tuttuja jo niiltä ajoilta, kun keikoilla oli 3-5 maksanutta katsojaa + perheenjäsenet. :)

Mitä tulee ajatusten vaihtamiseen bändin mukaan, en ole sellaisiin ihmisiin törmännyt, ja jos niitä on, ehkä kyseessä ovat kuitenkin sen ikäiset ihmiset että oma identiteetti on vasta muotoutumassa ja ehtii matkan varrella hötkyillä suuntaan jos toiseenkin moneen kertaan. En oikein usko, että tällä tarkoitetaan esimerkiksi sitä, että jos minä vaikka keskustelen Albertin kanssa, en rupea yleensä leuhottamaan niistä bändeistä joista itse pidän mutta hän inhoaa (varsinkin koska saan kuitenkin kuulla niistä kuittailuja joka tapauksessa, heh), vaan kuuntelen mieluummin jos irtoaa juttua jostain kumpaakin kiehtovasta aihepiiristä. Enpähän minäkään ruvennut vuosituhannen vaihteessa vaihtamaan ystäväpiiriänikään siitä huolimatta, että suurinta osaa kavereista ei Reverendin musiikki voinut vähempää kiinnostaa ja joidenkin keikoille väkisin raahattujen kanssa siitä tuli suoranaisia riitoja - kyseiset ystävät olivat ja ovat edelleen ystäviä siksi, että meillä oli muuta yhteistä. No, pariutumiseen RB vaikutti ehkä sen verran, että jonkun katastrofaalisen kokemuksen jälkeen tuli kaseltua vastakkaista sukupuolta myös sillä silmällä että sietääkö ne doomia ylipäänsä, mutta jos se on jonkun mielestä huoraamista, niin kaiketi mikä hyvänsä potentiaalisten seurustelukumppaneitten raakkaaminen harrastusten perusteella enemmän soveltuviin ja vähemmän soveltuviin tekee joka ikisestä ihmisestä huoran.

Lehdistössä ja mediassa olen ollut joskus huomaavinani sellaista "bändiä kuulu kehua tinkimättömästä asenteesta vaikken pitäisikään musiikista, joten keskitytäänpä tässä jutussa tinkimättömään asenteeseen." Ehkä ne suurimmat huorat löytyvätkin toimittajista fanien sijaan, mutta toisaalta, eikö toimittajan työ ole aina huoraamista silloin kun joutuu kirjoittamaan aiheista joista ei itse niin perusta.

No perse, taisin just myöhästyä leffasta kun jäin jaarittelemaan joutavia.
ChristLiar

Post by ChristLiar »

Ade wrote:
ChristLiar wrote:Mikä vittu Ade sua ihan oikeasti vaivaa?
Kiitos pointtini alleviivamisesta. :)
Hyvä ole.

Päästiinhän tässä jo sivun verran eteenpäin ihan aiheestakin. Sitten mentiin vähän asian viereen ja teikä ilmeisesti koki pakottavan tarpeen heittää koko keskustelun taas raiteiltaan.

Perusta vaikka topic "AdePedia", johon voit sitten lässyttää terminologiaasi ja muuta irrelevanttia paskaa, mutta jätä musiikkia käsittelevät aiheet rauhaan, mikäli et mitään oikeasti niistä ymmärrä.
Leea

Post by Leea »

Sinänsä pisteet Korpiselle rehellisyydestä pukea ajatuksensa sanoiksi. Toisaalta muotoilu kenties meni hiukan metsään, jos ja kun provokatiivisen sanavalinnan ansiosta muu arvio unohdetaan ja saadaan aikaan tappelu siitä ketä on huoriteltu ja ketä ei, kun osalla on ilmeisesti henkilökohtainen, ehkä jopa yksilöity mielikuva siitä keitä tarkoitetaan ja toiset taas kokivat että kaikkia faneja huoritellaan.

Ymmärtäisin tuon puheen periaatteitten myymisestä ehkä juuri sellaisten laumasielujen kohdalla, jotka ostavat levyn ja keikkalipun listasijoitusten perusteella ja näyttäytyäkseen tietyissä piireissä, mutta kun huorittelu kuulemma koski epäjumalanpalvojia, vertauksen ymmärtäminen hankaloituu mikäli juuri omaan lähipiiriin ei kuulu niitä yksilöitä.

Siksipä tässä tuleekin lusikkaa soppaan sohittua, vaikka se arvion uusintalukemisen perusteella näköjään liittää minut bändiä puolustavaan vastenmieliseen huoralaumaan, johon en alunperin edes tajunnut kuuluvani, yritin vain ymmärtää mitä vertauksella tarkoitettiin, kun tuossa edellä vellovassa keskustelunpätkässä siitä on jo sangen ristiriitaisia käsityksiä. Ja ääneen ajatteluhan on se paras keino saada kaikki yhä enemmän sekaisin...

