Kertokaas hyviä paikkoja, joissa kannattaa kitara huoltaa ja laittaa säädöt kohdilleen (pääkaupunkiseudulla, jos jotain ässäpaikkoja on muuallakin, niin nekin voi kertoa)? Tarkennetaan sen verran, että kyseisissä paikoissa pitää myös Floyd Rosella varustetut kitarat saada säädettyä kunnolla.
Olen säädättänyt kitaraani 15 vuoden ajan tietyssä paikassa ja nyt sitten tuli niin luokaton suoritus, että paikka menee vaihtoon. Työselosteessa luki, että "floikan säätö x 10 ja intonaatio". Lisäksi oli puhdistukset ja jousen vaihdot yms. siihen päälle ja hintaa yli 100 euroa. No, menin sitten kitaran kanssa treenikselle ja se oli aivan päin vittua säädetty. Vire ei ollut lähelläkään (flattinä tosi pahasti), eli hienoviritys ei riittänyt lähellekään ja tallahan tietysti nousi, kun sen viritteli kohdilleen. Niin ja se intonaatio oli aika vitun kaukana. Aivan hirveän kuuloista, kun nappas jonku vitos-soinnun bassokieliltä jostain 12 nauhan kohdilta ja siitä ylöspäin. Lisäksi vain yksi kieli oli laitettu oikein floikkaan kiinni, muut kielet näyttivät silti, ettei niitä keskelle olla yritetty edes laittaa. Eikä kaularautaakaan oltu sitten oikein laitettu back bowta tuntu olevan.
Tarkoitus oli se, että kun kitaran on ammattimies laittanut kohdilleen, niin olisin tsekannut ja mitannut kielten korkeudet ja kaulan koveruuden. Sen jälkeen olisin osannut itse aina laittaa sen kohdilleen. Olin hommannut kaikki rakotulkit yms, ettei tarvitse arpoa. Mutta vitut. Väänsin sitten itse intonaatiot kohdilleen ja floikan kohdilleen. Ajattelin silti viedä tuon johonkin liikkeeseen, kun en ole äksönin säätämiseen niin perehtynyt. Fret-buzzia tuntuu olevan vähän oudohkoissa paikoissa. En ole tuon muun suorituksen tason perusteella kovinkaan vakuuttunut, että äksöniäkään olisisi säädetty järkevästi.
Huvittavinta tässä on se, että mulla on vielä toinen kitara samassa paikassa, jonka käyn tänään hakemassa. Pelottaa jo valmiiksi, että mitä paskaa sieltä nyt tulee. Tosin kyllä tsekkaan kitaran jo liikkeessä, enkä vasta treeniksellä. No, ehkä tämä on nyt kohdilla, koska kitara on ostettu samasta liikkeestä ja pitäisi olla tuttu peli niillekin, kun kyseistä brändiä myyvät.
Muuten, jos joku noiden floikkien kanssa meinaa tapella, niin tässä pari hyvää videota.
Roope Latvalan kitarateknikko selittää tässä videossa vähän noista floikallisista laitoksista. Tässä ei kaularautaa säädetä, eikä tässä näytetä, että miten floikka kunnolla blokataan jos säädetään esim kaularautaa. Muuten tulee infoa sen verran, että saa samanlaiset säädöt skepaan kuin Latvalalla jos haluaa:
http://www.youtube.com/watch?v=7OGmsbrJNy8
Tässäkään ei säädetä kitaran kaulaa, mutta selitetään aika hyvin, että miten pitäisi edetä. Ja tässä säädetään intonaation lisäksi floikka kohdilleen lopuksi. Tässä ne tosin blokkaa floikan vähän hienommilla vehkeillä. Kannattaa katsoa kaikki osat. Bonusosassa esitetään pari väliaikaista tapaa blokata floikka ja itse keksii varmaan parempiakin tapoja.
http://www.youtube.com/watch?v=RIjd-glbWIc
Lyhkäisesti floikallinen kitara säädetään näin:
1. Blokataan floikka siihen asentoon, missä sen tulee olla, kun homma on valmis.
2. Vaihdetaan kielet, säädetään kaula, säädetään äksön (muista löysätä kielet, kun muutat kielten korkeutta, etenkin lisenssifloikat voivat rikkoontua jos näin ei tee) ja lopuksi säädetään intonaatio. (kun tarkistat intonaation, pidä kitara samassa asennossa, kun soitat sillä)
3. Lukitaan kaulan kielilukot ja tarkistetaan vire.
4. Otetaan floikan blokki pois, eli päästetään talla jousien varaan. Kiristetään/löysätään floikan ruuveja niin, että kitara tulee vireeseen. Kun kitara on vireessä, niin floikan pitäisi olla täsmälleen samassa asennossa kuin se oli blokattuna. Ja tässä asennossahan intonaatiokin säädettiin.
Eli helpottaa elämää kummasti, jos säätöjä tehdessä blokkaa floikan. Sen jälkeen vain säätää kitaran niin kuin normaalit kiinteätallaiset kitarat säädetään.
Jos joku tietävä hoksaa virheitä näissä ohjeissa, niin kertokaa ihmeessä. En ole varmasti ainoa, joka on hakannut päätä seinään floikallisten kitaroiden kanssa.