Sabaton - The Last Stand

Raskaamman musiikin keskustelut
Post Reply
Plissken
Posts: 61
Joined: Wed Nov 30, 2011 1:52 pm

Re: Sabaton - The Last Stand

Post by Plissken »

Arvostelusta viis, mutta onhan tämä levy ihan perseestä. Carolus Rex oli se huipentuma, jonka jälkeen meno tippunut kuin lehmän häntä. Ehkä bändin pitäisi siirtyä ruotsinkielisiin lyriikoihin, että niihin saataisiin minkäänlaista syvyyttä tai sisältöä. Shiroyamassa tekee mieli esimerkiksi pistää itseään silmään puukolla, kun säkeistöt hokevat vain ja ainoastaan samaa asiaa, eli uuden väistymistä vanhan tieltä. Eihän tämä bändi ole ikinä pyörää keksinyt uudestaan, mutta kun bändin korkkarihevin ympärille rakentuva uutuudenviehätys on väistynyt, jäljelle jää vain itseään lantraavat kappalekaavat ja kököt lyriikat.

Onneksi levyn lopussa oli All Guns Blazing, niin tajusin soittaa Priestiä levyn loputtua.
Jussi
Posts: 10657
Joined: Wed Aug 28, 2002 5:10 pm
Location: Oulu (Rollo)

Re: Sabaton - The Last Stand

Post by Jussi »

Animal wrote:
Koskenkorvasieni wrote:On kyllä hiekkavittuisin vähään aikaan lukemani arvostelu. Ei siinä mitään jos levy ei uppoa, mutta tuo oman korkeakoulutuksen esilletuominen ja äärioikeiston mainitseminen kyllä jättää vähän sellaisen maun, että ne jotka eivät suorilta dumaa Sabatonin levyä ovat kaikki kouluttamattomia idiootteja, persujen kannattajia ja isäm maam puollustajia. Vittu mitä paskaa.
Täysin samaa mieltä. Tyypillinen itseään muita parempana pitävän yliopistossa opiskelevan tekoälykön ylimielinen hengentuote kun sattuu olla lukenut nationalismista enemmän kuin kaljaa kittaavat rokkarit. Vaikka Sabaton osittain tekee tilinsä Euroopassa kasvavan kansallismielisyyden kustannuksella, niin on ennenkaikkea hommassa kyse viihteestä. Sen jo kertoo hölmömmällekin nämä Frank Miller ja spartalaisuus viitaukset.

Se pointti tuossa arvostelussa on oikein, että Sabatonin paletti mistä levyt koostuvat on todella ohkainen. Ohkaisempi jopa kuin jutussa pilkatulla AC/DC:lla.
AC/DC:stä tai Maidenista puheenollen tuossa arviossa, niin itse kyllä arvostan kovasti (järjestyksessä) Flick Of The Switchiä ja No Prayer For The Dyingiä, jotka voisivat vertautua tähän ainakin lukunumeroisesti, noin 7.-8. albumina kultakin yhtyeeltä ja toistaiseksi lukemani yleisen suhtautumisen suhteen? Harmi kyllä TLS ei ole niin hyvä mitä nuo, mutta sehän on kiinni siitä mitä odottaa? Jokaisella Sabatonilla on ollut huonoja biisejä ja siinä missä Heroesilla oli paha paikka seurata Carolus Rexiä niin sillä niitä hyviä oli sentään enemmistö. Kuten myös Art Of Warilla ja Coat Of Armsilla, vaikka niissäkin heikkoja oli jonkin verran.

Nyt häävejä löytyy Shiroyaman (joka on harmi kyllä bändistä lähtevän Thobbe Englundin biisi, parhaana), nimibiisin ja Spartan verran. Viimeksimainittukin on jossain määrin uudenlainen heille IMO, kun ei ihan tuollaista töttöröötä (mikä kelpaa aina) ole ruotsalaisilla ollut. Pari muuta (Rorke's Drift & The Last Battle) on siinä hollilla, katsotaan kun saa lisäkuunteluita, mutta onhan tämä kieltämättä heikko. Mutta silti ihmetyttää kun Aleksi kirjoittaa ettei tällä ole "vähemmän tyypillisiä biisejä" kun tosiaan tuo Blood Of Bannockburn oli bändin ensimmäinen duuribiisi koskaan?

Ja aihekritiikistä "Shiroyama kytkeytyy Viimeiseen samuraihin, mikä jälleen on kaikkea muuta kuin historiallinen kuvaus historiallisesta tapahtumasarjasta", olisi mukavaa tietää mitä tuossa wikipedian artikkelissa siitä on sitten väärin? Siihen kun se näyttää biisissä lueteltujen lukujen (500 samuraita, 1:60 suhteessa loput [40] ryntäävät tuliaseita päin itsemurhahenkiseksi lopuksi) perusteella pohjaavan, eikä Cruisen Tompan leffaan niinkään. Spartankin kritiikki 300-graafisen novellin myötä ei ole niinkään oikeutettua kun vihossa Pär kirjoittaa "King Leonidas and his 300 spartans were certainly not as alone as portrayed in the famous movie "300", but in the end it was their sacrifice that would be remembered by the world to come".

