Vinkkejä örinän/rääkymisen treenaukseen?

Muusikoiden keskustelu- ja ilmoitusalue
Post Reply
Ludicrous
Posts: 497
Joined: Mon Jan 05, 2004 10:03 am
Location: Ratavartijan mökki
Contact:

Post by Ludicrous »

Kyl kyl.. itellä meni tosiaan noi demosessiot siinä mielessä mielenkiintosesti että laulut nauhoitettiin kolmena eri päivänä, ja kahella ekalla laulukerralla oli meininki niin karmiva että meinas isolta ihmiseltä itku päästä. Sitten ku päästiin kolmannen biisin kimppuun, ni muutamien autotreenien yhteydessä löytyi taas se toimiva örinätekniikka, ja ördääminen oli ku hunajan juonti. Tuntui ihan oikeasti helvetin hyvältä karjua :D

Henkimaailman juttuja tuntuis välillä olevan sillon tällön nämä "kurkkulaulun" salat, mutta kyllä sitä kärsimystä voi huolelisella äänenavauksella aina helpottaa.

Ja jos tekniilasta puhutaan niin ilolla kattelee taas noita Dauntlessin studiopätkiä. ari, perkele!
Meatpuppet
Posts: 212
Joined: Thu Nov 06, 2008 9:04 pm
Location: Lahti
Contact:

Post by Meatpuppet »

sg7 wrote:
Meatpuppet wrote:
Ludicrous wrote:törmäsin päänsärkyongelmaan, jonka alkulähdettä en oikeen vieläkään ole onnistunut paikantamaan. Jotenkin se liittyy hengittämiseen ja hapensaantiin, mutta ongelmalle ei suoranaista ratkaisua löytynyt missään vaiheessa sessareita. Pahimmillaan kivistys tuntui pitkän korkean kirkaisun jälkeen siltä että aivot tulisivat otsasta ulos.
Tuo on varmaan kaikilla, tai ainakin itsellä yleinen vaiva, etenkin keikalla. Se on ainakin minun ymmärtääkseni puhtaasti siitä hapen saannista, verenkierrosta, ja muista ruhon toiminnasta johtuvista jutuista kiinni, sama homma kuin liikunnassa muutenkin. Ei se onneksi ole niin voimakasta että se alkaisi menoa haitata, ellei sitten vielä migreeniä puske samaan syssyyn.
Itsellä paukaisee nykyään melkein joka keikalla migreenikohtauksen lavalla. Vittu mitä herkkua yrittää siinä sitten kailottaa ja vetää avantgardea. Noh, keikan jäläkeen laput silmille ja viinaa koneeseen.

-Spellgoth
Kuinka paljon tulee heiluttua? se sen ehkä ainakin itsellä ennemmin tekee, tai ainakin pahentaa, että riehuu ja hyppii niin vitusti ihan vaan jo treeneissäki, jos jättää meuhkaamisen vähemmälle, suoritus huononee ainakin omassa korvassa :D Mutta kyllä se on siis aika paljon hapenottoon ja aivojen hapensaantiin liittyvä juttu :) Ei sillä että minä muka asiasta sinua enempää tietäisin :D
yartsa

Post by yartsa »

