et kai sä opiskele terminologiaa tai filosofiaa. ehkä ne putkimiehen hommat sopis paremmin.Ade wrote:Terminologiselle...Nähdäkseni...jne...
Doom metal
-
-
En mielelläni itke näistä genreistä ollenkaan eikä ole tarvetta. Mut kyllä jumaliste rupeaa ahistamaan kun juurikin tuollaiset wise ass-nilkit ja tapavänkääjät tulevat viisastelemaan ihan väkisin johonkin aiheeseen josta muuten eivät tiedä hevon vittua ja johon ei ole sitten mitään sopivaa annettavaa soveltaen NIIN VITUN OIVALTAVIA vamma-analogioitaan. Onko tässä joku henkilökohtainen työvoitto tai päteminen omassa päässä tavoitteena?Ade wrote:Jätkät itkee ensin sivukaupalla genreistä ja sen jälkeen itketään, kun keskustelu kääntyy genreistä itkemiseen.
En tiedä missä olet ollut aiemmin kun on mm. Doom metallista puhuttu mutta nämä jutut on niin iänikuista ja vanhentunutta paskanjauhantaa ettei tarvita joka keharin loistonäkemyksiä ja kaivelua aiheesta.
Ei muuta kuin MORJES VAAN tänä kusenpolttamana iltana armon vuonna 2007 AKA Vuosi Jolloin Doomista Tuli Trendi.
Ade: Miljoona kärpästä sanoo nyt että Doom Metal-topikissa tulee puhua Doom Metalista eikä yrittää ottaa tolkkua sinun jorinoistasi, joten eikö olisi viisainta mukautua enemmistön mielipiteeseen ja keksiä terminologioinnillesi oma nimi ja threadi ettei tule enempää konfliktia? Ja sitäpaitsi Jeesuskin tiesi että turpa tukossa olet kultainen, eikö?
Taannoinen vierailu Turun Kane recordsiin todisti lopullisesti oikeaksi tämän väittämän. Doom metal ja doomiksi mielletty musiikki on nyt ihan kirjaimellisesti trendikästä. Huumorin ystävänä minua tämä vaan huvittaa.Offensor wrote: Ei muuta kuin MORJES VAAN tänä kusenpolttamana iltana armon vuonna 2007 AKA Vuosi Jolloin Doomista Tuli Trendi.
Toivottavasti aikaansa seuraava nuoriso ostaa meidänkin lättyjä, että pääsisin irti tästä kurjuudesta.
Trendejä on ollut aina, eikä niissä sinänsä ole mitään pahaa, koska sen buumihyökyaallon jälkeen jäljelle jäävät kuitenkin ne jotka ihan "oikasti" diggaavat tätä kamaa. Ikävää vaan ovat tällaiset lieveilmiöt, mitä tässäkin on saatu havainnoida.
90-luvun alussa tapahtui stonerin kanssa sellaista, että doom bändit vaihtoivat vähän kelkkaa. Hauska huomata, että missä vaiheessa putkahtaa esiin ihan uusia "doom metal" bändejä, eli menestyksen toivossa uusia fiiliksiä hakevia kavereita. Toivottavasti niiden joukossa on oikeasti sielukkaitakin yrittäjiä.
Jos black metal selviytyi selviytyy doom metalkin. Ja jos näin ei käy, klassikot elävät levylautasella joka tapauksessa.
Ja muuten pahoittelen omia filosofointejani. Meni kai vähän hermot.
-
Sehän on vaan hyvä. Nyt useammilla ihmisillä on mahdollisuus tutustua tähän musiikki tyyliin, kun genre on aika hyvin pinnalla... Sehän hyvä jos junnut ostaa cathedralia ja slayeria ekoina levyinä sen sijaan et ostais jotain tusina metalli paskaa. Tarjonta parantuu, tai no jos tulee paska tulva nii ei parannukaan, kai. En mä tiedä, ihan sama.Albert wrote:Taannoinen vierailu Turun Kane recordsiin todisti lopullisesti oikeaksi tämän väittämän. Doom metal ja doomiksi mielletty musiikki on nyt ihan kirjaimellisesti trendikästä.Offensor wrote: Ei muuta kuin MORJES VAAN tänä kusenpolttamana iltana armon vuonna 2007 AKA Vuosi Jolloin Doomista Tuli Trendi.
