Spotify

Valikoidut off-topic-aiheet
Post Reply
Jussi
Posts: 10657
Joined: Wed Aug 28, 2002 5:10 pm
Location: Oulu (Rollo)

Re: Spotify

Post by Jussi »

Ice wrote:https://www.soundi.fi/uutiset/aika-aika ... n-perassa/

Best buy lopettaa CD-levyjen myynnin ja streemaus kasvaa.

Spotifykin tuo tekijätiedot biiseihin, mikä sinänsä hyvä uudistus.
tuo BB nyt on vähän kuin ameriikan Prisma, enkä muista milloin olisin viimeksi S-mafialta levyjä ostanut :roll: Toki ne saattavat tehdä samoin vielä täälläkin jommankumman valtaapitävän ketjun toimesta, mutta eipä tuolla omaan kulutukseen ole juurikaan merkitystä vaan haluamani CD:t saan aina.

Onkohan ne tekijätiedot yhtä vituillaan sitten, kuin albumien muut tiedot, jopa kappaleiden nimiä myöten tähän saakka.. Anteeksiantamatonta, kun olen lukenut että jopa julkaisuvuodet usein pielessä.
Hellbilly
Posts: 116
Joined: Sun Aug 25, 2002 12:48 pm
Location: Vantaa
Contact:

Re: Spotify

Post by Hellbilly »

Ihan viime kesään asti vähän pienemmillä paikkakunnilla olevista Prismoista on saattanut tehdä yllättävän hyviäkin levylöytöjä välillä - esim. itse olen Slayer-aukkoja levyhyllystä tukkinut Prisman avulla - mutta Citymarketeista ja PK-seudun Prismoista ei levyjä ole juuri löytynyt. Viime kesänä totesin että Mikkelin Prisman levytarjonta oli supistunut ratkaisevasti surkeaksi. Paikallisessa Citymarketissamme on ehkä muutamaa sen hetken eniten myyvää levyä - viime aikoina jotain telkkariohjelmiin liittyvää kuonaa, Cheekiä ja Marcus & Martinusta tms.

Kuinkakohan suuri osa esim. mainstream-countryn myynnistä on mennyt BB:n kaltaisten isojen ketjujen kautta? Joskus aikoinaanhan noilla oli paljonkin valtaa ja erinäisille ketjuille valmistettiin erikoisversioita levyistä, mutta sekin taitaa olla aikaa mennyttä. Uskoisin että valtavirta ja isot lafkat tästä kärsivät jonkun verran ainakin hetkellisesti, mutta aivan varmasti 99.9% underground- ja indie-lafkoista kohauttavat olkapäitään ja jatkavat kuten ennen.

Varmaan se tulee menemään siihen, että CD ja vinyyli muodostuvat keräilijä/harrastelijakamaksi ja tusinakuuntelija kuuntelee musiikkinsa diginä. Tai, sitähän se jo tänä päivänä käytännössä on. Olkoon niin, en näe että vaihtoehtokulttuureissa fyysinen formaatti tulee kuolemaan vielä hyvään aikaan, vaikka on minullakin monta tuttua jotka eivät enää levyjä osta. CD:n kysyntä on kait tällä hetkellä aika heikkoa, mutta vinyyli ja jopa C-kasetti pärjää hyvin. Ja eiköhän se CD:kin tule kokemaan renesanssin jossain vaiheessa, ja sitten on taas hipstacoolia keräillä hopeakiekkoja.

Spotifyn puutteet johtuvat muuten tiedon syöttäjistä, eli levylafkojen tyypeistä ja/tai bändien tyypeistä, riippuen kuka ne sinne on syöttänyt. En usko että Spotify syöttää juuri yhdenkään artistin tietoja itse. Ainakin minä olen joutunut ihan omin näpein nakuttelemaan jokaisen tiedonmurusen mikä omasta musiikistani Spotifyssä löytyy.
Ice
Posts: 2859
Joined: Wed Aug 28, 2002 7:11 am
Location: Helsinki
Contact:

Re: Spotify

Post by Ice »

Jussi wrote:
Ice wrote:https://www.soundi.fi/uutiset/aika-aika ... n-perassa/

Best buy lopettaa CD-levyjen myynnin ja streemaus kasvaa.