Meatpuppet wrote:
Ludicrous wrote:törmäsin päänsärkyongelmaan, jonka alkulähdettä en oikeen vieläkään ole onnistunut paikantamaan. Jotenkin se liittyy hengittämiseen ja hapensaantiin, mutta ongelmalle ei suoranaista ratkaisua löytynyt missään vaiheessa sessareita. Pahimmillaan kivistys tuntui pitkän korkean kirkaisun jälkeen siltä että aivot tulisivat otsasta ulos.
Tuo on varmaan kaikilla, tai ainakin itsellä yleinen vaiva, etenkin keikalla. Se on ainakin minun ymmärtääkseni puhtaasti siitä hapen saannista, verenkierrosta, ja muista ruhon toiminnasta johtuvista jutuista kiinni, sama homma kuin liikunnassa muutenkin. Ei se onneksi ole niin voimakasta että se alkaisi menoa haitata, ellei sitten vielä migreeniä puske samaan syssyyn.
Voisikohan johtua ennemminkin liian vähäisestä hiilidioksidin määrästä? Elimistö nimittäin säätelee happipitoisuutta verenkierrossa tarkkailemalla hiilidioksidin määrää veressä. Hiilidioksidi on liuenneena hiilihappona veressä ja elimistö pystyy reagoimaan happamuuden muutoksiin kalsiumia sitomalla. Kalsium vaikuttaa mm. niin, että päässä verisuonet supistuvat, koska elimistö kuvittelee happea olevan paljon, vaikka todellisuudessa vain hiilidioksidia on vähän ja happea suht normaalisti. Tästä seuraa huippausta ja koska kalsiumia ei ole enää muualla elimistössä, myös hermoston toiminta häiriintyy. Ehkä se aiheuttaa päänsärkyä. Ehkä jo olemassa oleva kalsiumin puute pahentaa tuota ilmiötä. Itsellä ainakin huomaa pään keventymisen, kun oikein yrittää ördätä. Hiilidioksidi vain siinä poistuu keuhkoista. Jos ei muuta keksi, niin puhkuu biisien välillä vaikka paperipussiin, niin co2-tasot nousee ja juo vaikka maitoa tai mistä sitä kalsiumia saisi imeytymään. Valkovenäläisistä? :o

Joskus vain otin selvää, miten hyperventilaatio toimii :)
Meatpuppet
Posts: 212
Joined: Thu Nov 06, 2008 9:04 pm
Location: Lahti
Contact:

Post by Meatpuppet »

yartsa wrote:
Meatpuppet wrote:
Ludicrous wrote:törmäsin päänsärkyongelmaan, jonka alkulähdettä en oikeen vieläkään ole onnistunut paikantamaan. Jotenkin se liittyy hengittämiseen ja hapensaantiin, mutta ongelmalle ei suoranaista ratkaisua löytynyt missään vaiheessa sessareita. Pahimmillaan kivistys tuntui pitkän korkean kirkaisun jälkeen siltä että aivot tulisivat otsasta ulos.
Tuo on varmaan kaikilla, tai ainakin itsellä yleinen vaiva, etenkin keikalla. Se on ainakin minun ymmärtääkseni puhtaasti siitä hapen saannista, verenkierrosta, ja muista ruhon toiminnasta johtuvista jutuista kiinni, sama homma kuin liikunnassa muutenkin. Ei se onneksi ole niin voimakasta että se alkaisi menoa haitata, ellei sitten vielä migreeniä puske samaan syssyyn.
Voisikohan johtua ennemminkin liian vähäisestä hiilidioksidin määrästä? Elimistö nimittäin säätelee happipitoisuutta verenkierrossa tarkkailemalla hiilidioksidin määrää veressä. Hiilidioksidi on liuenneena hiilihappona veressä ja elimistö pystyy reagoimaan happamuuden muutoksiin kalsiumia sitomalla. Kalsium vaikuttaa mm. niin, että päässä verisuonet supistuvat, koska elimistö kuvittelee happea olevan paljon, vaikka todellisuudessa vain hiilidioksidia on vähän ja happea suht normaalisti. Tästä seuraa huippausta ja koska kalsiumia ei ole enää muualla elimistössä, myös hermoston toiminta häiriintyy. Ehkä se aiheuttaa päänsärkyä. Ehkä jo olemassa oleva kalsiumin puute pahentaa tuota ilmiötä. Itsellä ainakin huomaa pään keventymisen, kun oikein yrittää ördätä. Hiilidioksidi vain siinä poistuu keuhkoista. Jos ei muuta keksi, niin puhkuu biisien välillä vaikka paperipussiin, niin co2-tasot nousee ja juo vaikka maitoa tai mistä sitä kalsiumia saisi imeytymään. Valkovenäläisistä? :o

Joskus vain otin selvää, miten hyperventilaatio toimii :)
kiitos täsmennyksestä, tarkoitinkin tuolla ylipäätään sitä happi-hengitys-liian vähän hengitystä-> pää räjähtää-yhtälöä.
yartsa

Post by yartsa »

Meatpuppet wrote:kiitos täsmennyksestä, tarkoitinkin tuolla ylipäätään sitä happi-hengitys-liian vähän hengitystä-> pää räjähtää-yhtälöä.
Joo, en ole siis varma, johtuuko tuosta, mitä kirjoitin, mutta arvelin, että voisi olla sama mekanismi kuin hyperventilaatiossa. Örinässä joutuu käyttämään palleaa niin tehokkaasti, että saattaa keuhkojen ilma vaihtua normaalia tehokkaammin.
TheKraken

Post by TheKraken »

itse kanssa tuota asiaa yhdeltä ihan laulamisen ammattilaiselta joskus kyselin ja hän oli vähän kanssa hyperventilaation kannalla. Pitänyt itse useasti treeneissä tuota paperipussitouhua testailla, kun olis aikaa, mutta eihän sitä koskaan muista.