Myynneistä on paha sanoa, mutta ainakin tyyli on esillä...ja aika yllättävissäkin piireissä. Kaipa se kama sitten myykin jotain.
Tuli muuten Anttilassakin vastaan Pentagramin CD. Eipä ois tätä tapahtunut joitakin vuosia sitten.
Ja siis ihan hyvä homma tämä on. Ja kuten sanottua jopa hauskakin.
Ja suosittelen kyllä kaikkia rikkauksia kyttääviä ja makeaa elämästä unelmoivia hommaamaan Matampin vermeet ja etsimään niitä läskejä riffejä. Kohta vois lykästääkin. Minä en ole saanut edes sen vertaa kylläkään kokoon, että saisin ne Matampit hah hah! Ehkä jo pian.
Tuli muuten Anttilassakin vastaan Pentagramin CD. Eipä ois tätä tapahtunut joitakin vuosia sitten.
Ja siis ihan hyvä homma tämä on. Ja kuten sanottua jopa hauskakin.
Ja suosittelen kyllä kaikkia rikkauksia kyttääviä ja makeaa elämästä unelmoivia hommaamaan Matampin vermeet ja etsimään niitä läskejä riffejä. Kohta vois lykästääkin. Minä en ole saanut edes sen vertaa kylläkään kokoon, että saisin ne Matampit hah hah! Ehkä jo pian.
-
Meillähän oli aika alusta asti tavoitteena tehdä ikäänkuin tribuuttia sille, mitä pidimme täydellisenä doom-metallina. Ja levittää sanaa musiikkityylistä, josta ei kauheasti näillä leveysasteilla tiedetty ja perustettu. Tehdävä totisesti suoritettu, hah! Nyt ainakin ihmiset tietävät, mitä tietty puristien porukka tarkoittaa doomilla. Ja toisaalta taas Ville Valo luulee tekevänsä doomia kun Dorrian on kertonut sille biisien tekoon liittyviä tekniikoitaan...
Määrittelyssä ja genrettelyssä on aina kyse ideologioista ja vallankäytöstä. Voidia lainatakseni kukaan ei mene levykauppaan pyytämään "saisinko musiikkia". Kun noita Peacevillen MDB:tä, Paradise Lostia ja Anathemaa alettiin pitää doomina, syntyi musiikin historian kannalta kiinnostava uudelleentulkinta ja kenties myös ihan tiettyjen journalistien tuottama väärinymmärrys. Silloin ainoa tapa taistella sitä vastaan on tuottaa vastahistoria revisionistiselle paskalle.
Tämä keskustelu vaan on tullut oikeasti käytyä niin monta kertaa jo, että alkaa olla sellainen olo, että itse kommentoin ainoastaan oman musiikkini kautta, siis Lord Vicarin avulla.
Määrittelyssä ja genrettelyssä on aina kyse ideologioista ja vallankäytöstä. Voidia lainatakseni kukaan ei mene levykauppaan pyytämään "saisinko musiikkia". Kun noita Peacevillen MDB:tä, Paradise Lostia ja Anathemaa alettiin pitää doomina, syntyi musiikin historian kannalta kiinnostava uudelleentulkinta ja kenties myös ihan tiettyjen journalistien tuottama väärinymmärrys. Silloin ainoa tapa taistella sitä vastaan on tuottaa vastahistoria revisionistiselle paskalle.
Tämä keskustelu vaan on tullut oikeasti käytyä niin monta kertaa jo, että alkaa olla sellainen olo, että itse kommentoin ainoastaan oman musiikkini kautta, siis Lord Vicarin avulla.
