Tuska ja Metallin Jumalanpalvelusreissu

Tuska Metal Fest - keskustelu
Post Reply
CuChulainn
Posts: 84
Joined: Thu Aug 22, 2002 10:43 pm
Location: Hellsinki

Post by CuChulainn »

Tuskan avoin liittoutuminen kirkon kanssa vituttaa huomattavasti. Siltä se minun silmiini näyttää – jos ei aivan tunnustuksellisuudelta, mutta avoimelta myötämielisyydeltä kuitenkin.

Itseäni ei kristittyjen musisointi sinänsä agitoi mellakoimaan oikean metallin puolesta. Kristitty ”metalli” assosioituu tästäkin eteenpäin säälittävyyden puolelle.
Akseli Ruusuntuoksu

Post by Akseli Ruusuntuoksu »

Ja määku vaan juon kiljua ja vejän sätkää.
metalglory
Grey Eminence
Posts: 1387
Joined: Thu Aug 22, 2002 8:04 pm
Location: Turku
Contact:

Post by metalglory »

KidVicious wrote:Näin vision jossa Metalglory Helenius juoksee Metallimessuun 30 kg dynamiittia vyötäisillään, karjuu "Saatana on suuri, kuolkaa ristillenne!", vetää sytyttimestä ja...mitään ei tapahdu, koska nalli oli kastunut kiljusta.
Meikällä on elämässäni vielä sen verran vitusti tekemistä, että moinen uhraus olisi liian suuri tappio ihmiskunnalle.
Että imeppä meisseliä.
-ari perkele-

Post by -ari perkele- »

Eikös se kuitenkin ole niin että ihmiset ottaa musiikkinsa miten haluaa vaikka miten siitä huutaisi.

Kärjistys:
KidV saa stondiksen kun joku räppäri osaa sanoa muutakin kuin vaikka bitch tai money ja Metalglory taas kun metallissa lauleskellaan välillä muutakin kuin miten isolla miekalla tapetaan lohikäärmeitä.

Nämä asiat eivät vaan ole niin mustavalkoisia kuin voisi luulla. Jos nyt jeesustelijat ja Tuskan järjestäjät haluavat ehdoin tahdoin tehdä tuon "tempauksen" niin siitä vaan minun puolestani vaikka farssiksi varmasti meneekin. Itse laitan homman samaan lokeroon kuin kristityt bändit. Eli ihan ok jos lauletaan omista arvoista ja uskomuksista mutta kun ylitetään se raja jonka jälkeen musiikkia käytetään vain ja ainoastaan noiden uskomusten ja arvojen esiin tuomiseen eikä itse musiikissa ole mitään sisältöä alan minäkin näkemään punaista. Sama homma pätee tietysti myös toisinpäin.

Auttaako tuskan boikotointi mitenkään asiaan?
Lähinnä se vaikuttaa negatiivisesti koska vaikka Tuska tienaa tapahtumalla niin kyllä siellä muutamat bänditkin ovat tienaamassa ja onko se näiden bändien vika että Tuska on tuossa jeesustelussa mukana? Joku neropatti varmaan ehdottaa että bändienkin tulisi boikotoida Tuskaa, yeah right kuinka moni jättää menemättä duuniin tämän takia?

Mitä tulee vielä Kidv:n esimerkkiin hc:n/rapin ja metallin kuuntelu eroista niin ainakin minulla aika usein se menee juurikin toisinpäin. Myönnän kyllä että tietyillä rap/hiphop artisteilla on oikeasti sanottavaa ja sanovat sen välillä erittäin hyvin ja ytimekkäästi mutta musiikkina ei allekirjoittanut kovin pitkään sitä jaksa kuunnella. Poikkeuksena ihan muutamat joita kuuntelen lähinnä tunnelman takia kuten vaikka Cypress hill.
Hc musiikissa aika usein se uhoaminen menee yhtä naurettavaksi kuin miekoista ja lohikäärmeistä laulaminen. Joten ainakin itse löydän tällä hetkellä enemmän metallin puolelta sisältöä sekä musiikillisesti että sanojen puolesta.Hatebreed taisi olla viimeisin bändi joka iski myös sanoituksillaan vaikka ovatkin niin "puulaakisanoituksia" että ei mitään järkeä. Homma vaan toimii niin ytimekkäästi sekä musiikillisesti ja sanojen puolesta että ei mitään järkeä. Tosin bändi onkin enemmän metallia kuin hceeta :wink: Mutta se onkin vain minun mielipiteeni.
-ari perkele-

