B L A S T-B E A T......

Muusikoiden keskustelu- ja ilmoitusalue
Post Reply
Raivo Roosna

Post by Raivo Roosna »

zyklon wrote:Ai jaa... mä vissiin sitten olen jotenkin käsittänyt väärin.. ehkä..
Jep, musiikista löytyy muitakin puolia kuin nopeus. Eri rytmien päällekkäin soittaminen on polyrytmiikkaa ja, kuten tuli aiemmin todettua, niitä voi yhdistellä hemmetisti enemmän kuin pelkästään trioli-kuudestoistaosa meiningillä.

Rytmipuolen teoria ja käytäntö ei myöskään ole mikään yksipuolisesti rumpalien "velvollisuus" hallita. Joistain viesteistä siis sai käsityksen "emmä mikää rumpali ole, mut oommäki vähä välillä nakuttanu pöytää vasten", kun puhutaan rumpukompeista l. rytmeistä.

On kai se hieman hyödyllisempää vähän raottaa jotain teoriakirjaa kuin ihmetellä tyyliin "eihän tuo ole mahdollista, kai". end of nalkutus.
saamaton

Post by saamaton »

Zyklon wrote:Juttua olen kuullut, että Tony tykkää poltella muutakin kuin tavallista tupakkaa, joten voisikohan sillä olla jotain tekemistä asian kanssa, jos herra vaikka joskus sauhuttelee hieman liikaa :lol:
En tiedä kuinka hyvin tunnet grindin tai death metallin "historiaa", mutta toteanpa vain, että kukanpoltto liittyy näihin suuntauksiin aika kiistattomasti. Esmes Brutal Thruthin äijät eivät varmaan ilman tuhtia jointtia takahuoneesta lavalle tulleet. Muutoinkin alan levyissä on useinkin aika selkeää julistusta blossailun puolesta, ainaski siellä Thanks/hello -osiossa. Niin, asian vierestä menee, mutta kyllähän se soitto voi jostain syystä tosiaan hieman hapuilla.
asa

Post by asa »

Ja kyllähän ne basarit rupeaa itse kullakin tökkimään kun on puolituntia mätkinyt ei-niin-helppoa Nile kamaa. Huomasin kyllä ne tökkimiset siellä, mutta kun kukaan ihminen ei ole kone, niin ne sallittakoon. Itseäni tuo ei haitannut ollenkaan. Onhan ne kuitenkin käsittääkseni 32.osia ne tuplat... Muuten soitti mielestäni todella hyvin. Ja kuunnelkaapa ANGELCORPSEN The Inexorable, siinä on mielestäni maailman parhaat rumpujutut, ainakin noin Death Metal puolelta. Edes Commando Sandoval ei ole mitään niiden rinnalla.
Oon kyllä kuullut juttua että Laureano olisi soittanut Nilen uusimman pätkissä nauhalle, mutta huhut on huhuja... Uskon vasta kun bändi myöntää tai muuta vedenpitävää faktaa lyödään tiskiin.
Gutlord

Post by Gutlord »

Olisi varmaan syytä kasata levylle sellaiset raidat, että ne voi soittaa livenäkin :D Vaikka niillä tuplaiskuilla.

Ja minusta The Inexorable on tiukka paketti muttei rumpujensa osalta nyt kuitenkaan DM/BM-puolelta paras...
Arttu

Post by Arttu »

asa wrote: Oon kyllä kuullut juttua että Laureano olisi soittanut Nilen uusimman pätkissä nauhalle, mutta huhut on huhuja... Uskon vasta kun bändi myöntää tai muuta vedenpitävää faktaa lyödään tiskiin.
Höh. Ja minä kun juuri tuon levyn myötä aloin Tonya arvostamaan ihan eri luokan rumpalina mitä ennen. :|
No, ei nyt heitetä kirvestä kaivoon tuon jutun takia, eihän se edes ole varmaa. Ja on Laureano kova rumpali vaikka pätkissä olisikin soittanut...
T Mustonen

ÄP!

Post by T Mustonen »

Hmm, käsittääkseni nykyaikana ei ole mitenkään tavatonta soittaa biisit narulle pätkissä. Ei siis kannata heti suinpäin tuomita huijariksi, koska kyseessä ei välttämättä ole mikään ylisoitto kykyihinsä nähden. Typeräähän sellainen huijaaminen muutenkin olisi, livenähän sen asioiden todellisen laidan sitten näkee. Hankala selittää jokaiselle asiasta kysyvälle "noku olin nii kännissä ni ei jalat liikkunu" joka illan jälkeen.