Tuohonhan se Sabatonin musiikin teho perustuukin, kuinka kreikkalaiset tulevat livenä huutamaan spartaa & hellasta sekä kuolemaa persialaisille, tai skotit em. Bannockburnia! Pitämään hauskaa ja nauttimaan eikä miettimään turhaa "papatusta". Jollaiselle -papatukselle ja vaikuttimille- alttiin kuvan arvon Maisteri Peura kyllä antaa itsestään jos kerran on vielä neljä (4) vuotta sitten ollut täysin eri mieltä bändistä eikä nähnyt mitään eroa tahi kritisoitavaa siihenastisessa materiaalissa :D

Kuten sanottua; Metalizerin kanssa heikoin Sabaton näin ensikuuntelun jälkeen, mutta paskapuhe on paskapuhetta.
Ei tämä siis missään nimessä Keijoszinen antamaa ysiä ansaitse, hyvä että tätä Soundin 3/5 mutta Sorvalin Villellä on parhain arvio kyllä näistä kolmesta lukemastani. Hauskanpidon l. kaljanjuonnin taustamusiikkia ja livenä mukanahuudettavia kertsejä, kunhan hyvä sattuu kohdalle kuten viime levyn Resist And Bite tai No Bullets Fly.
Palantyre wrote:Tuossa biisilistassa ei kyllä lue sen perässä että olis coveri, mutta ois aika kova jos tuo Camouflage ois silti coveri tästä: https://www.youtube.com/watch?v=UXKIBYnM_9Q
Olihan se tuo, ja jestas miten huono versio :| kaikki tunnelma hukattuna turhaan kepeyteen.
Nuclear Holocaust
Posts: 2770
Joined: Wed Dec 31, 2003 8:44 pm
Location: Kotka
Contact:

Re: Sabaton - The Last Stand

Post by Nuclear Holocaust »

Kas joku lahopää on löytänyt 'todistettavasti aidon natsin'.



Sabatonilta toki löytyy patrioottista paatosta ja maastohousut. Mut et vallan nazeja... ho'hoo.



Enkä myöskään mussuttaisi lyriikoiden historiallisesta pätevyydestä. Mulle ne ainakin toimivat lähinnä viitekehyksenä mielenkiintoiseen tarinaan ja kaivan sitten tarkemmat faktat halutessani tiskiin.
Sabaton+maastohousut
Posts: 62
Joined: Sat Dec 13, 2014 11:49 pm
Location: land of snow and sauna

Re: Sabaton - The Last Stand

Post by Sabaton+maastohousut »

Koskenkorvasieni wrote:On kyllä hiekkavittuisin vähään aikaan lukemani arvostelu. Ei siinä mitään jos levy ei uppoa, mutta tuo oman korkeakoulutuksen esilletuominen ja äärioikeiston mainitseminen kyllä jättää vähän sellaisen maun, että ne jotka eivät suorilta dumaa Sabatonin levyä ovat kaikki kouluttamattomia idiootteja, persujen kannattajia ja isäm maam puollustajia. Vittu mitä paskaa.
Loistava teksti ja mukava lukea Imperiumistakin joskus arvostelu, jossa vähän mietitään bändin sanomaa ja sen suhdetta yhteiskuntaan, eikä pelkästään listata adjektiiveja siitä miltä biisit kuulostavat ja kerrota, miten hyvä lätty on arvostelijan mielestä verrattuna bändin muuhun tuotantoon.

Käsittämättömän vastenmielistä paskaahan Sabatonin sodan glorifiointi on, olkoon miten viihdettä tahansa. Toisaalta kyllähän näitä sankareita riittää, jäi mieleen kun joku aika sitten Infernossa joltain Shrapnel Storm -bändin jantterilta kysyttiin, että miksi kaikki niiden biisit kertoo sodasta, ja vastaus oli, että koska "militarismi on lähellä sydäntä". Meitä on niin moneen junaan, että joillekin kaikista maailman asioista sota on kaikista lähinnä sydäntä. Ainakin niin kauan kuin lähin kosketus sotaan on maastohousut ja säälittävimmissä tapauksissa monstereiden jahtaaminen kadulla.
Nuclear Holocaust
Posts: 2770
Joined: Wed Dec 31, 2003 8:44 pm
Location: Kotka
Contact:

Re: Sabaton - The Last Stand

Post by Nuclear Holocaust »

^
“Ideals are peaceful. History is violent,”

-Elokuvasta: Fury
Sabaton+maastohousut
Posts: 62
Joined: Sat Dec 13, 2014 11:49 pm
Location: land of snow and sauna

Re: Sabaton - The Last Stand

Post by Sabaton+maastohousut »

E: otetaan pois, mitä näihin onelinereihin edes reagoimaan.
Nuclear Holocaust
Posts: 2770
Joined: Wed Dec 31, 2003 8:44 pm
Location: Kotka
Contact:

Re: Sabaton - The Last Stand

Post by Nuclear Holocaust »

^

Heitetään sit joku oma, jos se helpottaa:



-War is built to inside of man-



Mää tykkään "paskoista" onelinereista. John J. Rambon yrmeiden huulien välistä on lähtenyt monta kuolematonta elämää suurempaa viisautta.



Sitä mä yritän sanoa, että sotiminen, taistelu ja kamppailu ovat ihmiselle sisäsyntyistä ja vaiston ohjaamaa. Joskus 'jurakaudella' muukalainen oli aina uhka niukoista resursseista kamppailtaessa. Mikään ei ole ihmismielen sopukoissa muuttunut, vaikka nykyään voitaisiin jakaa sulle mulle periatteella ja vielä jäisi ylimääräistä.