Spotifykin tuo tekijätiedot biiseihin, mikä sinänsä hyvä uudistus.
tuo BB nyt on vähän kuin ameriikan Prisma, enkä muista milloin olisin viimeksi S-mafialta levyjä ostanut :roll: Toki ne saattavat tehdä samoin vielä täälläkin jommankumman valtaapitävän ketjun toimesta, mutta eipä tuolla omaan kulutukseen ole juurikaan merkitystä vaan haluamani CD:t saan aina.

Onkohan ne tekijätiedot yhtä vituillaan sitten, kuin albumien muut tiedot, jopa kappaleiden nimiä myöten tähän saakka.. Anteeksiantamatonta, kun olen lukenut että jopa julkaisuvuodet usein pielessä.
Ei sitä ite tunne jenkkilän kauppoja, mutta tuolla luki että ennen ovat myyneet satoja miljoonia levyjä, joten kai se aika iso tekijä on. Itsekin olen luopunut levyjen ostosta, kun ei niille ole käyttöä, Spotify sama kuin se, että rippaisi ne mp3:ksi. Julkaisuvuodet siellä on välillä viturallaan mutta muuten ok tasolla. Kyllä sitä muutkin kuuntelee streaming palveluista kuin ^ tusinakuuntelijat :)
Deleted User 12506

Re: Spotify

Post by Deleted User 12506 »

Hellbilly wrote:Spotifyn puutteet johtuvat muuten tiedon syöttäjistä, eli levylafkojen tyypeistä ja/tai bändien tyypeistä, riippuen kuka ne sinne on syöttänyt. En usko että Spotify syöttää juuri yhdenkään artistin tietoja itse. Ainakin minä olen joutunut ihan omin näpein nakuttelemaan jokaisen tiedonmurusen mikä omasta musiikistani Spotifyssä löytyy.
Jos en ihan väärin nyt muista, niin tiedot tulee suoratoistopalveluille levy-yhtiöistä tai muilta oikeudenhaltijoilta tyyliin Excel-tiedostona, josta ne sitten uploadataan talon omaan katalogisoftaan, joka voi olla ties minkälainen PHP-kikkare. Työntekijät eivät välttämättä ole mitään levyasiantuntijoita, joten virheitä sattuu ja ne lipsahtavat usein sellaisenaan palveluun. Eikä heillä ole edes aikaa tarkastaa diskografiapalveluista oikeita tietoja. Näin ainakin eräällä suoratoistopalvelulla tuntui homma toimivan (tein työprojektia heille).
Ice
Posts: 2859
Joined: Wed Aug 28, 2002 7:11 am
Location: Helsinki
Contact:

Re: Spotify

Post by Ice »

Spotifyn ja muiden suoratoiston toimijoiden markkina-osuus noussut Suomessa jo 80%, edustan sitten itekin näköjään valtavirtaa. Pitäiskö kapinoida.... no ei jaksa, kun Spotifyn käyttö helppoa ja halpaa.
Oss1
Posts: 565
Joined: Sat Oct 13, 2007 5:30 pm
Contact:

Re: Spotify

Post by Oss1 »

Miksi osa Motörheadin levyistä puuttu Spotifystä? Ainakin universumin kovin live, Everything louder than everyone else, on kadoksissa. VITTU
Koskenkorvasieni
Posts: 1133
Joined: Fri Aug 23, 2002 4:56 am
Location: Pohjois-Espoo

Re: Spotify

Post by Koskenkorvasieni »