Pitäs varmaan hommata joku hiilidioksinaamari keikalle ;)
Ludicrous
Posts: 497
Joined: Mon Jan 05, 2004 10:03 am
Location: Ratavartijan mökki
Contact:

Post by Ludicrous »

Niin siis miehekästähän se olis vetää keikkii mikki toisessa kädessä ja paperipussi toisessa.. :D kätilöthän vois sen vielä laittaa jonkun oudon fetissin piikkiin..
Meatpuppet
Posts: 212
Joined: Thu Nov 06, 2008 9:04 pm
Location: Lahti
Contact:

Post by Meatpuppet »

TheKraken wrote:itse kanssa tuota asiaa yhdeltä ihan laulamisen ammattilaiselta joskus kyselin ja hän oli vähän kanssa hyperventilaation kannalla. Pitänyt itse useasti treeneissä tuota paperipussitouhua testailla, kun olis aikaa, mutta eihän sitä koskaan muista.

Pitäs varmaan hommata joku hiilidioksinaamari keikalle ;)
sehän se siistiä oliski, heilua hevikeikalla letkut naamassa ja vielä ihan hyvästä syystä, ilman että kukaan rupeais leimaamaan joksikin slipknot- rip offiks :D

Itsellä on oikeastaan vielä niin, että juuri tiettyjen biisien tietyssä vaiheessa alkaa sattua päähän enemmän. Huutaessa ei koko muun biisin aikana tunne mitään, mutta heti kun tulisi n. 10 sekunnin tauko viimeisen kertsin ja C-osan välillä, niin about siinä kohdassa tulee aina sellainen jysäri että meinaa taju mennä.
TheKraken

Post by TheKraken »

Samat oireet täälläkin.

Tuota tapahtuu tietyissä kohdissa, yleensä jonkun isomman revittelyn jälkeen ja itse huutaessa särky aina katoaa, mutta välittömästi jos tulee pidempiä taukoja niin se iskee sieltä kovaa ja korkealta.

Tuo pillerien napsiminen ennen keikkaa taas ei ole kovin terveellinen tapa, sen tiedän, koska tällöin et myöskään tunne mikäli revittelet kurkkuasi vähän liikaa.

Jonkinlaisen balanssin kuitenkin löytänyt, koska ääni harvemmin nykyään käheytyy tai muita vastaavia jälkeisoireita syntyy.
Meatpuppet
Posts: 212
Joined: Thu Nov 06, 2008 9:04 pm
Location: Lahti
Contact:

Post by Meatpuppet »

TheKraken wrote:Samat oireet täälläkin.

Tuota tapahtuu tietyissä kohdissa, yleensä jonkun isomman revittelyn jälkeen ja itse huutaessa särky aina katoaa, mutta välittömästi jos tulee pidempiä taukoja niin se iskee sieltä kovaa ja korkealta.

Tuo pillerien napsiminen ennen keikkaa taas ei ole kovin terveellinen tapa, sen tiedän, koska tällöin et myöskään tunne mikäli revittelet kurkkuasi vähän liikaa.