-
Green... Niinpä juu, vaikka itse diggaankin Laneyta... eikä oikein edes ole varaa noihin Matamppeijin, Orangeihin ja Greeneihin... Ostakaa vaan kaikki meidän levyjä ihan vitusti, niin mietin sitten uudestaan -- köyhä perheellinen "humanisti" odottaa rahojanne!!!
Se vielä piti sanoa, että omasta mielestäni on todella HIENOA että noita vanhoja doom-levyjä saa täällä helpommin nykyään. Monelle menneen maailman ystävälle tarjoutuu elämyksiä helpommin kuin aiemmin... Olihan se toisaalta niin hienoa silloin aiemmin kun edes jotain löysi. Siihen metsästämisen aitoon magiaan on nykyään enää vaikea ketään vihkiä, kun jengi imee kaiken vertaisverkoista, jo ennen julkaisupäivää jopa, ilman että kiinnostavat kokonaispaketit, layoutit, yms. Laiskat ja turmeltuneet ajat menossa... Musiikista on tullut bulkkitavaraa, jota imetään hard drivet täyteen siinä mitassa, ettei enää ehditä mitään ajatuksella kuuntelemaan.
Huomaatte varmaan, että päähän ottaa. Aikakoneelle olisi mulle käyttöä...

Se vielä piti sanoa, että omasta mielestäni on todella HIENOA että noita vanhoja doom-levyjä saa täällä helpommin nykyään. Monelle menneen maailman ystävälle tarjoutuu elämyksiä helpommin kuin aiemmin... Olihan se toisaalta niin hienoa silloin aiemmin kun edes jotain löysi. Siihen metsästämisen aitoon magiaan on nykyään enää vaikea ketään vihkiä, kun jengi imee kaiken vertaisverkoista, jo ennen julkaisupäivää jopa, ilman että kiinnostavat kokonaispaketit, layoutit, yms. Laiskat ja turmeltuneet ajat menossa... Musiikista on tullut bulkkitavaraa, jota imetään hard drivet täyteen siinä mitassa, ettei enää ehditä mitään ajatuksella kuuntelemaan.
Huomaatte varmaan, että päähän ottaa. Aikakoneelle olisi mulle käyttöä...
-
Ai vähän niinkuin ne yksinkertaisimmat pseudo-intellektuellit, jotka eivät koskaan, siis KOSKAAN osaa vääntää itse argumenttia vastaan vaan hyökkäävät sitä sanovaa joukkoa vastaan? Sori vaan, mutta tuollainen vammainen "Mä tiedän teidän motiivit." -tason idiotia pistää vaan vituttamaan.Ade wrote:Sehän nyt on ennestään tunnettu tosiasia, että vähän yksinkertaisemmat yksilöt joilla ei ihan kapasiteetti riitä turvautuvat aggressiiviseen "painukaa vittuun"-linjaan heti, kun eteen lyödään vähänkään monimutkaisempaa ajatusta.
-MA-
Jep, jep. Ei muutaku go with the flow vaan!Ade wrote:Mistä seuraakin kysymys: Minkä ihmeen vuoksi itse asian omaama merkityssisältö sidotaan väkisin asiaa kuvaavaan sanaan, kun tiedossa kuitenkin pitäisi olla se, että sanojen ja symbolien merkityssisällön "oikeellisuuden" säilyttäminen on kielen ja käsitteiden muuttumisen vuoksi loputon ja lopulta myös mahdoton tehtävä?
Mitä luultavimmin Doom Metal otsakkeen alle hakeutuu;
a) puristit, joiden kanssa väittely siitä, mikä on doomia, on turhaa
b) tyypit, jotka haluavat keskustella kyseisen genren musiikista
Itseä ei ainakaan kiinnosta pätkän vertaa TERMINOLOGIA-pohdinta ja toivoisin, että threadin keskustelu palaisi Doom Metaliin.
