Kitarasi+vire+kielisetti (+keskustelua aiheesta)
Itse asiassa soitan suurimman osan liideistäni G-kielellä, enkä muista että olisin kyseistä kieltä kertaakaan saanut poikki. Tulee kyllä tehtyä bendejäkin aika palio.grimnail kirjoitti:Juu, siksihän täällä julkisesti kirjoitellaan, että tietävät / mielipiteitä omaavat voivat osallistua. Soitteletko paljon bendejä tuolla G-kielellä? Vähän aikaa käytin Pyramidin medium-settejä (011-050) Eb-vireessä, mutta punottujen .020:n punos katkeili todella nopeasti niiden nauhojen kohdalta, joista bendailtiin paljon. Onko noi nauhat sitten ihan täystuhot, heikkolaatuiset kielet vai onks ohje vain, että älä hiero liikoja sitä punottua G-kieltä?
-
- Site Admin
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 22 Elo 2002, 23:37
Selvä. Omassa tapauksessa itse kieli ei siis katkea vaan ainoastaan päällä oleva punos. No, sointihan siinä menee.CT79 kirjoitti:Itse asiassa soitan suurimman osan liideistäni G-kielellä, enkä muista että olisin kyseistä kieltä kertaakaan saanut poikki. Tulee kyllä tehtyä bendejäkin aika palio.
Niin minkäs merkkisiä kieliä olet käyttänyt? Nuo Boomerit tuntuis olevan hyvinkin kestäviä. Mulla ei DR:t esim. kestäneet sitten yhtään. Sain ne normisoitolla helposti katki.grimnail kirjoitti:Selvä. Omassa tapauksessa itse kieli ei siis katkea vaan ainoastaan päällä oleva punos. No, sointihan siinä menee.CT79 kirjoitti:Itse asiassa soitan suurimman osan liideistäni G-kielellä, enkä muista että olisin kyseistä kieltä kertaakaan saanut poikki. Tulee kyllä tehtyä bendejäkin aika palio.

-
- Site Admin
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 22 Elo 2002, 23:37
Pyramidin medium-settejä (011-050), joissa G-kieli paksuudeltaan .020. Vaihdoin sitten .017-paksuiseen punomattomaan G-kieleen, jotka kyllä kestää venyttelyä.CT79 kirjoitti:Niin minkäs merkkisiä kieliä olet käyttänyt? Nuo Boomerit tuntuis olevan hyvinkin kestäviä. Mulla ei DR:t esim. kestäneet sitten yhtään. Sain ne normisoitolla helposti katki.grimnail kirjoitti:Selvä. Omassa tapauksessa itse kieli ei siis katkea vaan ainoastaan päällä oleva punos. No, sointihan siinä menee.CT79 kirjoitti:Itse asiassa soitan suurimman osan liideistäni G-kielellä, enkä muista että olisin kyseistä kieltä kertaakaan saanut poikki. Tulee kyllä tehtyä bendejäkin aika palio.
Muistin ohuimman kielen väärin. Tämmönen on setti tarkalleen:
12, 17, 28, 40, 50, 58 Eli mulla on aika paljon paksumpi toi G-kieli kuin sulla. En tiiä, miten se vaikuttaa kestävyyteen.
12, 17, 28, 40, 50, 58 Eli mulla on aika paljon paksumpi toi G-kieli kuin sulla. En tiiä, miten se vaikuttaa kestävyyteen.
-
- Site Admin
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 22 Elo 2002, 23:37
Ha, se .008 lisää paksuudessa näkyy jo selvästi paksumpana punoksenakin. .020:ssä se punos on todellakin ohuen ohut.CT79 kirjoitti:Muistin ohuimman kielen väärin. Tämmönen on setti tarkalleen:
12, 17, 28, 40, 50, 58 Eli mulla on aika paljon paksumpi toi G-kieli kuin sulla. En tiiä, miten se vaikuttaa kestävyyteen.