- - -
Jollain tavalla tuosta laumasieluisuudesta, vaikkei sitä kuulemma huorauksella tarkoitettukaan, tulee mieleen Timo Rautiaisen & Trio Niskalaukauksen nauttima kansansuosio, joka vaihtui yhtä äkillisesti kansantuomioon. Pari ensimmäistä levyä "piti" löytyä kaikilta, Niskalaukausta pidettiin tinkimättömän ja ankaran synonyyminä ja kriittisten kommenttien esittäminen oli jotenkin syntistä ja kerettiläistä, koska kantaaottavista aiheista kirjoittavaa artistia kritisoimalla osoitti kannattavansa ekokatastrofia ja köyhien riistoa. Keikoilla sanoituksia lauloivat onnesta soikeina mukana tyypit, joiden elämäntapaa samoissa sanoituksissa kritisoitiin ja aina välillä joissain keskusteluissa purskahti esiin sentasoisia aivosalamoita, ettei varsinaisesti tarvitse ajatella itse, kun Rautiainen on jo puolestamme ajatellut. Mikä ei tietenkään pitänyt paikkaansa, koska eihän sanoituksissa tarjottu ratkaisuja, vaan kuvattiin skenaarioita ilman ratkaisuja. No, seuraavaksi koko kansan suosikki rupesikin pistämään levyille lasten lausumia runoja ja tiernapoikia ja kansan suosio kääntyi. Seuraavaksi Niskalaukauksesta ei saanut julkisilla foorumeilla esittää kehuja, ellei halunnut jeesustelijan leimaa. Suurin osa sekä ihailusta että vihailusta näyttäytyi jokseenkin absurdina ja tuntui, että hype oli suurempi kuin ilmiö, jonka ympärille se oli kertynyt.

Tarkoitettiinko huoraamisella samantyyppisiä yleisöreaktioita kuin Niskalaukauksen tapauksessa, vai enkö vieläkään ole tajunnut mitä vertauksella ajettiin takaa?
Mikael

Post by Mikael »

Kaikki tämä kitinä Korpisen (hyvästä ja asiallisesta) levyarvostelusta antaa vaikutelman siitä, että Reverend Bizarren saamat "huonot" arvostelut on aina hyvä kuitata sillä, "ettei arvostelija vain ymmärrä doomista mitään".

Ja vaikka Korpinen ei olisikaan mikään doom-tuntemuksen mestari (mihin en osaa ottaa kantaa), niin kyseinen arvostelu on tehty Imperiumiin ja voisin veikata, ettei suurimmalla osalla lukijoista ole mitään käsitystä jostain traditionaalisesta doomista, joten mitään syväluotaavaa doom-arvostelua damedroppingilla lienee turha harjoittaakkaan, vaan rehellinen musiikinkuuntelijan arvostelu ja ajatukset ajanee tässä mediassa suurempaa asiaa.
Korpinen
Imperiumi Crew

Post by Korpinen »

Albert wrote:Nyt tekis mieli sanoa, että mitä vittua sä lässytät? Vai onko vaan niin, että mä en ole huomannut jotain tai kohdannut tätä ilmiötä tai sitten olen ollut todella kaukana tuolla jossain. Tästä saa sen kuvan, että meidän ympärillä on ollut joku haaremi tai hovi, missä ikinä kuljimme. Näin ei todellakaan ole. Mulle on keikkojen jälkeen tullut korkeintaan pari tyyppiä, useinmiten tuttuja naamoja, tullut antamaan jonkun kommentin, mitkä eivät todellakaan ole olleet mitään älytöntä hehkutusta. Toki pari kerta on tullut tätä "olette kovempia kuin Vitus", mut jos kyseinen henkilö näin kokee ,niin mitä siihen voi sanoa.
No ei tässä mistään ihmisMASSOISTA puhuta, jos viittausta keikoilla tapahtuvaan hehkutukseen tarvitsee vielä täsmentää. Kummallakin näkemälläni RB-keikalla yhteensä kolmen tyypin olen nähnyt nimenomaan Albert sinulle hehkuttavan bändiänne. Ja ne kaikki meni sivustaseuraajan silmissä sinne vaivaannuttavan puolelle. Ehkä tuo "hovi/haaremi"-mielleyhtymä mun mielessä muodostuukin niistä ihmisistä, jotka a) kysyttäessäkään ei ilmaise mielipidettään bändistä, koska pelkää joutuvansa "pilkan" kohteeksi tai b) niistä jotka perustelematta hehkuttaa bändiä vastoin omaa todellista mielipidettään. "Pilkka" tässä kohtaa tarkoittaa jotain tyyliin "älä ilmaise mielipidettäsi, jos et YMMÄRRÄ bändin syvintä olemusta". Tämän nimenomaisen kommentin kaltaisia heittoja olen muutamaan kertaan saanut vastaanottaa ilmaistessani varauksellisuuteni RB:tä kohtaan joskus kakkoslevyn tiimoilta käydyssä keskustelussa. Mitä taas tulee B-vaihtoehtoon, niin nimimerkin takaa on kieltämättä helppo haukkua, mutta vieläkin helpompi kehua. Samoin monet b-vaihtoehdon ilmentäjät tykkäävät esim. RB:stä, koska siitä on coolia tykätä. Näitä ihmisiä on tietenkin mahdotonta alkaa yksilöimään, enkä minä tässä minkäänlaisena inkvisitorina yritä toimia.