Jonkinlaisen balanssin kuitenkin löytänyt, koska ääni harvemmin nykyään käheytyy tai muita vastaavia jälkeisoireita syntyy.
mä en ole edes tajunnut tuota lääkevaihtoehtoa, kun jotenkin se ei tunnu samalta kuin vaikkapa migreenijysäri, vaan ennemmin sellaiselta rapatessa roiskuu-henkiseltä sivutuotteelta :D Paljon oon vaan juonut vettä, sillä se yleensä helpottaa ainakin jos ei kokonaan häviä.
Entropia
Posts: 484
Joined: Tue Feb 06, 2007 6:17 pm
Location: Pääkaupunki
Contact:

Post by Entropia »

Ite oon vähän uusi näissä hommissa vielä (kamat ostettu tänä syksynä), mutta sen olen ainakin huomannut, että viina ja örinä/huuto on huono yhdistelmä. Viikon oli kurkku helkkarin kipiä ja ääntä ei lähteny yhtään. Sama ku ois nielly 120 hiekkapaperia. Ei enää ikinä uudestaan.
Meatpuppet
Posts: 212
Joined: Thu Nov 06, 2008 9:04 pm
Location: Lahti
Contact:

Post by Meatpuppet »

Itellä ei viinaa kulu muutenkaa ni se ei onneks tuo lisää ongelmia tähän hommaan. kamojen kanssa mulla kävi niin hyvä tuuri, että sain kympillä ostettua koko PA-hommat ja langattoman mikrofonin 270 eurolla, oli jo aikakin ostaa omat :D
TheKraken

Post by TheKraken »

Entropia wrote:Ite oon vähän uusi näissä hommissa vielä (kamat ostettu tänä syksynä), mutta sen olen ainakin huomannut, että viina ja örinä/huuto on huono yhdistelmä. Viikon oli kurkku helkkarin kipiä ja ääntä ei lähteny yhtään. Sama ku ois nielly 120 hiekkapaperia. Ei enää ikinä uudestaan.
Sopivan balanssin kun löytää, niin kyllä sitä viinaakin sopii tempoa ;)

Itse napsin aina vähintään se pari kaljaa ihan vain että pääsee pahimmasta esiintymiskammosta, jos ei muuta.

Kerran olen vesiselvänä lavalle mennyt. Ei enää ikinä uudestaan ;)
Entropia
Posts: 484
Joined: Tue Feb 06, 2007 6:17 pm
Location: Pääkaupunki
Contact:

Post by Entropia »

TheKraken wrote:
Entropia wrote:Ite oon vähän uusi näissä hommissa vielä (kamat ostettu tänä syksynä), mutta sen olen ainakin huomannut, että viina ja örinä/huuto on huono yhdistelmä. Viikon oli kurkku helkkarin kipiä ja ääntä ei lähteny yhtään. Sama ku ois nielly 120 hiekkapaperia. Ei enää ikinä uudestaan.
Sopivan balanssin kun löytää, niin kyllä sitä viinaakin sopii tempoa ;)

Itse napsin aina vähintään se pari kaljaa ihan vain että pääsee pahimmasta esiintymiskammosta, jos ei muuta.

Kerran olen vesiselvänä lavalle mennyt. Ei enää ikinä uudestaan ;)
Ei kyllä ollu keikka, vaan vedettiin kavereitten kanssa karaokee ja sitä ennen kävin sotajumalaa kahtomassa (tuli huudettua siellä kokokeikka..:D). Tuntuu, että ei saanu silleen painettua sitä örinää sinne mahan seutuville, vaan lähti kurkusta kokoajan. Ja aamulla kyllä tuntu. Viinahan vissiin kuivattaa aika lahjakkaasti äänihuulet, joissa ei ylimääräistä kosteutta muutenkaan ole...Lisää treeniä.
folo

Post by folo »

No joo. On tää aihe vähän tämmönen mitä on hankala näppiksen välityksellä opettaa. Silleen se tahtoo mennä mitä moni täällä on sanonu, että sama tekniikka mitä puhtaita laulellessa. Ääni kannattaa avata. Se tuo itelle ainakin paremman soinnin siihen murisemiseen. Sen murina pitäs saada irtoomaan luonnollisesti, ilman älytöntä väkisin huutamista ja punnertamista. Itellä ei oo ollu pääkipuja tai huippaamisia. Muistakaa juoda vettä.

about tommosilla "opeilla" oon tässä esim murissu.

http://www.lucidityband.net/promo2007/L ... arture.mp3

E: Unohtu laittaa. Semmonen väkisin huudettu pistää puhtaat aika äkkiä vituiks. Tai siis enempi vituiks mitä ne on jo :D. Joten itellä on ollu aikamoinen pakko löytää siihen örisemiseen se luonnollinen ulosanti. Väkisin ylilujaa huutamalla sitä ei saa. Ainakaan meikä ei saa.
Meatpuppet
Posts: 212
Joined: Thu Nov 06, 2008 9:04 pm
Location: Lahti
Contact:

Post by Meatpuppet »

The Queller wrote:Tuosta kaljanjuonnista. Itellä ainakin haittaa kaikki hiilihappopitoset juomat örvellystä. Eli mun mielestä ei oo niinkään siitä alkoholista kiinni. Ainoo ongelma päissään örisemisessä onkin oikeastaan se, ettei enää huomaa/välitä mikä tuntuu luonnolliselta.