Oss1 wrote: Sat Jul 07, 2018 4:13 pm Miksi osa Motörheadin levyistä puuttu Spotifystä? Ainakin universumin kovin live, Everything louder than everyone else, on kadoksissa. VITTU
Tidalista löytyy. Itse just Spotifyn Tidaliin, koska sen perhepaketti on 2€ Spotifya halvempi ja vitutti olla Telian kanssa naimisissa kun sieltä Spotify aikanaan tilattu. Samaan syssyyn nyt sitten vaihtui Telian liittymät iteltä ja kersoilta DNA:han ja säästyi yhteensä kymppi kuussa noin osapuilleen. Spotify ei tosiaan ole ainoa vaihtoehto musiikin suoratoistamiseen ja sikäli kun olen ymmärtänyt oikein, Tidal maksaa Spotifyhyn verrattuna noin kolminkertaiset korvaukset artisteille musiikin streamauksesta.
Ice
Posts: 2859
Joined: Wed Aug 28, 2002 7:11 am
Location: Helsinki
Contact:

Re: Spotify

Post by Ice »

Tidalista hyötyy pop-artisti omistajat hyvin kyllä

The artist-owners are Alicia Keys, Arcade Fire (Win Butler and Regine Chassagne), Beyoncé, Calvin Harris, Claudia Leitte, Clifford “T.I.” Harris, Coldplay, Daft Punk, Deadmau5, Jack White, Jason Aldean, J. Cole, Kanye West, Madonna, Nicki Minaj, Rihanna, Shawn “JAY Z” Carter, Damian Marley, Indochine, Lil Wayne, and Usher.

Hyvin Tidalin sivuilla on avattu miksi Apple käyttäjän hinta on isompi kuin androidin, itse olin siinä luulossa että Tidal toimii vain Applessa, mutta on näköjään tullut vuosien mukana Androidkin mukaan.

Palvelun vaihtamisessa on tietty se iso harmi, että Spotifyssä on itsellä talleessa nyt muutama tuhat albumia, joista aina hakee kuunneltavaa. Tuo tallennetut albumit on siinä esmes huono, ettei snne saa tallenettuja albumeita julkaisuvuosijärjestekseen, tai oikeastaan mihinkään muuhunkaan järjestykseen. Tidalista kokemuksia omistavat, onko haku- ja hallintatyökalut siellä parempia?

Laatu näyttää molemmissa olevan sama 320 kpbs:ää, toki Tidalissa on tuplahintainen hifi-vaihtoehto jossa laatu sitten ilmitetun mukaan nelinkertainen tuohon.
Koskenkorvasieni
Posts: 1133
Joined: Fri Aug 23, 2002 4:56 am
Location: Pohjois-Espoo

Re: Spotify

Post by Koskenkorvasieni »

Ice wrote: Mon Apr 27, 2020 6:54 am Tidalista hyötyy pop-artisti omistajat hyvin kyllä

The artist-owners are Alicia Keys, Arcade Fire (Win Butler and Regine Chassagne), Beyoncé, Calvin Harris, Claudia Leitte, Clifford “T.I.” Harris, Coldplay, Daft Punk, Deadmau5, Jack White, Jason Aldean, J. Cole, Kanye West, Madonna, Nicki Minaj, Rihanna, Shawn “JAY Z” Carter, Damian Marley, Indochine, Lil Wayne, and Usher.

Hyvin Tidalin sivuilla on avattu miksi Apple käyttäjän hinta on isompi kuin androidin, itse olin siinä luulossa että Tidal toimii vain Applessa, mutta on näköjään tullut vuosien mukana Androidkin mukaan.

Palvelun vaihtamisessa on tietty se iso harmi, että Spotifyssä on itsellä talleessa nyt muutama tuhat albumia, joista aina hakee kuunneltavaa. Tuo tallennetut albumit on siinä esmes huono, ettei snne saa tallenettuja albumeita julkaisuvuosijärjestekseen, tai oikeastaan mihinkään muuhunkaan järjestykseen. Tidalista kokemuksia omistavat, onko haku- ja hallintatyökalut siellä parempia?