Albert wrote:Väittäisin, että tämä henkilökultti mistä tässä puhutaan, on monilla muilla bändeillä aivan eri tasolla kuin meillä, ja kokisin muuten, että se on jotain heviin aika keskeisesti kuuluvaakin. Mieti kaikkia hevisankareita! Toki mukana pitää olla itseironiaakin! Yleisesti ottaen doomiin ei pahemmin sisälly tällaista lieveilmiötä. Tämä asia on helppo todentaa käymällä keikoilla. Doom Metal on down to earth genre.

[snip]

Jos joskus tavataan jossain saat ihan vapaasti tulla näyttämään mulle, että miten tämnä henkilöpalvonta ilmenee kun minä en itse sitä näytä edes tajuavan. Vois olla ihan hauskaa olla hetken joku vitun elvis. Ehkä se kohdistuu vaan Voidiin ja Peteriin mikä heille toki suotakoon.
Uskon, että tiedät vallan hyvin, että RB henkilöityy useimpien mielessä nimenomaan sinuun, ja täten myös se jonkinlainen henkilökultti rakentuu ennen kaikkea sinun ympärillesi. Karismaattisen, erittäin avoimesti mielipiteistään, tunteistaan ja yleensä itsestään kertovan ihmisen ollessa kyseessä en yhtään ihmettele, miksi niin monet tuntevat sinua kohtaan sanatonta kunnioitusta ja kenties jopa pelkoa impulsiivisuutesi vuoksi. Uskon myös, että tiedät, että moni ihminen kunnioittaa sinua nimenomaan "lohjalaisena köyhänä avohoitopotilaana", jonain paljon merkittävämpänä kuin tavallista muusikkoa, jonain lähes tulkoon myyttisenä. Ja jos et tätä aikaisemmin tiennyt, voin vakuuttaa sinulle, että totta se on.

Albert wrote:PS: Enpä ole vielä tavannut henkilöä jonka ajatukset seuraavat meidän lakejamme ja ajatuksiamme. Se varmaan olisikin aika mahdotonta, koska tässä bändissä on kolme jannua, jotka ovat enemmän tai vähemmän ihan eri puolilla ja eri mieltä asioista, eli voisi kysyä mitä nämä lait ja ajatukset edes ovat?

Mahdollisen seuraajan tulisi siis edustaa täydellisiä vastapuolia. Ainoa asia, jonka jaamme on varmaankin se, että homofobia ja rasismi on perseestä, eli jos joku nyt näitä ajatuksia seura, niin hyvä niin!
Yksinkertaisin, maallisin ja ilmeisin asia, jossa teidän sanastanne on tullut lakia on musiikkimaku doomiin liittyen. Jos esim. tätä ketjua lähdettäisiin kelaamaan taaksepäin, en usko kovinkaan monen väittäneen vastaan, jos sinä, Peter tai Void ovat jotain bändiä kehaisseet.
Albert wrote:Toisin sanoen, hieraisepas Korpinen silmiäsi ja herää tähän reaalimaailmaan niistä fantasioista missä leijut.
Mielelläni hieron nämä foorumiväittely-hiekat silmistäni ja lähden ulos raikkaaseen syysilmaan!
Death Metal Maniac

TRUE DOOM: The judgement

Post by Death Metal Maniac »

Sinänsä totta tuo, varmaankin ne ihmiset voivat lukea näitä arvioita esim. Doomiin keskittyvistä medioista.

Minua vitutti lukea tuota Korpisen arviota, koska olin eri mieltä hänen kanssaan. Mutta uskon kanssa, että mielipide on rehellinen ja se tekee arviosta paremman kuin mikään ylihehkutettu epätotutuus (arvostelija hehkuttaa levyä vain ku ei muutakaan uskalla tehdä).