Tuommonen kieli ois ainakin meikäläisen ruhjonnassa ihan spagettia.grimnail kirjoitti:Ha, se .008 lisää paksuudessa näkyy jo selvästi paksumpana punoksenakin. .020:ssä se punos on todellakin ohuen ohut.CT79 kirjoitti:Muistin ohuimman kielen väärin. Tämmönen on setti tarkalleen:
12, 17, 28, 40, 50, 58 Eli mulla on aika paljon paksumpi toi G-kieli kuin sulla. En tiiä, miten se vaikuttaa kestävyyteen.

...hmmm... viimeaikoina olen kyllä mennyt GHS:n GBZWLO- setillä, siitäkin kyllä tuo 3. kieli pitää aina punotuksi vaihtaa... Alakertahan tuossa on suht tuhti .70, jotta pärjää kyllä...Tonto kirjoitti:Jees, tuota tulikin testattua jossain vaiheessa mutta ei jäänyt vakioksi kun ei ehtinyt sormet tottua moiseen, sitten tuli tuota Wyldeä jo laatikollinen hommattua... Jokusen kerran heittelin paksumpaa 11-12 setin yläpäätä messiin niin nilläkin alkoi jo pärjäämään...Explorer-mies kirjoitti:Vaihda punottu G-kieli. Noi Wylde satsit on tiluttelua varten tuolta ohkasemmasta päästä ja siis kielet eivät ole sieltä paksut...Tonto kirjoitti:Charvel model 3, Charvel Legend ja Avenger standardivireessä H:sta, ghs:n joku Zakk Wylde 10-60 setti . Yläpää vielä tuntuu liian löysältä, erityisesti 3.kieli wouwwaa tossa vireessä ikävästi...
Jaaha, menikin paletti aikalailla uusiksi, Charveleista poistuivat seuraaville omistajille kuutonen, kolmonen ja avenger. Tilalle tuli Ibanezin ARZ307 ja MTM2, kattoo ny millä nuo saa sitten soimaan... Charvelin Legendissä ja 7:ssa luultavasti jatketaan 9-46:lla standardi E:ssä.Tonto kirjoitti:...hmmm... viimeaikoina olen kyllä mennyt GHS:n GBZWLO- setillä, siitäkin kyllä tuo 3. kieli pitää aina punotuksi vaihtaa... Alakertahan tuossa on suht tuhti .70, jotta pärjää kyllä...Tonto kirjoitti:Jees, tuota tulikin testattua jossain vaiheessa mutta ei jäänyt vakioksi kun ei ehtinyt sormet tottua moiseen, sitten tuli tuota Wyldeä jo laatikollinen hommattua... Jokusen kerran heittelin paksumpaa 11-12 setin yläpäätä messiin niin nilläkin alkoi jo pärjäämään...Explorer-mies kirjoitti:Vaihda punottu G-kieli. Noi Wylde satsit on tiluttelua varten tuolta ohkasemmasta päästä ja siis kielet eivät ole sieltä paksut...Tonto kirjoitti:Charvel model 3, Charvel Legend ja Avenger standardivireessä H:sta, ghs:n joku Zakk Wylde 10-60 setti . Yläpää vielä tuntuu liian löysältä, erityisesti 3.kieli wouwwaa tossa vireessä ikävästi...
Tähänhän tämä sitten taas meni - aloin testaamaan, josko laittaiskin ihan vähän ohuemmat kielet ja nyt on kokeilussa tuohon (C-vireeseen): 011, 016, DY24, DY36, DY46, DY56 - testikitarana Gibson SG Special Faded (Worn Brown)
Viimeksi muokannut CT79, 30 Elo 2011, 08:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
ESP VB-400, vireenä BEADF#b tai drop-A. Kielet .70 -> alaspäin.