En ymmärrä miksi ihmiselle luonnollista tapaa toimia ei saisi käyttää innoituksena taiteelle ilman, että se tulkitaan jollakin tasolla vinksahtaneeksi.



Kyllä sota on rumaa ja siellä kuolee ihmisiä. Mutta Sabatonhan kertoo myös teksteissään muistakin kuin murhan himoisista tappokoneista a'la LAT.

Ballad of Bull on hieno tarina niistä, jotka keskittyivät elämän suojelemiseen. Jutkujakin surraan, kuinka ne hävisivät savuna ilmaan.

Puolueettomuus ja neutraali ote ovat Sabatonin vahvuuksia, vaikka tarinoita usein tarkastellaan tekijän näkökulmasta.

Olisiko sitten parempi mieli, jos Sabaton laulaisi tyyliin: "Those dirty nazi bastards invaded to Poland and raped Mother Europe. Sick dickheads only war and blood in mind"
Restoni
Posts: 150
Joined: Wed Mar 30, 2011 12:28 pm

Re: Sabaton - The Last Stand

Post by Restoni »

Melko hyvä arvostelu Peuralta. Selkeää mielipiteiden perustelua, joka pisti asiaa itsenikin ajattelemaan. Ja tulin kyllä siihen tulokseen että Peuran mielipiteet on vääriä. ;)

Kyllähän Sabatonin lyriikat on pääsääntöisesti vallan loistavia. Jumalauta kyllähän korkkari-henkisessä sankarihevissä pitää sankareita ja nationalistista uhoa olla!!! Ja on kyllä täysin idioottimaista vetää katujengien toimintaa mukaan sankarihevilevyn arvosteluun, vaikka jotkut idiootit saattavat näistä sillein väärin kiihottuakkin. Vahvat päiviräsäs-fibat tässä filosofian maisterissa.
Vinkki Sabaton-faneille: älkää opiskelko historiaa. Se pilaa faniuden nopeasti.
Tämä asenne minua ihmetyttää paljon. Minusta se on ennemmin niin päin että Sabaton kannustaa "tarinoillaan" oppimaan oikeaa historiaa ja ottamaan selvää että miten tämän laulun aihe oikeasti meni.


Itse levyä en ole vielä kuullut. Vähän pelkään, että sen "maailman parhaan bändin" trendi jatkaa laskuaan. Heroes oli minun kirjoissa vain ihan hyvä 8-levy...
Sabaton+maastohousut
Posts: 62
Joined: Sat Dec 13, 2014 11:49 pm
Location: land of snow and sauna

Re: Sabaton - The Last Stand

Post by Sabaton+maastohousut »

Nuclear Holocaust wrote:En ymmärrä miksi ihmiselle luonnollista tapaa toimia ei saisi käyttää innoituksena taiteelle ilman, että se tulkitaan jollakin tasolla vinksahtaneeksi.
Kyllähän sodasta voi tehdä taidetta ilmankin, että tekijä tulkitaan vinksahtaneeksi. Maailma on täynnä sodasta kertovia ja laadukkaitakin leffoja, kirjoja jne. Metallimusiikista tulee ekana mieleen Primordialin To the Nameless Dead, jossa osuvasti kuvataan miten turhaa verenvuodatusta sota on.

Mutta se että joku spede vetää maastohousut jalkaan ja tekee esimerkiksi nyt jostain Lauri Törnistä, ihmisiä rahaa vastaan tappaneesta jätkästä sankaribiisin, on vinksahtanutta. Ymmärrän että tuo voi yläasteikäiselle kolahtaa, mutta sitä en tajua, miten aikuinen ihminen saa päihdytettyä itsensä niin syvään "täähän on vaan viihdettä" -transsiin, että pystyy tollasta meininkiä diggailemaan.
Started out as a reserve
Soon promoted when deserved
And the legend has begun

With a bounty on his head
The red army wants him dead
Soviet enemy number one

Cross of Mannerheim
Addicted to the war game
Never-ending flame
Victory reclaimed
Oh we remember
We remember
We remember

Shout!
Lauri Törni's name
A soldier of three armies knows the game
Vittu mitä runoutta! Näyttää ihan 12-vuotiaan tekaisemalta, eikä taida olla kuitenkaan minkään sortin parodiasta kyse, vaikka head-dead-tason riimeistä voisi niin kuvitella. Jos Restoni tai joku muu on sitä mieltä, että tuo on hyvää lyriikkaa, niin ihan mielenkiintosta ois kuulla miten tollasen mielipiteen voi perustella.
Restoni
Posts: 150
Joined: Wed Mar 30, 2011 12:28 pm

Re: Sabaton - The Last Stand

Post by Restoni »

Jos tuo nyt ei kovin kummoinen pätkä ole, mutta kyllähän tuo kontekstissaan toimii ihan hyvin. Vaikka tosin parempia Sabatonilla on paljonkin.
Nooser
Posts: 67
Joined: Fri May 09, 2008 8:25 am
Location: Nahkatehdas

Re: Sabaton - The Last Stand

Post by Nooser »

Sabaton+maastohousut wrote:
Kyllähän sodasta voi tehdä taidetta ilmankin, että tekijä tulkitaan vinksahtaneeksi. Maailma on täynnä sodasta kertovia ja laadukkaitakin leffoja, kirjoja jne. Metallimusiikista tulee ekana mieleen Primordialin To the Nameless Dead, jossa osuvasti kuvataan miten turhaa verenvuodatusta sota on.