Laatu näyttää molemmissa olevan sama 320 kpbs:ää, toki Tidalissa on tuplahintainen hifi-vaihtoehto jossa laatu sitten ilmitetun mukaan nelinkertainen tuohon.
Eiköhän tuo kokeilemalla selviä. Tidalissa on kuukauden free trial ennenku alkaa maksut juosta ja aina voi irtisanoa ennen sitä, jos ei jostain syystä miellytäkään.
Koskenkorvasieni
Posts: 1133
Joined: Fri Aug 23, 2002 4:56 am
Location: Pohjois-Espoo

Re: Spotify

Post by Koskenkorvasieni »

KaaosZine wrote:Haluatko tukea suosikkibändiäsi kuuntelemalla heidän musiikkiaan striimauspalveluista? Abigail Williams -laulaja Ken Sorceron avaa striimitulojen taustoja eri alustoilla

Koronavirus aiheutti maailmassa melkoiset menetykset muusikoille, ja lukuisat bändit ovatkin alkaneet turvautua mm. striimikeikkoihin saadakseen edes hieman tuloja omasta ammatistaan. Mikäli olet miettinyt, miten tuet parhaiten artisteja musiikin striimauksella, yhdysvaltalaisen black metal -yhtye Abigail Williamsin laulaja-kitaristi Ken Sorceron on avannut hieman bändien eri striimipalvelusta ansaitsemia rojalteja yleisellä tasolla (rojalteihinhan vaikuttavat mm. levy-yhtiöiden sopimukset yms., joten luvut alapuolella ovat vain suuntaa antavia).

100 000 striimiä eri palveluissa tarjoaa artisteille seuraavat korvaukset:

Tidal 1250 dollaria (= 1155 euroa)
Apple Music 735 dollaria (= 679 euroa)
Google Play 676 dollaria (= 624 euroa)
Spotify 437 dollaria (= 403 euroa)
Amazon Music 402 dollaria (= 371 euroa)
Pandora 133 dollaria (= 122 euroa)
YouTube 69 dollaria (= 63 euroa)
Ice
Posts: 2859
Joined: Wed Aug 28, 2002 7:11 am
Location: Helsinki
Contact:

Re: Spotify

Post by Ice »

Koskenkorvasieni wrote: Mon Apr 27, 2020 8:38 am
Ice wrote: Mon Apr 27, 2020 6:54 am Tidalista hyötyy pop-artisti omistajat hyvin kyllä

The artist-owners are Alicia Keys, Arcade Fire (Win Butler and Regine Chassagne), Beyoncé, Calvin Harris, Claudia Leitte, Clifford “T.I.” Harris, Coldplay, Daft Punk, Deadmau5, Jack White, Jason Aldean, J. Cole, Kanye West, Madonna, Nicki Minaj, Rihanna, Shawn “JAY Z” Carter, Damian Marley, Indochine, Lil Wayne, and Usher.

Hyvin Tidalin sivuilla on avattu miksi Apple käyttäjän hinta on isompi kuin androidin, itse olin siinä luulossa että Tidal toimii vain Applessa, mutta on näköjään tullut vuosien mukana Androidkin mukaan.

Palvelun vaihtamisessa on tietty se iso harmi, että Spotifyssä on itsellä talleessa nyt muutama tuhat albumia, joista aina hakee kuunneltavaa. Tuo tallennetut albumit on siinä esmes huono, ettei snne saa tallenettuja albumeita julkaisuvuosijärjestekseen, tai oikeastaan mihinkään muuhunkaan järjestykseen. Tidalista kokemuksia omistavat, onko haku- ja hallintatyökalut siellä parempia?