Ja tuosta päänsärystä. Mulla oli vähän samaa ongelmaa ennen, mutta ainakin allekirjoittanut on huomannut että kannattaa venytellä niska/hartia-seutu ennen sessioita. Pääsee veri vähän vapaammin kiertämään.
Jep, mulla tulee baarikeikoilla juotua limpparia, ei alkoholia siis, niin siltikin tuntuisi että yhtä tukkoista menoa on, kuin jos olisi alkoholilla lätrännyt. Selkeä lause. Niskahartia venyttely olisi helpompaa, jos ei jo kolme vuotta sitten olisi saanut kyseistä aluetta jonkun sortin pysyväislukitukseen :D tuntuu että sitä on vanhentunut muutamassa viime vuodessa kymmenen..
Entropia
Posts: 484
Joined: Tue Feb 06, 2007 6:17 pm
Location: Pääkaupunki
Contact:

Post by Entropia »

The Queller wrote:Ainoo ongelma päissään örisemisessä onkin oikeastaan se, ettei enää huomaa/välitä mikä tuntuu luonnolliselta.
Joo, kyllähän siinä vähän unohtu, ettei se kurkusta rääkyminen oo välttämättä kovin hyväks. Aamulla ja koko seuraavan viikon vitutti ku ei ääntä lähteny.
TheKraken

Post by TheKraken »

Entropia wrote:
The Queller wrote:Ainoo ongelma päissään örisemisessä onkin oikeastaan se, ettei enää huomaa/välitä mikä tuntuu luonnolliselta.
Joo, kyllähän siinä vähän unohtu, ettei se kurkusta rääkyminen oo välttämättä kovin hyväks. Aamulla ja koko seuraavan viikon vitutti ku ei ääntä lähteny.
Topicissa aiemminkin on asiasta puhuttu, mutta pakko vielä nillittää terminologiaa kuntoon:

Kaikki örinä/puhe/laulu yms. lähtee "kurkusta". Myös ne oikealla tekniikalla vedetyt. Ei sieltä vatsasta mitään kuulu, kun siellä ei sopivia lätkyttimiä ole moisen ääntelyn tuottamiseen.

Se on vain siitä kiinni miten niitä äänihuuliaan käyttää ja millä tavalla sitä ilmaa sinne niiden väliin sijoittaa.
Entropia
Posts: 484
Joined: Tue Feb 06, 2007 6:17 pm
Location: Pääkaupunki
Contact:

Post by Entropia »

TheKraken wrote:
Entropia wrote:
The Queller wrote:Ainoo ongelma päissään örisemisessä onkin oikeastaan se, ettei enää huomaa/välitä mikä tuntuu luonnolliselta.
Joo, kyllähän siinä vähän unohtu, ettei se kurkusta rääkyminen oo välttämättä kovin hyväks. Aamulla ja koko seuraavan viikon vitutti ku ei ääntä lähteny.
Topicissa aiemminkin on asiasta puhuttu, mutta pakko vielä nillittää terminologiaa kuntoon:

Kaikki örinä/puhe/laulu yms. lähtee "kurkusta". Myös ne oikealla tekniikalla vedetyt. Ei sieltä vatsasta mitään kuulu, kun siellä ei sopivia lätkyttimiä ole moisen ääntelyn tuottamiseen.