Mutta se että joku spede vetää maastohousut jalkaan ja tekee esimerkiksi nyt jostain Lauri Törnistä, ihmisiä rahaa vastaan tappaneesta jätkästä sankaribiisin, on vinksahtanutta. Ymmärrän että tuo voi yläasteikäiselle kolahtaa, mutta sitä en tajua, miten aikuinen ihminen saa päihdytettyä itsensä niin syvään "täähän on vaan viihdettä" -transsiin, että pystyy tollasta meininkiä diggailemaan.
Miksi pitää lukea höpsöjen ruotsalaisten hevisetien sanoituksia kuin piru raamattua?

Äläkä vihaa maastohousuja , ne on vaan housut siinä missä muutkin housut. Just tuollainen lokerointi eriarvoistaa maastohousuja. Kaikki housut on yhtä arvokkaita. Ei ehkä maisterishousuista menisi mutta ihan pätevät yleispöksyt ne on.

Mutta se että joku spede vetää 'levyarvostelijan' housut jalkaan ja tekee esimerkiksi nyt jostain Sabatonista, musiikkia rahaa vastaan tekevästä bändista vainoharhaisen poliittisvivahteisen arvostelun, on vinksahtanutta. Ymmärrän että tuo voi paremmissa vihervassari/maisteripiireissä kolahtaa, mutta sitä en tajua, miten aikuinen ihminen saa päihdytettyä itsensä niin syvään "oikeistomörköjä on kaikkialla" -transsiin, että pystyy tollasta tekstiä suoltamaan.
JypeK
Posts: 437
Joined: Wed Sep 15, 2010 12:36 pm
Location: Perse

Re: Sabaton - The Last Stand

Post by JypeK »

Sabaton+maastohousut unohti tuosta lainauksestaan yhden erittäin tärkeän säkeen. "Addicted to the war game" on vain yksi säe, mutta vetää biisin tunnelmaa suuntaansa aika paljon. Ei sillä, että nuo sanoitukset silti mitkään hyvät olisivat, mutta annan sen anteeksi, koska muuten biisi toimii niin hyvin.
On muuten melko mielenkiintoinen valinta valita yhdet Sabatonin huonoimmista sanoituksista tähän yhteyteen. Toivottavasti et yritä väittää, että kaikkien Sabatonin muittenkin biisien sanat ovat samaa luokkaa. :lol:
Animal
Posts: 77
Joined: Thu Oct 02, 2014 6:17 am

Re: Sabaton - The Last Stand

Post by Animal »

Sabaton+maastohousut wrote:.
Mutta se että joku spede vetää maastohousut jalkaan ja tekee esimerkiksi nyt jostain Lauri Törnistä, ihmisiä rahaa vastaan tappaneesta jätkästä sankaribiisin, on vinksahtanutta.
Keneltä Lauri Törni sai rahaa ihmisten tappamisesta? Tietty jos on ideologisesti kallellaan vasemmalle ja sympatiseeraa jotain aseistakieltäytyjiä, saattaa Törnin kaltaisen antikommunistin toiminta vaikuttaa omituiselta. Yhdysvaltojen armeija taisi olla ensimmäinen mihin Törni oli virkasuhteessa ja sai palkkaa "ihmisten tappamisesta". Tosin sillä logiikalla, että Tornin palvelus ja sotiminen USA:n armeijan erikoisjoukoissa on "vinkasahtanutta" ja "ihmisten tappamista" voidaan esim. tällä hetkellä vaikka nyt ISIS:sta vastaan selustassa taistelevat USA:n ja Brittien erikoisjoukot nähdä myös "vinksahtaneiksi" ja ihmisiä rahaa vastaan tappaviksi jätkiksi.
Ymmärrän että tuo voi yläasteikäiselle kolahtaa, mutta sitä en tajua, miten aikuinen ihminen saa päihdytettyä itsensä niin syvään "täähän on vaan viihdettä" -transsiin, että pystyy tollasta meininkiä diggailemaan.
Ihan samasta syystä kun jotkut diggailevat vaikkapa Iron Maidenin Aces High'ta tai Trooperia. Tai Instanzian Sotamarsalkka Erwin Rommelista kertovaa kappaletta Desert Fox. Tai Acceptin Stalingradia. Eikä siihen mitään vitun transsia tarvita. Ja henkilökohtaisesti siitä syytä, että olen antikommunisti siinä missä Törnikin.