Laatu näyttää molemmissa olevan sama 320 kpbs:ää, toki Tidalissa on tuplahintainen hifi-vaihtoehto jossa laatu sitten ilmitetun mukaan nelinkertainen tuohon.
Eiköhän tuo kokeilemalla selviä. Tidalissa on kuukauden free trial ennenku alkaa maksut juosta ja aina voi irtisanoa ennen sitä, jos ei jostain syystä miellytäkään.
Ei jaksa luottokorttitietoja turhaan syöttää, jos ei aio palvelua jatkaa, niin siksi kyselen jos olisi käyttäjäkommentteja Tidalin muusta toiminnasta. Pitää sen palvelun olla merkittävästi parempi, että aloittaisi vaihtorumban, kun ilmeisesti soittolistoja tai muuta ei voi importata Spotifystä tuonne.
Shadowplay
Posts: 787
Joined: Sat Aug 24, 2002 5:55 am

Re: Spotify

Post by Shadowplay »

Ice wrote: Tue Apr 28, 2020 5:45 am Ei jaksa luottokorttitietoja turhaan syöttää, jos ei aio palvelua jatkaa, niin siksi kyselen jos olisi käyttäjäkommentteja Tidalin muusta toiminnasta. Pitää sen palvelun olla merkittävästi parempi, että aloittaisi vaihtorumban, kun ilmeisesti soittolistoja tai muuta ei voi importata Spotifystä tuonne.
Tuolla Tune My Music-palvelulla saa siirrettyä kätevästi soittolistat ja lempparipiisit eri striimauspalveluiden välillä:
https://www.tunemymusic.com/
Ice
Posts: 2859
Joined: Wed Aug 28, 2002 7:11 am
Location: Helsinki
Contact:

Re: Spotify

Post by Ice »

Shadowplay wrote: Tue May 19, 2020 7:32 pm
Ice wrote: Tue Apr 28, 2020 5:45 am Ei jaksa luottokorttitietoja turhaan syöttää, jos ei aio palvelua jatkaa, niin siksi kyselen jos olisi käyttäjäkommentteja Tidalin muusta toiminnasta. Pitää sen palvelun olla merkittävästi parempi, että aloittaisi vaihtorumban, kun ilmeisesti soittolistoja tai muuta ei voi importata Spotifystä tuonne.
Tuolla Tune My Music-palvelulla saa siirrettyä kätevästi soittolistat ja lempparipiisit eri striimauspalveluiden välillä:
https://www.tunemymusic.com/
Juu, tuo on tiedossa mutta ei mulla ole soittolistoja vaan tallennetut albumit +1000 Spotifyssä, joita ei saa suoraan siirrettyä Tidalin ja Spotifyn välillä.
Shadowplay
Posts: 787
Joined: Sat Aug 24, 2002 5:55 am

Re: Spotify

Post by Shadowplay »

Ice wrote: Wed May 20, 2020 5:42 am Juu, tuo on tiedossa mutta ei mulla ole soittolistoja vaan tallennetut albumit +1000 Spotifyssä, joita ei saa suoraan siirrettyä Tidalin ja Spotifyn välillä.
Aivan, no voihan harmi kun olin kuvitellut että ne levyt sais samalla.
Lieneeköhän muuta palvelua jossa saisi nuo siirrettyä? Voin katsoa kyllä jos joku tulee vielä vastaan.

Ootko kokeillu tuota Soundiiz-sivustoa?
https://soundiiz.com/
Ice
Posts: 2859
Joined: Wed Aug 28, 2002 7:11 am
Location: Helsinki
Contact:

Re: Spotify

Post by Ice »

Shadowplay wrote: Wed May 20, 2020 10:00 am
Ice wrote: Wed May 20, 2020 5:42 am Juu, tuo on tiedossa mutta ei mulla ole soittolistoja vaan tallennetut albumit +1000 Spotifyssä, joita ei saa suoraan siirrettyä Tidalin ja Spotifyn välillä.
Aivan, no voihan harmi kun olin kuvitellut että ne levyt sais samalla.
Lieneeköhän muuta palvelua jossa saisi nuo siirrettyä? Voin katsoa kyllä jos joku tulee vielä vastaan.