Itse asiassa minäkin pidin vielä kesällä kerralla purkkiin -tapaa itsestäänselvyytenä enkä hoksannut edes ajatella, että jopa demobänditkin saattavat äänittää raidat pätkissä, kunnes kaveri kertoi asioista hieman.
futurebe

Post by futurebe »

Tässä teille rumpalit vähän iltalukemista:
http://koti.mbnet.fi/wyw/asiantuntijalausunto.txt

:D :D :D :D :D :D :D :D :D

Voiko joku teistä "nopeista" rumpaleista nyt kertoa tolle burtille että mistä vitusta siinä triggauksessa on kyse :D

Aika mielenkiintoisia väittämiä löytyy :D
Gutlord

Post by Gutlord »

Tulipa repeiltyä pahemman kerran tuolle logille jo irssissä. Suosittelisin porukkaa siellä kannulla lueskelemaan nämä threadit läpi, niin voisi asia vähän selkiytyä...
MoonDog

Post by MoonDog »

Hehe, ei voi sanoa muuta kuin että sälli oli harvinaisen pihalla triggereiden ideasta. :D
kjs

Re: ÄP!

Post by kjs »

T Mustonen wrote:Typeräähän sellainen huijaaminen muutenkin olisi, livenähän sen asioiden todellisen laidan sitten näkee.
*köh*Sonata Arctica*köh*
T Mustonen

Post by T Mustonen »

salmivaara wrote:*köh*Sonata Arctica*köh*
Köh köh vaan.
Tämän vuoden Nummirokissa katsoin muuten skenepoliisin ominaisuudessa koko Sonatan keikan alusta loppuun ja nimenomaan vain siksi, että halusin nähdä kuinka Portimo vetää livenä. Ja hyvin veti, en huomannut minkäänlaisia hankaluuksia tai pahoja virheitä. Shöymiehen elkeitäkin tuntui olevan.

Olen kyllä kuullut vähemmän ylistäviä juttuja miehen livetaidoista mm. Tuska 2002:n osalta sekä nauhoitustavoista, ja siksi halusinkin omin silmin ja korvin katsastaa menon. Ainakin tuo keikka meni hyvin, en sitten tiedä muista kun tuo oli ainoa näkemäni. Voihan se olla, että äijä on kehittynyt tässä vuosien aikana ja osaa nykyään soittaa livenäkin nopeaa.

Tai sitten tuo ilta meni vain helevetin nappiin ja seuraavalla tempot hidastuivat taas puoleen tukutukupätkän alkaessa.
asa

Post by asa »

T Mustonen wrote:
Tai sitten tuo ilta meni vain helevetin nappiin ja seuraavalla tempot hidastuivat taas puoleen tukutukupätkän alkaessa.
Minä olen huomannut tuon tempon laskemisen jokaisella (2 tai 3 keikkaa) keikalla jolla olen Sonatan nähnyt, ja aina nimenomaan kun tuplat lähtevät. Nykykunnosta en tiedä, on varmaan vajaa vuosi kun viimeksi näin.
T Mustonen

Post by T Mustonen »

Jep, tästä olen minäkin kuullut juttua kavereilta ja lukenut julkaisuista ja siksipä siis olinkin melkoisen utelias näkemään tilanteen omin silmin. Ja sekin lisäsi kiinnostusta, että bändi oli kuitenkin buukattu Nummen päälavalle.

No, oman kokemukseni perusteella äijä veti hyvin. Enpä siis viitsi lähteä morkkaamaan kun ei omakohtaisia havaintoja homman kusemisesta ole. En tosin kylläkään epäile muiden sanomisia, mutta kuten sanoin, näillä "tiedoilla" mennään ja tällä haavaa ei ole syytä dissaamiseen.
hakkinti

Post by hakkinti »

futurebe wrote:Tässä teille rumpalit vähän iltalukemista
Ei VITTU!! Millä kannulla tuo jätkä pyörii, tahdon joskus hieman öh öh "keskustella" herran kanssa. Voi hyvänen aika, aivan uskomattomia väittämiä. Mut on se kyllä tosiaan ihan jees, kun Kaitsukin triggaa basarinsa, niin virveli ja pellit tulee myös tuplina, koska eihän kukaan voi todellakaan soittaa mitään nopeaa. Kukaan ei ole ikinä dm-/gc-/bm-piireissä treenannut. Vittu, mä lopetan treenaamisen ja soitan triggereillä (en siis rummuilla) Funeriksen seuraavalla levyllä 1490 bpm blastit :D!