Post by -ari perkele- »

KidVicious wrote:No, omast mielestäin HB onkin musiikillisesti silkkaa heviä, sanoituksellisesti harkkorea.
Tuosta olen täysin samaa mieltä.
KidVicious wrote: Ja hiphopia ei sovi sekoittaa rapiin ;)
Haha huomaa miten "pro" olen näissä jutuissa :oops:
KidVicious wrote: Edit: enkä mä missään nimessä tarkoittanut ettei yhdelläkään metallibändillä olisi inspiroivia sanoituksia. Pointtinani oli että sellaisiakin bändejä kuunnellaan musan takia, joiden sanomaan ei välttämättä samaistuta.
Sellaisen kuvan vaan olen saanut jutuistasi mutta tulipa tuokin käsitys nyt sitten korjattua.

Mutta eiköhän tässä taas tarpeeksi :offt: tälle päivälle.
vaskitsa
Posts: 58
Joined: Wed Feb 02, 2005 8:30 am
Location: Vantaa

Post by vaskitsa »

En viitsinyt käydä koko yhdeksänsivuista threadia läpi, joten pahoittelen jos kysyn jotain, johon on jo vastaus jostain löytynyt.

Jos Tuska kerran on lähtenyt mukaan Metallimessun suosintaan, niin miksi aiheesta ei löydy infoa Tuskan nettisivuilta? Pelkääkö Tuska näiden tr00-hevareiden poisjääntiä, mikäli ilmoittaa asiasta parhaimmalla kanavallaan - omilla kotisivuilla? Mielenkiintoista olisi myös tietää, tukeeko Tuska metallimessua rahallisesti vai vain nimellisesti?

Toisaalta ymmärrän Tuskan kiinnostuksen tukea metallimusiikkia. Kun luin lehdestä tapahtumasta, kävi jopa mielessä mennä paikan päälle. Olisi mielenkiintoista kuulla, miltä musisointi kuulostaisi kirkon akustiikalla, mutta homma tyssäsi siihen, että kyseessä on ihan perus jumalanpalvelus. Mikäli tapahtuma olisi ollut vain musiikkiesitys ja SANOITTAMATON, olisin edelleen voinut tosissani harkita menemistä.

Vajaat 10 vuotta kirkkoja vältelleenä uutinen kieltämättä nosti meikäläisenkin niskakarvat pystyyn, mutta Tuskaan olen silti menossa, kolmen päivän lippu on jo hankittuna. Enkä aio alkaa tapahtumaa boikotoimaan, ennenkuin ne pikkujeesukset on siellä aidan sisäpuolella. Ja siellä tuskin uskaltavat alkaa lehtisiä jakelemaan, jos iskee ahdistus ison vihaisen hevarin muodossa, pakoon ei pääse aivan helpolla.
Anonymous

Post by Anonymous »

MHeino wrote: PETO, My Darling,
Näpit irti mun tiukasta perseestä :P Toi mun kommenttini koski lähinnä sitä, että sekoitit kaksi asiaa. Black metalin ja koko heavy metal- genren. Ei sitä tietenkään voi määritellä kuka heviä saa kuunnella, koska kaikillehan se on tarkoitettu. Se mitä olen viesteilläni yrittänyt sanoa on yksinkertaisuudessaan se, että jos kuuntelee metallia niin ei voi olla uskovainen. Jokainen hevi-krisnu voisi tahollaan miettiä, että miksi kuuntelee raamatun sanoman vastaista musiikkia ja vetää siitä johtopäätöksen joka ei älyttömästi aivoilta vaadi. Black metal taas on ainoa heavy metalin alagenre joka on selkeästi ideologisesti latautunutta, mutta tästä asiasta en sen enempää jatka, koska se ei tähän topikkiin liity.
Wemir