Sen allekirjoitan, että lyriikat on tuossa biisissä kyllä huonot vaikka muuten ihan menevä tamppaus onkin. Törnin tarina on huomattavasti monisyisempi ja mielenkiintoisempi kuin tuollainen yksinkertaistettu tuuttaus.
Animal
Posts: 77
Joined: Thu Oct 02, 2014 6:17 am

Re: Sabaton - The Last Stand

Post by Animal »

Nooser wrote: Äläkä vihaa maastohousuja , ne on vaan housut siinä missä muutkin housut. Just tuollainen lokerointi eriarvoistaa maastohousuja. Kaikki housut on yhtä arvokkaita. Ei ehkä maisterishousuista menisi mutta ihan pätevät yleispöksyt ne on.
Ovat enemmän kuin pätevät yleispöksyt. Mahtuu paksummatkin reidet sisään eikä purista munat, jos vertaa vaikka johonkin BM kumihousuihin. Yhtä pätevät ovat vain löysät shortsit tai verkkarit ainakin paksummalle pojalle.
Nuclear Holocaust
Posts: 2770
Joined: Wed Dec 31, 2003 8:44 pm
Location: Kotka
Contact:

Re: Sabaton - The Last Stand

Post by Nuclear Holocaust »

Miksi juuri Sabaton? Onhan meillä myös Bolt Thrower ja Hail Of Bullets, jotka ammentavat lyyrisen innoituksensa sodasta. No, juu Boltti kyseenalaistaa ja liikkuu enempi tunteiden tasolla: Cenotaph, Then cannons fade...

Ehkä tunnetumpaa bändiä on kuitenkin helpompi osoittaa sormella ja kivittää vasemmalta.
Sabaton+maastohousut
Posts: 62
Joined: Sat Dec 13, 2014 11:49 pm
Location: land of snow and sauna

Re: Sabaton - The Last Stand

Post by Sabaton+maastohousut »

Nooser wrote:Mutta se että joku spede vetää 'levyarvostelijan' housut jalkaan ja tekee esimerkiksi nyt jostain Sabatonista, musiikkia rahaa vastaan tekevästä bändista vainoharhaisen poliittisvivahteisen arvostelun, on vinksahtanutta. Ymmärrän että tuo voi paremmissa vihervassari/maisteripiireissä kolahtaa, mutta sitä en tajua, miten aikuinen ihminen saa päihdytettyä itsensä niin syvään "oikeistomörköjä on kaikkialla" -transsiin, että pystyy tollasta tekstiä suoltamaan.
Jussi Halla-aho kirjoitti fb-seinällään Angry Birds -leffan nähtyään, että "terve ihminen" ei näe sitä maahanmuuttovastaisena, vaan ihan vain elokuvana. Hänen mielestään ihminen ei siis ole terve, jos tulkitsee taidetta jotenkin. Tässä ollaan nyt samanlaisen mielipiteen äärellä: jos Sabatonin uutta levyä tulkitsee jotenkin muuhun yhteiskuntaan nähden, eikä vain ota sitä täysin itsenäisenä, muusta maailmasta erillään kelluvana saarekkeena, on vainoharhainen ja vinksahtanut.

"Paremmille maisteripiireille" ilkkuminen kuulostaa ihan 1800-lukulaiselta herravihalta. Ei luulisi sen tekevän ihmisestä arvostelukyvytöntä idioottia, että on opiskellut itsensä maisteriksi. Joku saattaisi ajatella jopa päinvastaisesti, että sellaisen koulutuksen käyminen kehittää ihmisen kriittistä ajattelua. Ja tuo maistereiden ja vihervassareiden niputtaminen yhteen on kyllä ihan osuvaa: opiskelemalla ajatteluaan kehittäneistä ja tietoa hankkineista ihmisistä suuri osa tosiaan on poliittisesti vasemmalle kallellaan.
Animal wrote:Ja henkilökohtaisesti siitä syytä, että olen antikommunisti siinä missä Törnikin.
No niin, eli hieno ideologia sieltä löytyykin sitten takaa, vaikka Sabatonin piti olla vain totaalisen poliittisvivahteetonta viihdettä. Muut tänne kirjoittelevat Sabaton-fanit ovat varmaan myös "antikommunisteja"?
Warmaster
Posts: 27
Joined: Mon Nov 14, 2005 7:21 pm

Re: Sabaton - The Last Stand

Post by Warmaster »

Muutamia hyviä sabaton-ralleja tässä(kin) levyllä löytyy, joten ei tämä mikään ihan paska levy ole mielestäni. Toki jos odotti jotain muuta käänteen tekevää niin sitten.
Nooser
Posts: 67
Joined: Fri May 09, 2008 8:25 am
Location: Nahkatehdas

Re: Sabaton - The Last Stand

Post by Nooser »

Sabaton+maastohousut wrote: "Paremmille maisteripiireille" ilkkuminen kuulostaa ihan 1800-lukulaiselta herravihalta. Ei luulisi sen tekevän ihmisestä arvostelukyvytöntä idioottia, että on opiskellut itsensä maisteriksi. Joku saattaisi ajatella jopa päinvastaisesti, että sellaisen koulutuksen käyminen kehittää ihmisen kriittistä ajattelua. Ja tuo maistereiden ja vihervassareiden niputtaminen yhteen on kyllä ihan osuvaa: opiskelemalla ajatteluaan kehittäneistä ja tietoa hankkineista ihmisistä suuri osa tosiaan on poliittisesti vasemmalle kallellaan.
Jaa nytkö se yleistäminen ei käynytkään? Mutta oli ok niputtaa kaikki Sabatonin kuuntelijat teini-ikäisiksi natseiksi. Tämä selvä.