Sitä paitsi, en pysty kuvittelemaan mitenkään, että käytännössä olisi mahdollista trigata livenä tuplaiskuilla, koska tällöin biisit pitäisi vetää metronomin kanssa, ja jokaiseen biisiin, jossa on eri tempo, täytyy vaihtaa sitä tuplaiskun intervallia. Miten kuvittelette, että moduuli osaa itse laskea iskuille ne ajat, jonka päästä pitää tuplan tulla, ja miten se ymmärtää sitten muut kohdat kuin tuplabasari pätkät (eli laskea niihin eri ajan, olettaen, että rumpali muistaa aina lyödä vain joka toisen iskun). Sitten tuohon Dimmun videoon. Itse en ole sitä ole nähnyt, mutta tuplaiskuillahan esim. juuri jalat näyttävät liikkuvan hitaasti, tai sitten on sellainen tekniikka, että nilkka lyö joka toisen iskun, jolloin itse jalka ei liiku jokaista iskua varten.

Asiaan ei mitenkään liity, mutta minä olen ymmärtänyt (eli tämä ei ole fakta, vaan minun hatara tulkintani) että Vital Remainsin levyn rummut ovat kyllä pätkistä kasattu koko hemmetin levylle, eikä livenä soitettuja. Toisaalta, Tim Yeung veti livenä, että pisteet herralle (tai herran moduulille ;)).

Kylläpä taas löytyi hupia loppu elämäksi tuosta jutusta. Ei hemmetti. Voisin toivottaa sen tervetulleeksi kattoo Funeriksen keikkaa joskus lavan sivusta, tai vaikka kuvata treeneissä jonkun videon, niin katsotaan aloittaako se jonkun "no sillä on langaton yhteys moduuliin, joka on vaan piilossa, niin siksi ei näy triggereitä, ja sen kädet heiluu tossa niin paljon sen takia, että tää video on tuplanopeudella". Mutta oikeasti, tuossa on ammattilainen jo kyseessä :lol:!

Lopuksi vielä järkeilyä, eli toivon ja uskon, että kyseessä olisi vain kusetus herran puolesta, sillä ei kukaan voi olla noin hölmö. Ymmärrän mitä luen, mutta aivoni eivät kykenä käsittämään, että tuollainen olisi tullut joltain tosissaan. Eivät vain kykene. Eivät. Ei.

EDIT: Kun tämä meidän ammattilainen mainitsi Zyklonin soundcheckistä, ja siitä, että triggereitä aseteltiin kauan, ja että aina tuli tuplaisku, niin olisi kiva tietää, että mistä herra tätä tarkkaili (edestä, vierestä...?) ja oliko kyseessä yksittäinen isku, vai kompissa tullut. Jos edestä katsoi, ja ensin säädettiin, sitten tuli kaksi ääntä yhdestä iskusta, ja taas säädettiin, niin ainakin Axiksen E-kit-triggereillä tämä on yleistä, mikäli säädöt eivät ole aivan kohdallaan. Tietysti niitä säädetään sitten niin kauan, että tämän haamutriggauksen saa pois. Ja jos herra jostain kaukaa edesta katsoi, tai jotain, niin mistä tiesti, että pedaalia polkaistiin vain kerran? Anyway, tuo Axiksien haamutriggaus oli se tärkeä pointti, jonka päätin vielä ilmaista.
Zyklon

Post by Zyklon »

Tuon jätkän on pakko vittuilla tai sitten se yksinkertaisesti on maailman tyhmin olento! Ei saatana mitä tekstiä!!!! :lol:

Ja ainakaan Nummirockissa se ei kovin hyvin ole voinut Zyklonin soundcheckiä tarkkailla, kun ei siitä eturivistäkään näkynyt miten se Trym niillä jaloillaan sätki. VOIHAN se tietenkin olla niin, että se on On The Rocksissa ollut katsomassa, mutta enpä usko että tarpeeksi läheltä. Ja ei taida tuo tyyppi olla tarpeeksi älykäs ymmärtämään tuplaiskuja... :roll:

Ja tietenkin on aina olemassa tuo Hakkintin jo mainitsema mahdollisuus, eli se, että triggeri vittuilee ja tulee "haamutriggausta"..
futurebe