Post by Wemir »

Miten teillä EI voi olla nahkahousuja?! :shock:
-ari perkele-

Post by -ari perkele- »

Wemir wrote:Miten teillä EI voi olla nahkahousuja?! :shock:
Mulla on nahkakalsarit.
Anonymous

Post by Anonymous »

vaskitsa wrote: Jos Tuska kerran on lähtenyt mukaan Metallimessun suosintaan, niin miksi aiheesta ei löydy infoa Tuskan nettisivuilta?
Olisi kannattanut kahlata sivut läpi. Tuska aikoo laittaa festarilehteensä asiasta ilmoituksen ja eiköhän se tuonne nettisivuillekin ilmesty.
Holden

Post by Holden »

KidVicious wrote:Mulla taas teräksiset munasuojat.
Vai sittenkin kusta päässä?

Sulta taas irronnut ehkä väsyneimmät kommentit ikinä tähän ketjuun.
Holden

Post by Holden »

sorgsen wrote:Jotain epämääräistä mokellusta ja kysymyksiä, joihin löytyy jo vastaus aikaisemmin samaan ketjuun kirjoitetuista viesteistä.
Terve.
OooO

Post by OooO »

KidVicious wrote:Populismia!
Ei tyhmäksi tekeytyminen ole populismia, vaan ...tyhmyyttä.
Mikael
Posts: 354
Joined: Thu Aug 22, 2002 9:20 pm

Post by Mikael »

KidVicious wrote:
kaos kommando wrote:
KidVicious wrote:Mulla taas teräksiset munasuojat.
Vai sittenkin kusta päässä?

Sulta taas irronnut ehkä väsyneimmät kommentit ikinä tähän ketjuun.
Populismia!

Kesä on iloinen asia, KK, rejoice :D
Morjens hippi, olitko makasiineilla?
Holden

Post by Holden »

sorgsen wrote:
kaos kommando wrote:Epämääräistä munatonta vittuilua nimimerkin takaa.
/,,/ Terve sullekin.
Kannattaa oikeasti lukaista se topic johon meinaa kommentoida, ennen kuin lähtee selittämään / kyselemään MITÄÄN. Välttyy vittuilulta, voit kysyä konsultaatiota vaikka KidVicioussilta.
Ehrsatzmessiah
Posts: 145
Joined: Tue Nov 01, 2005 12:35 pm
Location: Turku
Contact:

Post by Ehrsatzmessiah »

Ei helvetti tätä metallitotuuskeskustelua

Metallitotuus tai mikä lie "the true face of true real motherfukkin' hevy fukkin METAL" on niinkin helppo ja yksinkertainen kuin LEMMY KILMISTER. Piste. The End.
Lähdetään kaljalle ja muristaan kuorossa.
Holden

Post by Holden »

KidVicious wrote:Mitä sä nyt taas selität :D Varmaan joku välttäisi mielipiteensä kertomista siksi että se pelkäis kaltaisesi apinan vittuilua.
Tuus ny jo alas sieltä puusta, vaikka peilistäsi kurkkii apina, niin muiden nimittely apinoiksi pelkästään sen perusteella on rumaa. Hyihyi. Huihui. Ja se on metalli-, tai maksalaatikkototuus se.
Anonymous

Post by Anonymous »