Ootko kokeillu tuota Soundiiz-sivustoa?
https://soundiiz.com/
En ollut kuullut aiemmin mutta vaatii pakollisen kuukauden tilaamisen 5 € sekä luottokortin, ja musiikkipalveluiden tilien yhdistämisen, joten pitää aika tarkkaan tutustua palveluun jotta uskaltaa tuollaisen määrän antaa niille.
Shadowplay
Posts: 787
Joined: Sat Aug 24, 2002 5:55 am

Re: Spotify

Post by Shadowplay »

Ice wrote: Fri May 22, 2020 10:34 am
Shadowplay wrote: Wed May 20, 2020 10:00 am
Ice wrote: Wed May 20, 2020 5:42 am Juu, tuo on tiedossa mutta ei mulla ole soittolistoja vaan tallennetut albumit +1000 Spotifyssä, joita ei saa suoraan siirrettyä Tidalin ja Spotifyn välillä.
Aivan, no voihan harmi kun olin kuvitellut että ne levyt sais samalla.
Lieneeköhän muuta palvelua jossa saisi nuo siirrettyä? Voin katsoa kyllä jos joku tulee vielä vastaan.

Ootko kokeillu tuota Soundiiz-sivustoa?
https://soundiiz.com/
En ollut kuullut aiemmin mutta vaatii pakollisen kuukauden tilaamisen 5 € sekä luottokortin, ja musiikkipalveluiden tilien yhdistämisen, joten pitää aika tarkkaan tutustua palveluun jotta uskaltaa tuollaisen määrän antaa niille.
Ok, sitten kannattaa unohtaa. Kyllä tuolla Tune My Musicilla pystyy siirtämään levyt, soittolistat ja artistit/bändit.
Kannattaa kokeilla ja ainakin kun aiemmin siirtelin oman kokoelman muihin palveluihin niin toimi ihan hyvin.
Ice
Posts: 2859
Joined: Wed Aug 28, 2002 7:11 am
Location: Helsinki
Contact:

Re: Spotify

Post by Ice »

Spotify påätti Covid aikana tehdä himtojen noston, jolloin suurimman osan tulot laskee. No itse onneksi olen työssä, johon covid ei vielä vaikuta, mutta päätin 10 % hinnankorotuksen jälkeen irtisanoa palvelun. Täysin moraaliton päätös yhtiöltä tässä maailman ajassa.
Hellbilly
Posts: 116
Joined: Sun Aug 25, 2002 12:48 pm
Location: Vantaa
Contact:

Re: Spotify

Post by Hellbilly »

Toisaalta, onhan se ihan business as usual että firmat hilaavat hintoja ylös vuodenvaihteessa. Nettipalveluissa olen ollut yllättynyt siitä, ettei sitä perus 5-10% hinnankorotusta ole viime vuosina tullut - olen tulkinnut sen niin, että kilpailutilanne on ollut sen verran epävakaa että hintoja on painettu alas/pidetty alhaalla pakollakin. Kertooko Spotifyn "normaalikaavan" mukainen hinnankorotus siitä, että ovat varmoja ettei se vaikuta heidän tilaajapohjaansa liikaa?

Myönnän kyllä että itseäkin vähän syletti kun tuli meili että perhetilauksen hintakin pompsahtaa ylöspäin. Perhetilauksen hinnankorotus taisi olla 12.5%, mikä tuntuu kyllä vähän hapokkaalta vaikka oikeassa rahassa se on 2e/kk.
Ice
Posts: 2859
Joined: Wed Aug 28, 2002 7:11 am
Location: Helsinki
Contact:

Re: Spotify

Post by Ice »

^ Businessa as usual monilla aloilla mutta ei stream palveluiden toimittajissa. Olihan tuossa uutinen, että Spotify tekee ennätystappiota edelleen. Mutta sylettää silti, että tähän maailman aikaan tehdään tuo muutos.