Toisena kitarana vanha klassikko, Ibanez RG7321 (vissiin ensimmäisiä Ibanezin 7-kielen keppejä mitä tuotiin Suomeen 90-luvulla). Sen verran modattu, että vaihdettu EMG 707 mikit.. vaan ei siitä sen enempää.
Vireenä tällä hetkellä F-A#-D#-G#-C#-F-A#. Kaulan pituus pieni haaste, mutta paksuimmilla (basson)kielillä tämä vire kuulostaa hyvältä, jos alavireiset kitarat puhuttelee.
Kielinä Ernie Ballin .14 setistä lähinnä paksuimmat, ala-F:stä vastaa tällä hetkellä .85 basson kieli ja ala-A# .70 kitarankieli.
Toisena kitarana vanha klassikko, Ibanez RG7321 (vissiin ensimmäisiä Ibanezin 7-kielen keppejä mitä tuotiin Suomeen 90-luvulla). Sen verran modattu, että vaihdettu EMG 707 mikit.. vaan ei siitä sen enempää.
Vireenä tällä hetkellä F-A#-D#-G#-C#-F-A#. Kaulan pituus pieni haaste, mutta paksuimmilla (basson)kielillä tämä vire kuulostaa hyvältä, jos alavireiset kitarat puhuttelee.
Kielinä Ernie Ballin .14 setistä lähinnä paksuimmat, ala-F:stä vastaa tällä hetkellä .85 basson kieli ja ala-A# .70 kitarankieli.
Tuntuis hiton hyvin toimivan muuten, mutta yläkielet joutuu laittamaan takaisin vahvuuksille 012, 017 ja DY26 - ei ole hyvä, että kielet räpsyy liikaa. Kauheeksi hieromiseksi menee aina nämä kielihommat.CT79 kirjoitti:Tähänhän tämä sitten taas meni - aloin testaamaan, josko laittaiskin ihan vähän ohuemmat kielet ja nyt on kokeilussa tuohon (C-vireeseen): 011, 016, DY24, DY36, DY46, DY56 - testikitarana Gibson SG Special Faded (Worn Brown)
Saattaa muuten olla että mulla olisi pian myytävänä GHS:n custom-settejä, joissa vahvuudet: 012, 017, DY26, DY38, DY48 ja DY58. --> voisi olla ideaalinen (ja täysin valmis) setti ainakin C ja B -vireelle.
-
- Viestit: 841
- Liittynyt: 27 Tammi 2005, 03:03
- Viesti:
Oli jonkin aikaa joku 10-52 käytössä RR3:ssa C# -vireessä ja alkoi jo kuulostaa niin vittumaisen kireältä, että piti vaihtaa vähän keposempaan settiin. Vaihdoin tilalle D'Addarion .011 .014 .018 .028 .038 .049 -setin niin johan alkoi soimaan huomattavasti paremmin. Liian kireät kielet on kyllä niin perseestä.
Nyt kun jaksaisi vielä intonaation säätää... Perkele.
Nyt kun jaksaisi vielä intonaation säätää... Perkele.
Nyt tuli iskettyä Ibanez MTM2:seen tuo DR:n DDT-13-setti. 3. kieli on siinä punomaton .22 joka ei tietenkään B-vireeseen oikein riittänyt, punottu .24 pelittää jo... Suht tuhti tuo 0.13-yläpää on kun tuntuu vetävän sormet aika jumiin, vai onkohan tuo jo alkavaa reumaa tjmsp... Soittotuntuma tuolla imho kyllä aika jees...
Alapäässä oli aikaisemmin käytössä .70, nyt tuolla MTM2:sen skaalalla tuntuisi .65 ellei jopa jo .60 riittävän...
Alapäässä oli aikaisemmin käytössä .70, nyt tuolla MTM2:sen skaalalla tuntuisi .65 ellei jopa jo .60 riittävän...