En silti luovuta näin helpolla. Kuulun Reverendin Crusade-porukkaan (KYLLÄ! En myönnä kuuluvani mihinkään huoralaumaan!) ja alleviivaan, että se yhteyden tunne mikä meillä on ollut esmes 2000-luvun alkupuolelta, kun RB soitti vielä pienellä yleisöllä Helsingin Factorylle tai Turun TVO:lle, on aika hemmetin vahva. Sitä on näiden Timo Rautiais-fanien ihan turha lähteä kyseenalaistamaan. Eikö näin?

Ja mielestäni on todella naurettavaa ostaa levyjä sen takia, että ne "kuuluu olla hyllyssä". Vitut! Myyn kaikki paskat pois, vaikka levyjä kyllä aina välillä kertuu vahingossa liikaa ja joutuu karsimaan ihan hyviäkin pois.
Death Metal Maniac

Täytyy myöntää, että "mielipiteiden tsunamissa" oli aika hilpeä ilmaisu tuossa Nightwishin arviossa. Kokonaan en jaksanut lukea.
mattih

Post by mattih »

Korpinen wrote:Yksinkertaisin, maallisin ja ilmeisin asia, jossa teidän sanastanne on tullut lakia on musiikkimaku doomiin liittyen. Jos esim. tätä ketjua lähdettäisiin kelaamaan taaksepäin, en usko kovinkaan monen väittäneen vastaan, jos sinä, Peter tai Void ovat jotain bändiä kehaisseet.
Kyllä niitä eriäviä mielipiteitä ja vääntöä on ollut kanssa, katso vaikka itse, enkä usko että mitään doom metal-kirvestä on tulossa päähän jos esim. totean että Penance ei ole ikinä oikein kolahtanut. Ja mikä se RB-laki esim. Pentagramin Be Forewarnedin tai Pagan Altarin kohdalla on, puolesta, vastaan vai molemmat riippuen missä seurassa puhutaan?

Muuten kyllä toivon että jatkat vielä vääntöä aloittamastasi aiheesta, aina ilo lukea kun väännetään tunteella ja taidolla.
Nightmare82

Post by Nightmare82 »

Ok,täytyy myöntää, että pari kertaa olen jo aikeissa ollut kirjoittaa omaa puisevaa ja pitkäveteistä vastikettani tähän keskusteluvyöryyn mitä tästä omasta jälleen kerran alunperin aika simppelistä alkukommentistani kehkeytyi... Mutta itseasiassa mm. Mikael, Leea sekä Korpinen ja Albertkin nostivat ja toivatkin esille niitä pointteja mistä olisin varmaan jauhanut paljon pitkäveteisemmin.

Mutta täytyy vielä sanoa, että itsestäni en kyllä myöskään ainakaan tunnista tuollaista "huorafanin" tai muutenkaan laumakäyttäytymiseen viittaavan käytöksen merkkejä, millään lailla. Bändiin tutustuin alun vuotta 2005, juuri toisen levyn ilmestymisen alla, ja silloin mää en kyllä tiennyt vielä YHTIKÄS_MITÄÄN mistään oikeasta doom metallista, mut RB yhdessä Candlemassin ja vanhan Black Sabbathin kanssa kai johdatti mut tälle tielle, heh hee... Ja eipä ole kyllä tosiaan tullut vastaan tällaisia "RB on iha vitu jees"hehkuttajia, VAIN_SIKSI koska se on "muodissa". Ja vaikka itse olen noita bändin poikia nähnyt joskus ennen ja jälkeen keikkojen pari kertaa, omillaan ja muidenkin bändien, niin en takuuvarmasti ole ainakaan mennyt em. esimerkin mukaisesti bändiä hehkuttamaan ja perseitä nuolemaan. Heh... kerran kyllä itseasiassa näin unta, että käyttäydyin juuri klisheisen ärsyttävän fanipoikamaisesti juuri VOIDIN ympärillä, mutta tästä Albert muistaakseni mulle foorumillaan totesi, että "toi on just MERKKI vältellä loppuun asti kaikkea tollaista!!" :lol:

Ja Korpinen, entäs jos ne ihmiset nyt vain ovat itsekin niitä ko. levyjä ja bändejä kuunnelleet, ja myöskin hyväksi todenneet, EIKÄ sen takia että "kehunpa nyt ku noi isotki pojat kehu niitä, niiq". Vaikka täytyy myöntää, että levyjen kansista löytyneet kiitoslistat OVAT olleet toisaalta juuri hyviä antamaan alkuvirikkeitä uuden musiikin löytymiselle.