Se on vain siitä kiinni miten niitä äänihuuliaan käyttää ja millä tavalla sitä ilmaa sinne niiden väliin sijoittaa.
No vidu, kyllä te tiijjätte mitä tarkotin. :D
TheKraken

Post by TheKraken »

Me kyllä ehkä tiedämme, mutta kyllä sitä törmää välillä ihmisiin joille tämä asia ei mitenkään erityisen selvä ole :)
CT79

Post by CT79 »

Kun alkoholista kuulee tuota, että se kuivattaa, niin päteekö sama kaljaan (kuin viinaan)? Kaljassahan nyt ei kuitenkaan niin kovin huimaa määrää alkoholia ole.
Jussi
Posts: 10657
Joined: Wed Aug 28, 2002 5:10 pm
Location: Oulu (Rollo)

Post by Jussi »

Taannoin MYRKKY-lehdessä räppiin vaihtanut (& rumpalinsa soolouran takia jäljellejäänyt) Deep Shit Junkies veti esimerkinomaisesti "kolme hätäistä kolaa sopivan pohjavireen aikaansaamiseksi".

Muuten en tiä tuosta kalijasta, sitä uskalla kirkua kuin kotona tai keikkayleisössä :)
Windom Pearl
Posts: 48
Joined: Tue Oct 01, 2002 7:31 am
Location: Tamber

Post by Windom Pearl »

CT79 wrote:Kun alkoholista kuulee tuota, että se kuivattaa, niin päteekö sama kaljaan (kuin viinaan)? Kaljassahan nyt ei kuitenkaan niin kovin huimaa määrää alkoholia ole.
Mark Baxterin Rock-n-roll Singer's Survival Manual väitti, että kaiken hiilihapollisen juoman prosessointi elimistössä kuluttaa enemmän vettä kuin ko. juomasta saa. Väite on hieman absurin kuuloinen, enkä ole muualla siihen törmännyt.

Yhdessä puheopin kirjassa törmäsin lausuntoon että kaikki alkoholi ärsyttää äänihuulia "pääosin aromaattisuutensa vuoksi". Ei käy sekään oikein meikän järkeen! Wiki kertoo että "Aromaattiset yhdisteet ovat kemiallisia yhdisteitä, joissa on rengasrakenne, jonka elektronit ovat delokalisoituneet koko renkaan alueelle.", että tiijä sitten mitä tekemistä tällä pitäisi olla äänihuulten kanssa :twisted: No ok ok, toisesta Mark Baxterin teksistä löytää järkeä tähän.

"Alcohol is a drying agent. The vapors evaporate some of the mucous which lines your throat."

Tämä selittäisi sen oman kokemuksen, että alkoholin haitat tuntuvat välittämästi. Muutenhan sen kemiallisen efektin pitäisi ottaa aikansa tapahtuakseen. Koko teksti kannattanee muutenkin tsekata läpi!
Balm
Posts: 1200
Joined: Thu Aug 22, 2002 7:33 pm
Location: Helsinki/Kajaani
Contact:

Post by Balm »

CT79 wrote:Kun alkoholista kuulee tuota, että se kuivattaa, niin päteekö sama kaljaan (kuin viinaan)?
No eikös tämä asia ole ihan selviö normi pe- tai la-illan jälkeen. Mitä enemmän kaljaa otit illalla, sitä kovempi jano aamulla. :) Alkoholi on diureetti, eli se poistaa nestettä elimistöstä. Tämä vaikuttaa myös äänihuuliin, siksi ei ole järkevää nauttia viinaksia ylettömästi laulamisen ohessa.
CT79

Post by CT79 »

Balm wrote:
CT79 wrote:Kun alkoholista kuulee tuota, että se kuivattaa, niin päteekö sama kaljaan (kuin viinaan)?
No eikös tämä asia ole ihan selviö normi pe- tai la-illan jälkeen. Mitä enemmän kaljaa otit illalla, sitä kovempi jano aamulla. :) Alkoholi on diureetti, eli se poistaa nestettä elimistöstä. Tämä vaikuttaa myös äänihuuliin, siksi ei ole järkevää nauttia viinaksia ylettömästi laulamisen ohessa.
Kysymykselläni oli seuraava taka-ajatus: eräs tuttavani on örinävokalisti ja tämä kyseinen henkilö nauttii suorituksensa yhteydessä muutamia oluita, eli mistään varsinaisesta ryypiskelystä ei ole kyse. Olen kiinnostunut, että voiko tuosta oluesta olla äänentuotannon kannalta enemmän haittaa vai hyötyä. Kuitenkin noita oluita hän käsittääkseni nauttii, jotta hänen kurkkunsa toimisi suorituksessa paremmin.
Post Reply