Ehkäpä joidenkin Doom-jääräpäiden ansiosta joku tätä threadia lukenut modern/goth/death/HIM/tiesmikä-doomia kuunteleva on löytänyt Pentagramin, Saint Vitusin ja vaikka mitä muuta.
a) puristit, joiden kanssa väittely siitä, mikä on doomia, on turhaa
b) tyypit, jotka haluavat keskustella kyseisen genren musiikista
Itseä ei ainakaan kiinnosta pätkän vertaa TERMINOLOGIA-pohdinta ja toivoisin, että threadin keskustelu palaisi Doom Metaliin.
Ehkäpä joidenkin Doom-jääräpäiden ansiosta joku tätä threadia lukenut modern/goth/death/HIM/tiesmikä-doomia kuunteleva on löytänyt Pentagramin, Saint Vitusin ja vaikka mitä muuta.
Reverend Bizarre wrote:Doom over the world
eternal will be our mission
Kun jo varsin pitkän historian omaavan termin merkityksen muutoksesta on vastuussa pääasiassa markkinointiosastot ja ammattitaitoisuudestaan muutenkin tunnettu brittilehdistö, on kyse enemmänkin korjaamisen arvoisesta vääryydestä, kuin siitä että väkisin haluttaisiin keekoilla "vanhentuneilla" merkityksillä. Siitä, että doom metal = MDB, Anathema, Ape of Despair etc tulee vähän samantyyppinen fiilis, kuin joku hyvä kaveri ois tuomittu syyttömänä pedofiiliksi.Ade wrote:Ai niin, sori, mä unohdin, että nää asiat on oikeasti vaan joko tai. Aito doom metal (vaihda tähän tilalle haluamasi vastaava käsite) on niin hauras juttu, että se menee rikki ja pilalle, jos sitä kuvaava terminologia kehittyy tai muuttuu muun kielen mukana.
Pitäis vissiin hankkia elämä.
Minulle Doom = Kaikki doomin alagenretAlbert wrote: Ne jotka ovat löytäneet alkuperäisen doomin ennen kuin näitä muita oli olemassakaan tuskin tulevat kovin helposti hyväksymään totuudeksi sen, että tietyt termit ovat muuttaneet merkitystään.
Perinteinen Doom/Traditional Doom = Se alkuperäinen doom.
En tiedä sitten käsittääkö moni ihminen nuo termit kuten minä.
Nykyäänhän esim Heavy metal käsitteen merkitys on muuttunut ja jos halutaan kuvailla "alkuperäistä metallia" käytetään termiä traditional metal tai perinteinen Heavy metal.
Edit: Oisko jotain hyvää Doomia soittavaa nettiradiota?
-
-
Mun mielestä tän topicin "funktio" on ollut se, että keskustellaan uusista ja vanhoista julkaisuista/bändeistä. Eli jos on kysyttävää jostain levystä tai julkaisusta, niin tästä topicista voi saada vastauksen.
Nyt tässä on kolme tai neljä viimeistä sivua tätä "filosofisempaa" osastoa ja genre-peitsenvääntöä, joka mun mielestä kuuluisi muualle kuin tähän topicciin.
Tällä topicilla on jo kuitenkin pitkä perinne (kuten doomillakin, heh), onhan tämä ollut jo puolitoista vuotta aktiivisena.
Pitää tuo Coffinsin toinen täyspitkä hommata jostain, Mortuary in Darkness on kyllä mahtavaa matskua!
Nyt tässä on kolme tai neljä viimeistä sivua tätä "filosofisempaa" osastoa ja genre-peitsenvääntöä, joka mun mielestä kuuluisi muualle kuin tähän topicciin.
Tällä topicilla on jo kuitenkin pitkä perinne (kuten doomillakin, heh), onhan tämä ollut jo puolitoista vuotta aktiivisena.
Pitää tuo Coffinsin toinen täyspitkä hommata jostain, Mortuary in Darkness on kyllä mahtavaa matskua!
-
Juuri näin.Metalman wrote:Minulle Doom = Kaikki doomin alagenret
Perinteinen Doom/Traditional Doom = Se alkuperäinen doom.