Ade wrote:Edit: Se absurdius on lopulta vain sinun ja muiden samalla tavalla ajattelevien MIELIPIDE. Minun mielestäni esimerkiksi sinä olet usein absurdi, mutta en minä sitä absoluuttisena totuutena pidä. :wink:
Mutta kun kyseessä ei olekaan mielipide vaan historian sanelema juttu. Ei se siitä miksikään muutu vaikka kuinka jankuttaisit. Trollhornin maitoesimerkki oli oikein osuva. Vaikka sinä ja sinun miljoona jessekaveriasi kuinka keskittyisitte ei sieltä maitopurkista siltikään tule muuta kuin sitä maitoa. Metallimusiikki pysyy mustalla puolella eikä siihen auta yhtään mikään. Jos jotkut krisnut vääntävät heviä kertoo se heidän uskon lujuudestaan aika paljon. Pikkusormi on silloin jo annettu ja lippu alakertaan on tilauksessa. Joissain muissa musiikinlajeissa rajat eivät ole yhtä tiukat tai vihollinen on joku muu kuin uskonnot. Miten punkpiireissä suhtauduttaisiin bändiin joka laulaisi anarkiaa vastaan ja poliisivaltion puolesta? Tai neekerirapbändi joka kannattaisi valkoisen rodun mahtia? Hipit jotka ylistäisivät sotaa? Esimerkkejä voin luetella vaikka kuinka paljon lisää jos absurdiuspointti ei vieläkään tullut selväksi. Heavy syntyi aikanaan elämän varjoissa ja siellä se pysyy vaikka kuinka yrittäisit kantaa sinne säkissä valoa.
Ehrsatzmessiah
Posts: 145
Joined: Tue Nov 01, 2005 12:35 pm
Location: Turku
Contact:

Post by Ehrsatzmessiah »

PETO wrote: Metallimusiikki pysyy mustalla puolella eikä siihen auta yhtään mikään. Jos jotkut krisnut vääntävät heviä kertoo se heidän uskon lujuudestaan aika paljon. Pikkusormi on silloin jo annettu ja lippu alakertaan on tilauksessa.
Tätä lukiessani alkoi jostain kumman syystä soida päässäni seuraava Slayerin julistus:
"Strive for peace with acts of war
the beauty of death we all adore"


ei muuta - jatkakaa
Lapa

Post by Lapa »

Mutta kun kyseessä ei olekaan mielipide vaan historian sanelema juttu.
Asiat ovat siis staattisessa tilassa eikä mikään muutu. Norja-aallon bändejä ei voi kutsua black metaliksi, sillä Venom edusti sitä ensin? Edustavathan nuo musiikillisesti ja jopa aatteen palon suhteen varsin eri polkuja. Ei se Burzum black metalliksi muutu, vaikka kuinka jauhaisitte. Vai muuttuuko sittenkin?
Trollhornin maitoesimerkki oli oikein osuva. Vaikka sinä ja sinun miljoona jessekaveriasi kuinka keskittyisitte ei sieltä maitopurkista siltikään tule muuta kuin sitä maitoa.
Jos kristityt haluavat laittaa tölkin kylkeen lehmän(saatana) sijasta jeesuksen, niin kyllä heillä on siihen oikeus. Kyllä se sisältö on silti maitoa(metallia). Jos ko. musalle/maitotuotteelle on tarpeeksi kysyntää, niin sen paikka kylmä/levyosastolla on oikeutettu. Oli se kuinka vammaisen näköistä tai makuista tahansa. Itse maito/musiikki on ideologiavapaata, logo ja tuoteselostus(lyriikat) määrävät aatesuunnan.
Miten punkpiireissä suhtauduttaisiin bändiin joka laulaisi anarkiaa vastaan ja poliisivaltion puolesta?
Tuskin mitään, kaikki tosipunkkarit on aina kiljupäissään. :twisted: Punk on rockin ideologinen alalaji, siinä missä black metal metallimusiikin. Ei koske koko genren musiikkikenttää.
Tai neekerirapbändi joka kannattaisi valkoisen rodun mahtia?
Ei neekeriräpissäkään ole mitään eriteltävissä olevaa ideologiaa. Mitä se on joskus ollut, ei kerro nykyhetkestä mitään. Tuo analogia on muutenkin virheellinen, tuohan vastaa kristyttyjä, jotka ylistävät saatanaa. Samanlainen paradoksi. EDIT: varmuuden vuoksi täytyy taas toistaa, ettei sähkökitaralla soitetuissa säkeissä ole mitään saatanallista per se. Vai levittääkö Sonata Arcticakin saatanan ilosanomaa elämän varjoista?