Post by futurebe »

Totta tuo kuule on. :D :D :D :D
Vittu että on irronnut monet naurut tuosta. :D
Nyt se suostu jo uskomaan ku näki Derek Roddyn videon, tai jotain se myhäili :)
hakkinti

Post by hakkinti »

futurebe wrote:Nyt se suostu jo uskomaan ku näki Derek Roddyn videon, tai jotain se myhäili :)
Mietin jo, että pitäiskö mun ottaa koneelle pätkä perjantaina kuvaamastani Rotiskon keikasta, vaikkapa Obeyn basarikohta ja näyttää sille, ja kysyä, että onko siellä tuplaiskuja, vai onko ;).
Zyklon

Post by Zyklon »

Hakkinti saatana... perkeleen lutka!!!!! :D
Taas oot kuvannut Kaitsua...
Et haluais mulle antaa sitä videota????? :P
hakkinti

Post by hakkinti »

Zyklon wrote:Taas oot kuvannut Kaitsua...
Lutkahan minä sitten varmaan olen =\

<zyklonin masennus>
35 minuuttia, rumpujen vierestä, soundit on aika jees, Kaitsu oli "aika vireessä" ja soittivat pari uutta biisiä. Ai niin, juuri käännettiin se koneelle koko pätkä ja varmaankin saadaan siitä vcd tai svcd. Sori tosiaan ;).
</zyklonin masennus>
ps kylläpäs olen ilkeä.
T Mustonen

Post by T Mustonen »

Eli ei kai tässä muuta vaihtoehtoa ole kuin blastbeat -topik miitti, jossa katsotaan Hakkintin Hahto-nauhat ja suunnitellaan itsaria. 8)
mape
Site Admin

Post by mape »

salmivaara wrote:
T Mustonen wrote:Typeräähän sellainen huijaaminen muutenkin olisi, livenähän sen asioiden todellisen laidan sitten näkee.
*köh*Sonata Arctica*köh*
*köhonkosalmivaarakuullutyhtäkäänsonatakeikkaaviimeisenkolmenvuodenaikanaköh?*

Kyllä ne on kaikki muut siinä bändissä, jotka nykyään ryssii.
hakkinti

Post by hakkinti »

T Mustonen wrote:Eli ei kai tässä muuta vaihtoehtoa ole kuin blastbeat -topik miitti, jossa katsotaan Hakkintin Hahto-nauhat ja suunnitellaan itsaria. 8)
:lol: Melkolailla yhtä tasokas idea, kuin Tuskan jatkoklubille mun ja Kaitsun battle. Paitsi että tässä tapauksessa mun ei tarvitse mennä nurkkaan häpeämään ;). Yeah, kyllä noita Hahto-nauhoja on jo pari, ja lisää pitäis olla tulossa. Kohta ei enää kilpaillakaan siitä, että kenellä on isoin setti, vaan siitä, kenellä on eniten videoita Kaitsusta.
Anonymous

Post by Anonymous »

<zyklonin masennus>
35 minuuttia, rumpujen vierestä, soundit on aika jees, Kaitsu oli "aika vireessä" ja soittivat pari uutta biisiä. Ai niin, juuri käännettiin se koneelle koko pätkä ja varmaankin saadaan siitä vcd tai svcd. Sori tosiaan ;).
</zyklonin masennus>
ps kylläpäs olen ilkeä.[/quote]

Zyklon saa kieriä rauhassa kateudessaan! :lol: :wink:

Irtoaisiko mulle kanssa toi pätkä? Voin tuoda sulle cd:n jossain vaiheessa kouluun, jos vaikka näkis tällä vuosituhannella. :wink: Video kelpaisi, kun siinä vieressä katellessa oli niin ällikällä lyöty, että ei oikein tallentunut.. :lol:
Zyklon

Post by Zyklon »

Pokasaha: Sanon saman minkä aiemminkin... IME MUNAA!!! :lol:

Hakkinti: Ei vaan oikeasti.. Anna se mulle... Pliiiiis... *bambi-katse* :wink:

:lol:

Vittu että oon taas älykkäällä tuulella..
0_0

Post by 0_0 »

hakkinti: laita ihmeessä joku pätkä siitä videosta nettiin! Paljonko kustantaisi jos polttasit cd:lle ja lähettäisit tänne Kuopioon sen? Pakko saada! :evil:
Post Reply