Jos vaikka painut vittuun politiikka-paskasi kanssa ja annat ihmisten nauttia hyvästä , vaikkakin levystä toiseen itseään toistavasta kaljanjuonti-taustamusiikista. Sama vaikka laulaisivat Aku Ankasta.
Nostromo
Posts: 855
Joined: Wed Jan 14, 2004 8:03 am
Location: Vantaa

Re: Sabaton - The Last Stand

Post by Nostromo »

Keskustelu kyllä aikamoista paskaa. On sitten tekijän mielipide mikä hyvänsä, ei taiteessa sillä voi olla mitään väliä. On sitten homo, natsi tai pedofiili, jos teokset ovat nautittavia vain sillä on merkitystä.

Ihme nillitystä ja pikkusieluisuutta.
Sabaton+maastohousut
Posts: 62
Joined: Sat Dec 13, 2014 11:49 pm
Location: land of snow and sauna

Re: Sabaton - The Last Stand

Post by Sabaton+maastohousut »

Nooser wrote:Jaa nytkö se yleistäminen ei käynytkään? Mutta oli ok niputtaa kaikki Sabatonin kuuntelijat teini-ikäisiksi natseiksi. Tämä selvä.
Kuka noin on tehnyt?
Nooser wrote:Jos vaikka painut vittuun politiikka-paskasi kanssa ja annat ihmisten nauttia hyvästä , vaikkakin levystä toiseen itseään toistavasta kaljanjuonti-taustamusiikista. Sama vaikka laulaisivat Aku Ankasta.
Keskustelun aloittaneessa arvostelussa sivuttiin politiikkaa, sinä aloit puhua "vihervassareista" ja yksi nimimerkki kertoi kuuntelevansa Sabatonia koska on "antikommunisti", joten miksi ihmeessä "politiikkapaska" pitäisi nyt ulostaa keskustelusta, kun se selvästi asiaan liittyy.

En usko, että se olisi kenellekään ihan sama, jos Sabaton laulaisi Aku Ankasta. Aku Ankan sankariteoista kertova sankarihevi olisi kyllä hyvinkin paljon sympattavampi projekti kuin sotaleikeistä vähän liikaa innostuneiden maastohousupoikien sodan glorifioiminen.
Nostromo wrote:Keskustelu kyllä aikamoista paskaa. On sitten tekijän mielipide mikä hyvänsä, ei taiteessa sillä voi olla mitään väliä. On sitten homo, natsi tai pedofiili, jos teokset ovat nautittavia vain sillä on merkitystä.

Ihme nillitystä ja pikkusieluisuutta.
Eli että jos tekijä suodattaa vaikkapa rasistisia mielipiteitään taiteeseensa, niin teoksen rasistisuudella ei ole kokijan kannalta mitään merkitystä?

E: aika hauskat kolme maailman likaisinta pahetta muuten: natsius, pedofilia - ja homous :lol:
Animal
Posts: 77
Joined: Thu Oct 02, 2014 6:17 am

Re: Sabaton - The Last Stand

Post by Animal »

Sabaton+maastohousut wrote: Jussi Halla-aho kirjoitti fb-seinällään Angry Birds -leffan nähtyään, että "terve ihminen" ei näe sitä maahanmuuttovastaisena, vaan ihan vain elokuvana. Hänen mielestään ihminen ei siis ole terve, jos tulkitsee taidetta jotenkin. Tässä ollaan nyt samanlaisen mielipiteen äärellä: jos Sabatonin uutta levyä tulkitsee jotenkin muuhun yhteiskuntaan nähden, eikä vain ota sitä täysin itsenäisenä, muusta maailmasta erillään kelluvana saarekkeena, on vainoharhainen ja vinksahtanut.
Taisi Peura juuri paljastaa itsensä. Tähän aasinsiltaan kykenee ainoastaan yliopistossa opiskeleva tuleva filosofian maisteri. Jussi Halla-aho, Angry Birds, maahanmuuttovastaisuus ja Sabaton. Voi isä kissan vittu.
"Paremmille maisteripiireille" ilkkuminen kuulostaa ihan 1800-lukulaiselta herravihalta. Ei luulisi sen tekevän ihmisestä arvostelukyvytöntä idioottia, että on opiskellut itsensä maisteriksi. Joku saattaisi ajatella jopa päinvastaisesti, että sellaisen koulutuksen käyminen kehittää ihmisen kriittistä ajattelua. Ja tuo maistereiden ja vihervassareiden niputtaminen yhteen on kyllä ihan osuvaa: opiskelemalla ajatteluaan kehittäneistä ja tietoa hankkineista ihmisistä suuri osa tosiaan on poliittisesti vasemmalle kallellaan
"Paremmille maisteripiireille" kuuluu aina nauraa kun löytyy sellainen aasi joka itse korottaa itsensä sivistystasonsa perusteella johonkin. Suomalaista junttiutta äärimmillään.
No niin, eli hieno ideologia sieltä löytyykin sitten takaa, vaikka Sabatonin piti olla vain totaalisen poliittisvivahteetonta viihdettä. Muut tänne kirjoittelevat Sabaton-fanit ovat varmaan myös "antikommunisteja"?
Sabatonin musiikilla ei ole omaan ajatusmaailmaani ollut mitään vaikutusta, koska ajatusmaailma on ajalta ennen Sabatonia ja tulee olemaan sen jälkeen. Nykyään en Sabatonia edes kuuntele. Hyvin sopii kyllä nämä kommenttisi kyllä tuohon perinteiseen "vasemmalle kallellaan" olevaan jopolla polkevaan yliopistopujopartaan. Leimakirveitä lyödään, tehdään olettamuksia ja esitetään jotenkin vitun älykästä vaikka oikeasti ei ole hevon vittua käsitystä esim. nyt vaikka minun ideologisesta taustasta tai sen puutteesta. Puhumattakaan siitä, että muut tänne kirjoittavat Sabatonia kuuntelevat omaisivat jotenkin samanlaisen tai jotenkin homogeenisen ajatusmaailman.