Musiikki tai tietyt soittimet eivät edelleenkään edusta ilman kontekstia mitään. Konteksti taas syntyy kuulijan päässä.
_ville
Posts: 18
Joined: Fri Sep 27, 2002 7:50 am
Location: Turku
Contact:

Post by _ville »

Tätä(kin) keskustelua lukiessa ei voi kuin ihmetellä, miksei Tuskassa ikinä näe ihmisiä tappelemassa :D

-Ville
stefanos

Post by stefanos »

PETO wrote:Metallimusiikki pysyy mustalla puolella eikä siihen auta yhtään mikään. Jos jotkut krisnut vääntävät heviä kertoo se heidän uskon lujuudestaan aika paljon. Pikkusormi on silloin jo annettu ja lippu alakertaan on tilauksessa.
Koska olen tyhmä ja luuseri kaipaan ilmeisesti tarkennusta. Sääntö on siis ettei metallimusiikin päälle saa laulaa kristinuskon Jumalaa ylistäviä tekstejä?! Mites muut uskonnot kuten vaikkapa Islam, Hindulaisuus tai Buddhalaisuus. Voidaanko näiden uskontojen tarjoamaa sanomaa alkaa metallin päällä laulamaan?

Saatana on siis ainoa josta voidaan laulaa metallimusiikissa? Entä eri kansojen kansanperinteestä nousevat "muinaisuskonnot"?

Paljon kysymyksiä, mutta vähän tietoa ks. kysymyksistä on ainakin minulla.

EDIT: Näitä kysymyksiä en siis heitellyt minään vittuiluna toisille tai varsinkaan Pedolle. Taustalla on vain aitoa tiedonjanoa aiheesta.
Dead Man
Posts: 1032
Joined: Mon May 26, 2003 5:58 pm
Location: Limbus Helsinki, spiritual Parkano

Post by Dead Man »

stefanos wrote:Koska olen tyhmä ja luuseri kaipaan ilmeisesti tarkennusta. Sääntö on siis ettei metallimusiikin päälle saa laulaa kristinuskon Jumalaa ylistäviä tekstejä?!
Jep.
stefanos wrote:Mites muut uskonnot kuten vaikkapa Islam, Hindulaisuus tai Buddhalaisuus. Voidaanko näiden uskontojen tarjoamaa sanomaa alkaa metallin päällä laulamaan?
Kukaan ei ole ollut niin typerä että (tietääkseni) yrittäisi. Ainoastaan krisnut tässä vaikuttavat epätoivoisilta.
stefanos wrote:Saatana on siis ainoa josta voidaan laulaa metallimusiikissa? Entä eri kansojen kansanperinteestä nousevat "muinaisuskonnot"?
No ei, jessepoju. Tarkennetaan.. Metallimusaan sopii hyvin pitkälti paljonkin muuta "sanomaa", mutta EI jeesustelua. Se ei ole heviä, se on sitä gospelia. Ei särökitarat siitä heviä tee. Piste.

Kansanperinteiset muinaisukonnot ovat kristinuskon näkökulmasta pakanallisia, joten katsoisin nekin omalla tavallaan antikristilliseksi. Vaikkeivät sitä mitenkään suoraan ilmaisisi.
Anonymous

Post by Anonymous »

Dead Man jo vastasikin puolestani. Huomaatkos stefanos ettei kyseessä ole mielipiteeni vaan faktat jotka kuka tahansa heviin perehtynyt osaa ääneen lausua?
ouzei666
Posts: 363
Joined: Sat Aug 24, 2002 8:20 pm
Location: Kotka
Contact:

Post by ouzei666 »

_ville wrote:Tätä(kin) keskustelua lukiessa ei voi kuin ihmetellä, miksei Tuskassa ikinä näe ihmisiä tappelemassa :D

-Ville
Ihminen omistaa yleensä yliluonnolliset voimat internetissä. Raikkaassa ulkoilmassa tilanne on sitten aivan toinen ;)
Post Reply