En tiedä sitten käsittääkö moni ihminen nuo termit kuten minä.
Nykyäänhän esim Heavy metal käsitteen merkitys on muuttunut ja jos halutaan kuvailla "alkuperäistä metallia" käytetään termiä traditional metal tai perinteinen Heavy metal.
Musiikkityylin kehittyminen ei vähennä alkuperäisten esikuvien arvoa. Jossain vaiheessa kehitys vain voi johtaa siihen että joudutaan tekemään uusia määrityksiä, kun modernisoitu versio ei enää juurikaan muistuta alkuperäistä.
Ja tässä kohtaa tarvitaankin perinteen vaalijoita jotka muistuttavat siitä mistä mikäkin on saanut alkunsa. Ja keskustelu aiheesta on tarpeellista.
Raskas musiikki on lajina vielä nuori. Seuraan mielenkiinnolla mihin se kehittyy.
Ja mitä trendikkyyteen tulee niin RB lienee myynyt suomessa enemmän kuin MDB. Ja silti herrat joutunevat vielä jotain työntekoa harrastamaan henkensä pitimiksi.
Näin on, mut samalla voi sitten sanoa, että populaarimusiiki kokonaisuudessaan on nuori ilmiö. Niin kuin se onkin. Raskasta musaa, eli heviä, on ollut kuitenkin jo 40 vuotta. Tässä ajassa kehitys on mennyt niin pitkälle, että kohta kierros tulee täyteen ja se raskaus on jo kadonnut. Creamista, Zeppelinista ja Blue Cheerista johonkin vitun Lacuna Coiliin on pitkä matka. Jos kehitys jatkuu, voidaan puhuataantumisesta. Ennen soitettiin tosissaan. Nyt mietitään ihan ekaks, että mikä myy.Vlad The Impaler wrote:Raskas musiikki on lajina vielä nuori. Seuraan mielenkiinnolla mihin se kehittyy.
Mut Deatspell Omega, Boris etc toki pitävät toivoa yllä! Niitä kai voisi pitää hevin kehityksen ilmentäjinä.
MUN mielestäni duumin idea on juuri se, että se EI kehity. Tässä on syy miksi itse hylkään termin omassa toiminnassani.
-
Vai että on Doom nyt in. Olemmekohan me Astral Sleepin kanssa nyt pintaliitäjiä, kun ensimmäinen levy tuli julki juuri tämän trendin esilletulemisen aikaan?
Ehkäpä. Tämän keskustelun pohjalta (jota olen käynyt myös oikeassa elämässä) tulin miettineeksi kuinka hatarapohjainen oma ymmärrykseni on asian tiimoilta. Lasken kuitenkin Doomiksi niin perinteisen Doom Metalin kuin uudenaikaisen Funeral Doominkin, jossain määrin myös Death/Doomin, mutta en MDB/Anathema osaston kamaa.
Anyway. Itse olen monipuolisen (Doom) Metalin kannattaja ja tätä tuomme AS:n kanssa parhaamme mukaan esiin. Ei ehkä niin vahvasti kuin RB "vastapäätä", mutta kuitenkin.
Ehkäpä. Tämän keskustelun pohjalta (jota olen käynyt myös oikeassa elämässä) tulin miettineeksi kuinka hatarapohjainen oma ymmärrykseni on asian tiimoilta. Lasken kuitenkin Doomiksi niin perinteisen Doom Metalin kuin uudenaikaisen Funeral Doominkin, jossain määrin myös Death/Doomin, mutta en MDB/Anathema osaston kamaa.
Anyway. Itse olen monipuolisen (Doom) Metalin kannattaja ja tätä tuomme AS:n kanssa parhaamme mukaan esiin. Ei ehkä niin vahvasti kuin RB "vastapäätä", mutta kuitenkin.