Ja ihan vielä palatakseni Törniin: Keneltä Törni "sai rahaa ihmisten tappamisesta" ? Mitä pahaa oli Törnin antikommunismissa tuohon maailmanaikaan? Mitä pahaa antikommunismissa on noin yleensä? Mitä puolustettavaa kommunismissa noin yleensä on?
Nooser
Posts: 67
Joined: Fri May 09, 2008 8:25 am
Location: Nahkatehdas

Re: Sabaton - The Last Stand

Post by Nooser »

Sabaton+maastohousut wrote: Eli että jos tekijä suodattaa vaikkapa rasistisia mielipiteitään taiteeseensa, niin teoksen rasistisuudella ei ole kokijan kannalta mitään merkitystä?

E: aika hauskat kolme maailman likaisinta pahetta muuten: natsius, pedofilia - ja homous :lol:
Sabatoniahan on syytetty vuoroin kommunisteiksi ja vuoroin natseiksi kaikkien sekopäiden toimesta joiden mielestä politiikka ja ideologiat pitää sotkea joka asiaan. Voisiko olla niin että eivät koita aivovestä porukkaa mihinkään suuntaan ja eivätkä edusta yhtään mitään äärilaitaa tai siltä väliltä vaan ammentavat sodasta/historiasta yms lyriikoita koska siinä sitä on helppo ja ehtymätön lyriikoiden lähde?
Sabaton+maastohousut
Posts: 62
Joined: Sat Dec 13, 2014 11:49 pm
Location: land of snow and sauna

Re: Sabaton - The Last Stand

Post by Sabaton+maastohousut »

Animal wrote:Taisi Peura juuri paljastaa itsensä. Tähän aasinsiltaan kykenee ainoastaan yliopistossa opiskeleva tuleva filosofian maisteri. Jussi Halla-aho, Angry Birds, maahanmuuttovastaisuus ja Sabaton. Voi isä kissan vittu.
Oletko siis sitä mieltä, että Nooserin ja Halla-ahon mielipiteet siitä, että taidetta ei pidä tulkita yhteiskunnallisesti, eivät ole samankaltaisia? Oletko muuten samaa mieltä heidän kanssaan?

En ole Aleksi Peura.
"Paremmille maisteripiireille" kuuluu aina nauraa kun löytyy sellainen aasi joka itse korottaa itsensä sivistystasonsa perusteella johonkin. Suomalaista junttiutta äärimmillään.
Arvostelussa arvosteltiin levy, jonka lyriikat pohjaavat historiaan. Arvostelija on historian asiantuntija. Arvostelija kertoi arvostelussa olevansa historian asiantuntija ja kuuntelevansa levyä siitä näkökulmasta. Mikä tuossa on väärin tai junttimaista?
Hyvin sopii kyllä nämä kommenttisi kyllä tuohon perinteiseen "vasemmalle kallellaan" olevaan jopolla polkevaan yliopistopujopartaan. Leimakirveitä lyödään, tehdään olettamuksia ja esitetään jotenkin vitun älykästä vaikka oikeasti ei ole hevon vittua käsitystä esim. nyt vaikka minun ideologisesta taustasta tai sen puutteesta.
Syyttelet muita leimakirveiden lyömisestä ja itse teet pokkana ihan kulkuvälineisiin ja partamalliin asti vedettyjä yleistyksiä. Peura oli sun mielestä "ylimielinen tekoälykkö", koska kertoi opiskelleensa yliopistossa, ja minäkin olen tässä "esittänyt vitun älykästä". Mistä tuollainen viha oikein kumpuaa? Ei tarvitse vastata, kuuluu aiheeseen vielä vähemmän kuin kaikki muu tässä keskustelussa, kunhan ihmettelen.

Ihme juttu kyllä tuo, että yliopiston käyminen tekee joidenkin mielestä ihmisestä idiootin, vaikka - kuten sanottu - voisi kuvitella, että kouluttautumalla nimenomaan oppisi kriittistä ajattelua.
Ja ihan vielä palatakseni Törniin: Keneltä Törni "sai rahaa ihmisten tappamisesta" ?
Oletin, ettei se esim. siellä jenkeissä työskennellyt sotilaana ihan pelkällä pyhällä hengellä, vaikka tappamisesta kovasti tykkäsikin. Valaise toki, jos meni väärin.
Nuclear Holocaust
Posts: 2770
Joined: Wed Dec 31, 2003 8:44 pm
Location: Kotka
Contact:

Re: Sabaton - The Last Stand

Post by Nuclear Holocaust »

Wau Sabaton herättää tunteita. Satunnaisesta levyarviosta nousi mehevä paskamyrsky. Hassua että nyt vasta herättiin Sabatonin äärioikeistolaiseen ideologiaan, kun on jo niin monta levyä pihalla.
Animal
Posts: 77
Joined: Thu Oct 02, 2014 6:17 am