Itselle hinnannousu oli viimeinen triggeri, onhan tuo täysin paska käyttöliittymä jo vuosia harmittanut, eikä sen parantamiseksi tehdä yhtään mitään. Onhan se hauska hypätä tuosta oravanpyörästä ulos ja käyttää aikaa nyt muiden palveluiden testeihin. Ei taida ihan koko vuodeksi riittää noita kokeile 1 kk ilmaiseksi :D
Shadowplay
Posts: 787
Joined: Sat Aug 24, 2002 5:55 am

Re: Spotify

Post by Shadowplay »

Nyt olis viimeinen kuukausi menossa tuolla vanhalla hinnalla, ei kummoinen korotus mutta tuntuu ihan turhalta siltikin jos ei mitään parannuksia softaan, tai rojalteihin ym. ole tulossa.
Sikäli vaikka voisinkin jatkaa Spotify:n kanssa pitää silti miettiä otanko Deezerin vai Tidalin. Molemmat tuttuja vuosien takaa ja niitä tullut käytettyä aina välillä.
Spotify kuitenkin toiminut melko hyvin (vaikka ovatkin karsineet toimintoja ja pelkistäneet vuosien aikana), suositukset toimivat mutta Spotify:n foorumeilta vuosien aikana havainnut sen ettei jotain todella tärkeitä parannuksia ja uudistuksia olla mitenkään saatu tehtyä vaan ovat aivan "rahan perässä" mennneet panostamaan mielestäni turhankin paljon podcasteihin, joita siis toki kuulee muilta alustoilta/palveluilta helpommin yms.
Sinänsä tuo kuukausihinnan nosto ei ole paha asia (oon käyttäny Spottaria alusta saakka kun tuli aluksi vain kutsulla) mutta mielestäni kohtuuttomalta tuntuu jos eivät kuitenkaan tilitä rojalteja enemmän artisteille. Ja se miten kohtelevat artisteja/bändejä hieman puistattaa, ok, vähänkin marginaalissa olevat ovat ahtaalla mutta mielestäni pitäisi saada paremmin supportia noille.
Toki levy-yhtiön sopimukset kunkin artistin kanssa vaikuttaa eikä noita asioita voi ulkopuoliset tietää, eikä se kuulukaan meille.
Deezerillä oli tuo aloite tuosta (UCPS) user centric-modelista (jossa siis raha menee tarkemmin niille artisteille joita kuuntee) mutta en tiedä onko asia sen kummemmin edennyt tai että onko Covid-19 jotenkin viivästyttänyt tätäkin hanketta.
Joku homma tässä alunperinkin on ollut jotenkin vinossa kun tuota UCPS-hommaa ei ole aiemmin saatu vireille ja pyörimään.
Ice
Posts: 2859
Joined: Wed Aug 28, 2002 7:11 am
Location: Helsinki
Contact:

Re: Spotify

Post by Ice »

Itse otin tässä Youtube Musicin (YM myöhemmin) käyttöön 1 kk ilmaiseen kokeiluun. Käyttis on aika samanlainen ja yhtä surkea kuin Spotifyn pääasiassa eikö sielläkään ole toimintoa jota kaipaan. Eli saisi tallennetut albumit sortattua julkaisuvuoden mukaan, mutta ei ole kummassakaan tuota toimintoa. YM on enmmän virheitä tiedoissa ja vääriä kansikuvia, esim. Samaelin Eternalin uusintapainoksella tmv Shadows Fallin kansi. YM:ssä ei ole toimintoa, josta katsoa esim. uudet julkaisut Metal. No ei se toimi Spotifyssäkään vaan sinne kai tulee vain ne levy-yhtiöiden markkinoivat.

Podcastien lisäksi nuo soittolistat tuntuu olevan molemmissa pääasiassa, ja itselle taas kuuntelijana ei soittolistat kiinnosta 99 % ollenkaan. Se uusien biisien lista on ainoa jota kannatan. Mutta kai nuo soittolistat on sitten suuren osan käyttäjien suosiossa eikä albumit.

Mobiilikäytössä YM appsi vie 10 x enemmän virtaa kuin Spotify ja ainakin 5 x vaikka videot ottaa sieltä pois. Mutta kyllä se omassa luurissa kestää akku hyvin sen kanssa, vaikka foorumeilla on ollut juttua, että tuo syö 12 tunnissa perus kännykän akun.