-
- Viestit: 199
- Liittynyt: 30 Maalis 2008, 19:42
- Paikkakunta: Oulu, Kaijonharju
Ibaneziin olisi tarkoitus vaihtaa viritystapit, alkavat löystymään. Voiko ihan huolella olettaa että ruuvien paikat (2) ovat samalla etäisyydellä (25mm) kaikissa koneistoissa? Poraileminen ei huvittais eikä ex-pertille maksaminen. Mitä muuta kannattais ottaa huomioon?
-
- Viestit: 841
- Liittynyt: 27 Tammi 2005, 03:03
- Viesti:
Ei voi olettaa. Jacksonissa esimerkiksi näytti olevan yhdellä ruuvilla (ainakin mitä päälle päin näkyi). Ruuvien etäisyyden lisäksi kannattaa ottaa huomioon niiden sijainti. Ja lisäksi ainakin äkkiseltään tulee mieleen:Impro kirjoitti:Ibaneziin olisi tarkoitus vaihtaa viritystapit, alkavat löystymään. Voiko ihan huolella olettaa että ruuvien paikat (2) ovat samalla etäisyydellä (25mm) kaikissa koneistoissa? Poraileminen ei huvittais eikä ex-pertille maksaminen. Mitä muuta kannattais ottaa huomioon?
-Koneiston koko, eli mahtuvatko uudet vanhojen tilalle vieri viereen
-Lavan paksuus vs. tappien pituus
-Lavassa olevien reikien halkaisija vs. tappien paksuus
-Tapissa olevan reiän paksuus vs. paksuin kieli, jota käytät
-Lavan etupuolella oleva viritintapin juuren peittopinta-ala vanha vs. uusi koneisto, ei ainakaan pienemmällä pinta-alalla olevaa kannata laittaa, jos esteettinen ilme kiinnostaa
Jos johonkin tiettyyn viritinkoneistoon jotain speksiä (esimerkki) löytyy, niin kannattaa varmaan tutustua ennakkoon. Eli varmaan kannattaa samanlaiset hankkia jos löytää. Tai sitten vie ammattilaiselle. Tai varautuu porailemaan tarvittaessa.
Toivottavasti ei mene liian ohi aiheesta.
Minkälaisia pedaaleja käytätte soittaessa? Itsellä on tällä hetkellä Bossin MT-2 ja on alkanut tympimään sen särinä aika täydellisesti ja uutta olisi hakusessa. Olen vähän miettinyt Ibanezin Tube Screameria.
Minkälaisia pedaaleja käytätte soittaessa? Itsellä on tällä hetkellä Bossin MT-2 ja on alkanut tympimään sen särinä aika täydellisesti ja uutta olisi hakusessa. Olen vähän miettinyt Ibanezin Tube Screameria.
-
- Viestit: 841
- Liittynyt: 27 Tammi 2005, 03:03
- Viesti:
Huh huh, itselläkin on tuo MT-2, joka on särinällään kyllä melkoi vittumainen. Vaan ei kannata hävittää sitä kuitenkaan heti, koska sen voi törkätä jonkun muun särön (esim. pedaali tai vahvistimen särökanava) eteen, jolloin siitä saa hieman terävämmän ja purevamman. Tällöin gain on pidettävä kyllä melko minimissä. Tube Screameriä kannattaa kokeilla etukäteen ennen kuin ostaa. Joskus itsekin meinasin kehujen perusteella harkita, mutta ei ollut mun juttuni se, vaan erittäin kaukana oli siitä, mitä kuvittelin. Viime vuodet olen luottanut pariin eri multiefektipedaaliin (Korg, Zoom) ja Bossin GE-7:aan (EQ). Joku GT-sarjan Bossin multiFX kiinnostaisi, vaan suhteellisen hintavia ovat. Zoom on onneksi viime vuosina parantanut laadussa huomattavasti.
Millaista soundia haet? Mikä tyyli? Minkälainen vahvistin?
Millaista soundia haet? Mikä tyyli? Minkälainen vahvistin?