Re: Sabaton - The Last Stand

Post by Animal »

Sabaton+maastohousut wrote: Oletko siis sitä mieltä, että Nooserin ja Halla-ahon mielipiteet siitä, että taidetta ei pidä tulkita yhteiskunnallisesti, eivät ole samankaltaisia? Oletko muuten samaa mieltä heidän kanssaan?
En ole seurannut tässä tapauksessa Nooserin mielipiteitä niin tarkkaan, enkä ole nähnyt Angry Birds elokuvaa joten en osaa sanoa tästä asiasta juurikaan mitään. Enkä oikein ymmärrä mitä tässä ajettiin takaa. Jos joku haluaa tulkita taidetta kuten Sabaton ja Angry Birds yhteiskunnallisesti, niin tulkitkoon, mutta tulkinnalla ja ylitulkinnalla on jonkinmoinen ero.
Arvostelussa arvosteltiin levy, jonka lyriikat pohjaavat historiaan. Arvostelija on historian asiantuntija. Arvostelija kertoi arvostelussa olevansa historian asiantuntija ja kuuntelevansa levyä siitä näkökulmasta. Mikä tuossa on väärin tai junttimaista?
"Sabatonin suurin heikkous ei ole koskaan ollut musiikillinen, edes nykyään. Yhtyeen sanoitukset ovat pahimmillaan vastenmielisiä ja parhaillaankin vain hieman ärsytyskynnykseni yläpuolella. Olen tässä todella pienessä vähemmistössä verrattuna muuhun Sabatonin kuulijakuntaan, mutta mielestäni minulla on täysi oikeus filosofian maisterina (pääaineena yleinen historia) kritisoida huonon nationalistisen historian varaan uransa rakentanutta bändiä sen huonosta nationalistisesta historiasta.

En mene syväanalyysiin siitä, miksi Sabatonin hokemalyriikat eivät ole hyvää historiaa, mutta otan muutaman esimerkin, minkä uskoisin havainnollistavan pointtiani. Ensimmäiseksi, Sparta kertoo Thermopylaen taistelusta (480 eaa.), ainakin virallisesti. Todellisuudessa se kertaa Frank Millerin sarjakuvaan pohjaavan Zack Snyderin elokuvan 300 tapahtumia repliikkejä myöten. Sabatonin kiertuebussissa ei ole siis luettu edes Wikipedia-artikkelia oikeasta historiallisesta taistelusta, vaan katsottu sarjakuvaelokuva, mikä on suunnilleen historiallisesti yhtä tarkka kuvaus Thermopylaen taistelusta kuin Jedin paluu tai Braveheart. Eikä Sparta edes ole levyn kappaleista ainoa, joka selvästi perustuu fiktiiviseen elokuvaan historiallisen datan sijaan, vaan esimerkiksi Shiroyama kytkeytyy Viimeiseen samuraihin, mikä jälleen on kaikkea muuta kuin historiallinen kuvaus historiallisesta tapahtumasarjasta."


"Vinkki Sabaton-faneille: älkää opiskelko historiaa. Se pilaa faniuden nopeasti. Se, joita Sabatonin historian huonous ei haittaa, lisätköön vapaavalintaisen määrän pisteitä arvosanaan."

Tuosta Sparta -lihavoinnista voisi jo päätellä, että historialliseen tarkkuuteen ei edes pyritä vaan tehdään kappale tarinasta tai legendasta.

Btw. Yksi hienoimpia sanoituksia mitä Broden on omasta mielestäni tehnyt on "To Hell and Back" -kappaleessa, jossa osa lyriikoista on kappaleen päähenkilön Audie Murphyn itse kirjoittamasta Anzion taistelua käsittelevästä runosta:

"THE CROSSES GROW ON ANZIO
Oh, gather 'round me, comrades; and
listen while I speak
Of a war, a war, a war where hell is
six feet deep.
Along the shore, the cannons roar. Oh
how can a soldier sleep?
The going's slow on Anzio. And hell is
six feet deep.

Praise be to God for this captured sod that
rich with blood does seep.
With yours and mine, like butchered
swine's; and hell is six feet deep.
That death awaits there's no debate;
no triumph will we reap.
The crosses grow on Anzio, where hell is
six feet deep.

. . . Audie Murphy, 1948


Ihme juttu kyllä tuo, että yliopiston käyminen tekee joidenkin mielestä ihmisestä idiootin, vaikka - kuten sanottu - voisi kuvitella, että kouluttautumalla nimenomaan oppisi kriittistä ajattelua.
Yliopiston käyminen ei tee kenestäkään idioottia, kaikki itsensä kehittäminen on hyvästä, mutta sillä päteminen tekee.
Oletin, ettei se esim. siellä jenkeissä työskennellyt sotilaana ihan pelkällä pyhällä hengellä, vaikka tappamisesta kovasti tykkäsikin. Valaise toki, jos meni väärin.
On aivan omaa tulkintaasi, kuinka paljon Törni "tykkäsi" tappamisesta. Henkilökohtaisesti suoritettujen "tappojen" määrästä ei varmaan ole edes tietoa, koska oli talvisodasta lähtien esimiesasemassa.

Tämän logiikkasi mukaan asetta virkatehtävässä kuolemaan johtaneissa tilanteissa käyttäneet poliisitkin "saavat rahaa ihmisten tappamisesta."
Post Reply