Youtuben otin siksi kokeiluun että näkisi videot ilman mainoksia, mutta en ole varma toimiiko tuo muuta kuin music.youtuben puolella, ettei mainoksia tule kesken kaiken. Pitää vielä testailla mutta ainakin pari kertaa Youtuben puolella tuli mainoksia ja siellä mainos hanki tämä music niin ei tule mainoksia...
Ice
Posts: 2859
Joined: Wed Aug 28, 2002 7:11 am
Location: Helsinki
Contact:

Re: Spotify

Post by Ice »

Tidal myytiin, joten siihen loppui sekin yritys saada artisteille paremmat komisiot. Otin juuri itselle testiin kun Youtube Music osottautui täysin onnettomaksi.

https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/ ... ebe54c42b1
Serpent
Imperiumi Crew
Posts: 1617
Joined: Fri Aug 23, 2002 2:16 pm
Location: Turku
Contact:

Re: Spotify

Post by Serpent »

Ice
Posts: 2859
Joined: Wed Aug 28, 2002 7:11 am
Location: Helsinki
Contact:

Re: Spotify

Post by Ice »

Soundcloudhan ei kuulu samaan kategoriaan Deezerin, Tidalin ja Spotifyn kanssa, sen valikoima on erilainen ja keskitttyy pienempiin artisteihin ja hyvä niin. Mutta ei vastaa omiin kuuntelutarpeisiin.

Tidalissa on ainoana toiminto, jossa oman kirjaston albumit saa sortattua julkaisuvuoden mukaan. Käyttöliittymä muutenkin askeleen parempi kuin Spotifyn mutta ei toki täydellinen, hassua esim. ettei levyn kansikuvaa saa koko ruudulle missään näistä. Appi syö akkua tosi vähän taustalla, mikä hyvä vs. Youtube music joka taustalla syö puhelimen akun 8 tunnissa kun muilla se kestää 2 vuorokautta.

Tidalin etusivu on enemmän suunnattu mainosrahoilla pop musiikkin, eli sinne ei Spotifyn tapaan nouse näkyviin vain omaan musiikkimakuun linkkaavat julkaisut. Eikä Tidalissa ole sitä joka perjantain uutuskattausta joka Spotifyssä on monen suosikki.

EDIT: Niin, unohtui mainita Tidalin heikoin lastentauti, joka vaivasi aikoinaan Spotifyäkin. Eli kun hakee artistin, se näyttää kaikki saman nimisen artisten levyt sen nimen alle, ei pysty hakemaan erikseen samannimisiä artisteja, kuten Spotifyn korjauksessa muutama vuosi sitten. Rautalangasta, haet siis Pharaohin ja katsot levyt, siellä on ne 10 eri räppäriä samalla nimellä + yksi heavy bändi ja kaikkien levyt samalla näytöllä.

Mielenkiintoista nähdä miten Tidal muuttuu tuo valitettavan kaupan takia, hankala tietty nähdä että se parempaan suuntaan menisi.
Hellbilly
Posts: 116
Joined: Sun Aug 25, 2002 12:48 pm
Location: Vantaa
Contact:

Re: Spotify

Post by Hellbilly »

Soundcloud on tosiaan aika erilainen palvelu, joka keskittyy biiseihin eikä albumeihin/julkaisuihin. Pitää vissiin olla kalleimman tierin tili, pauttiaralla $9.00/kk, että saa rajoittamattomasti upload-aikaa. Nykyään tuota kautta saa vissiin kamat muillekin striimausalustoille, mutta silti kohtalaisen kallista kun miettii että esim. Distrokidin kautta saa rajoittamattomasti musiikkia käytännössä kaikille vähänkään tärkeille striimausalustoille (pl. Soundcloud) halvimmillaan $19.99/vuosi - eli kustantaa vähän päälle 2kk Soundcloudia.

Kaiken lisäksi ilmaistilillä ei tienaa senttiäkään rahaa Soundcloudilla, eli pitää maksaa kuukausimaksua jos haluaa tienata. Käsittääkseni Spotify itsessään ei vaadi kuukausi/vuosimaksua, mutta indie-artistien väylänä toimivat jakelijat yleensä vaativat.
Post Reply