Taidanpa mennä kuuntelemaan nyt vaikkapa uutta Amorphista, King Crimsonia ja Celtic Frostia, kun kaippa kaltaiseni akateemisen kermaperseen KUULUU omata mm. edellämainittujen bändien levyjä... :lol:
Death Metal Maniac

Akateemisten kermaperseiden arvostus on kyllä täällä Helsingin hevipultsarien keskuudessa aika vähissä.

Onneksi Reverend Bizarre ei ollut ensimmäinen doom-bändi josta aloin pitämään, jotta voin todella arvostaa niitä mestariteoksia, joita he ovat saaneet aikaiseksi.

Black Sabbath, Pentagram, Trouble ja mm. Saint Vitus on täysin erikalibeerin bändejä kuin Reverend Bizarre, enkä sotke heitä vaikka samaan läjään ku Minotauria ja Toxic Holocaustia Thrashissä. Sitä en kertonut

Mutta mahtavinta RB:stä teki/tekee sen, että yhtye soittaa Doomia perinteisin keinoin, kuitenkin mitään häpeilemättä, ja rajojen sisällä olevien mahdollisuuksien mukaan (eli toisin sanoen "sopivasti kokeillen" :)

Ps. Uus Trouble rules!
reos

Post by reos »

Imperator wrote:Akateemisten kermaperseiden arvostus on kyllä täällä Helsingin hevipultsarien keskuudessa aika vähissä.
It takes a puli to doom!

Ja mitä Korpisen b-vaihtoehtoon tulee, niin ottakaa hyvät ihmiset huomioon että joskus "pilkka" voi osua oikeaan nilkkaan.

ChristLiarille terkkuja. Otan verkkatakin ja poistun lenkille.
Cvbe

Post by Cvbe »

Korpinen wrote:
Albert wrote:PS: Enpä ole vielä tavannut henkilöä jonka ajatukset seuraavat meidän lakejamme ja ajatuksiamme...
Yksinkertaisin, maallisin ja ilmeisin asia, jossa teidän sanastanne on tullut lakia on musiikkimaku doomiin liittyen. Jos esim. tätä ketjua lähdettäisiin kelaamaan taaksepäin, en usko kovinkaan monen väittäneen vastaan, jos sinä, Peter tai Void ovat jotain bändiä kehaisseet.
Tuo oli ehkä vähän ontuva esimerkki, mutta sen sijaan tässä kohtaa voisi osoittaa sinne doom metal puritanismi -kysymyksen suuntaan, jonka äänekkäimpänä - ja alun alkaen ainoana (siis tämän maan rajojen sisäpuolella) - julistajana RB on tullut tutuksi varmaan kaikille tätäkin keskustelua seuraaville.

Tästä seurauksena sitten on nähty jokusia tapauksia, joissa erinäisten bändin jäsenet tulevat hyväksyttämään doom metalliansa foorumeilla, "Hei voisko tätä nyt kutsua doom metalliksi?", ja hakemaan jotain COTD-stamp of approval -leimaa kirjoihinsa. Puhumattakaan siitä jatkuvasti kasvavasta joukosta Reverend Bizarre- (ja doom metal-) faneja, jotka tuntuvat toinen toistaan paremmin tietävän mitä se oikea doom metal on. Vittu sitä pätemisen määrää. No, ei silti - hyvä vaan, että keskustelua syntyy!

Toki tässä nyt ei ole kyse mistään Reverend Bizarren asettamasta laista, jota tässä seurattaisiin - doom metal on syntynyt ja määritelty paljon ennen tämän bändin syntyä, mutta heidän ansiostaan näitä duumipoliiseja sikiää jatkuvasti lisää.

Odotin jotenkin kauhulla jotain "DOOM METAL IS DEAD!!!" -hehkutusta, minkä oletin vikan levyn kannen tarran pohjalta syntyvän, mutta se tais onneksi jäädä muutamaan foorumipostiin. Heh...
jugh!

Post by jugh! »

Cvbe wrote:Odotin jotenkin kauhulla jotain "DOOM METAL IS DEAD!!!" -hehkutusta, minkä oletin vikan levyn kannen tarran pohjalta syntyvän, mutta se tais onneksi jäädä muutamaan foorumipostiin. Heh...
No niin, tartutaas tähän. Tosin siltä kantilta, että onkos Suomessa vielä Doomia? Spiritus Mortis porskuttaa (TGoS splittiä odotellessa!!), The Wandering Midget oli ihan mukava uusi tuttavuus, vaikka rumpali korvaa ärsyttääkin.
Post Reply