-
Niin no tiedä sitten kumpi se pahempi on: Se, että mä olen yksinkertainen vai se, että sinä et osaa yksinkertaisia asioita tajuta?Ade wrote:M.O.T:Ade wrote:Sehän nyt on ennestään tunnettu tosiasia, että vähän yksinkertaisemmat yksilöt joilla ei ihan kapasiteetti riitä turvautuvat aggressiiviseen "painukaa vittuun"-linjaan heti, kun eteen lyödään vähänkään monimutkaisempaa ajatusta.
(Kerrot varmaan, mikä on se argumentti, jota vastaan en ole osannut vääntää, jos tuo lainaamani kirjoituksesi oli jotain muutakin kuin juuri kuvailemani kaltainen kiukunpurkaus? )lede wrote:Ai vähän niinkuin ne yksinkertaisimmat pseudo-intellektuellit, jotka eivät koskaan, siis KOSKAAN osaa vääntää itse argumenttia vastaan vaan hyökkäävät sitä sanovaa joukkoa vastaan? Sori vaan, mutta tuollainen vammainen "Mä tiedän teidän motiivit." -tason idiotia pistää vaan vituttamaan.
edit: Ja koittaisit nyt unohtaa noiden kollektiivisten tosiasioiden omista sanoistasi vääntämisen: It's just not working.
-MA-
-
Niin, kehitys ei todellakaan ole sitä että laatu paranisi. Kehitys voi hyvinkin olla välillä taantumista. Sitä mukaa kun suosio kasvaa tulee mukaan jos jonkinnäköistä yrittäjää, jotka koettavat saada oman osansa kakusta. Nykyään yhä kiihtyvässä määrin kun musiikin tekeminen ja levittäminen on entistä helpompaa.Albert wrote:Näin on, mut samalla voi sitten sanoa, että populaarimusiiki kokonaisuudessaan on nuori ilmiö. Niin kuin se onkin. Raskasta musaa, eli heviä, on ollut kuitenkin jo 40 vuotta. Tässä ajassa kehitys on mennyt niin pitkälle, että kohta kierros tulee täyteen ja se raskaus on jo kadonnut. Creamista, Zeppelinista ja Blue Cheerista johonkin vitun Lacuna Coiliin on pitkä matka. Jos kehitys jatkuu, voidaan puhuataantumisesta. Ennen soitettiin tosissaan. Nyt mietitään ihan ekaks, että mikä myy.Vlad The Impaler wrote:Raskas musiikki on lajina vielä nuori. Seuraan mielenkiinnolla mihin se kehittyy.
MUN mielestäni duumin idea on juuri se, että se EI kehity. Tässä on syy miksi itse hylkään termin omassa toiminnassani.
Tämäkin messulautakeskustelu olisi vielä kymmenisen vuotta sitten ollut mahdotonta. Perinteinen menetelmä olisi tässäkin tapauksessa aidompi tapa.
Hei, myöntäisit nyt vaan itsellesi ja muille, että sulla on aika pitkälti taipumus vähintäänkin muun argumentoinnin ohella myös "psykoanalysoida" muitten motiiveja ja muuta sellaista (along the lines of "sä ajattelet näin koska sä olet tämmöinen").Ade wrote:On nimittäin hitusen huvittavaa, että jaksat vaahdota argumentista, johon en osaa vastata ja asiasta, jota en tajua, mutta kysyttäessäkään et osaa kumpaistakaan edes esittää.
Tähän liittyy myös ilmiö, jossa selität asiat mahdollisimman abstraktisti ja vaikeasti, jotta niitä vastaan argumentointi olisi mahdollisimman hankalaa -- vasta-argumentit on helppo tiputtaa sitten vain toteamalla, että "ymmärsit nyt tämän asian väärin, lueppa uudestaan viimeiset 65 viestiäni joissa sanoin noin yhden selkokielisen lauseen verran asiaa".
Vaikka oletkin olevinasi niin ihmismielen toiminnan mestari, niin kovasti tuntuu olevan vaikeuksia ymmärtää vastapuolta, paitsi tietysti teilaamalla vastapuoli ääliöksi. Works like a charm.