-
- Viestit: 444
- Liittynyt: 28 Marras 2002, 16:34
- Paikkakunta: Lahti
- Viesti:
Ei pedaaleja. Nupista suoraan skittaan piuha. Tai no, särö/kliini/lead-kanava-footswitch on. Less is more.
Himasoitossa on Toneworksin Korg-AX1000G pedaali yhdistettynä Marsun 15 wattiseen, tosin 99% Korgin arsenaalista jää käyttämättä. särö ja kliini riittää.
Himasoitossa on Toneworksin Korg-AX1000G pedaali yhdistettynä Marsun 15 wattiseen, tosin 99% Korgin arsenaalista jää käyttämättä. särö ja kliini riittää.
Ensimmäisenä tulee mieleen Violator-tyylinen särö, joka kuulostaa kyllä omaan korvaan miellyttävältä. Vahvistimena on Marshall DSL100 ja kaappina jokin ENGLin vastaava.el bandito kirjoitti:Huh huh, itselläkin on tuo MT-2, joka on särinällään kyllä melkoi vittumainen. Vaan ei kannata hävittää sitä kuitenkaan heti, koska sen voi törkätä jonkun muun särön (esim. pedaali tai vahvistimen särökanava) eteen, jolloin siitä saa hieman terävämmän ja purevamman. Tällöin gain on pidettävä kyllä melko minimissä. Tube Screameriä kannattaa kokeilla etukäteen ennen kuin ostaa. Joskus itsekin meinasin kehujen perusteella harkita, mutta ei ollut mun juttuni se, vaan erittäin kaukana oli siitä, mitä kuvittelin. Viime vuodet olen luottanut pariin eri multiefektipedaaliin (Korg, Zoom) ja Bossin GE-7:aan (EQ). Joku GT-sarjan Bossin multiFX kiinnostaisi, vaan suhteellisen hintavia ovat. Zoom on onneksi viime vuosina parantanut laadussa huomattavasti.
Millaista soundia haet? Mikä tyyli? Minkälainen vahvistin?
Multiefektiä en viitsisi ostaa kun pääasiassa kotona tulee soiteltua tietokoneen mallinnusohjelman kautta ja bändin kanssa ei efektejä ole tarvinnut, joten pelkkää säröpedaalia olisi hakusessa.
Pelkällä tube screamerilla et metallimaailmassa paljon juhli, jos sulla ei ole jo valmiiksi hyväsoundista, nimenomaan putkivahvistinta, jolloin se toimii hyvin särökanavan edessä miedoilla säädöillä antamassa lisärähinää. Metal Zonesta ei ole omien kokemusten mukaan paljon hyvää sanottavaa, mutta olen kyllä kuulut joidenkin siitä taikovan rouheita soundeja. MT:N säätämisessä saa olla aika tarkkana ettei mene särinäksi ja pirinäksi. Ja tosiaan soundimieltymykset, bändin soundi, kitara, soittotatsi jne. Noistahan se on kiinni mikä parhaiten kenellekin sopii.PsychoTapu kirjoitti:Toivottavasti ei mene liian ohi aiheesta.
Minkälaisia pedaaleja käytätte soittaessa? Itsellä on tällä hetkellä Bossin MT-2 ja on alkanut tympimään sen särinä aika täydellisesti ja uutta olisi hakusessa. Olen vähän miettinyt Ibanezin Tube Screameria.
Minulla on pedaalilaudassa Digitechin Bad Monkey, jonka poljen joskus käytössä olevasta kitarasta riippuen päälle Laney GH50L-nupin särökanavan eteen. Kaikki muut potikat keskellä paitsi level täysillä

Kielet on kaikissa kitaroissa (LTD GL-600 SS, LTD EC-1000, Dinky ja Kelly/Washburn-viritys) 10-46 ja vire Eb, paitsi kotona lymyilevässä Fender American Stratossa vaihtuu tilanteen mukaan.