Stratovarius ja johdannaiset

Raskaamman musiikin keskustelut
Post Reply
Sabbathman
Posts: 5639
Joined: Thu Dec 03, 2009 2:40 am
Location: Seinäjoki

Re: Stratovarius ja johdannaiset

Post by Sabbathman »

JSM wrote: Mon May 27, 2019 7:56 pm Redditissä tuli ketju vastaan, jossa mainittiin kuvan kera, että Timo Tolkki olisi kertonut säveltävänsä musiikkia Straton tulevalle levylle. Jens ja Matias olisivat pyytäneet. Lieneekö tekaistu uutinen.

Linkki.
Hieno juttuhan se olisi, mikäpäs siinä kaverien kesken autella. Kiva jos kaveruus ei jäänyt siihen taannoin tapahtuneeseen yhteiskuvaan. Onhan viime levystä jo 4 vuotta jos ei lasketa tuota Enigmaa, tulee levyntekoon vauhtia ulkopuolelta.
Akiman
Posts: 493
Joined: Fri May 02, 2003 5:48 pm
Location: Helsinki
Contact:

Re: Stratovarius ja johdannaiset

Post by Akiman »

https://www.facebook.com/1578180610/pos ... 21&sfns=mo

Hadder Andreas Ceballos: Timo could it be that you will be present somehow in the new Strato record?

Timo Tolkki: Yes. They have asked me to write songs for them.

Hadder Andreas Ceballos: I dunno how to take this...maybe you're pulling my leg

Timo Tolkki: Nope Matias and Jens have asked me this and I answered yes.
Sabbathman
Posts: 5639
Joined: Thu Dec 03, 2009 2:40 am
Location: Seinäjoki

Re: Stratovarius ja johdannaiset

Post by Sabbathman »

Olis kyllä mahtava juttu ja jos nousisi vielä lauteillekin mukaan, vaikka DVD:llekin sellainen keikka...
kassikarhu
Posts: 38
Joined: Mon Nov 19, 2012 9:12 am
Location: Oulu

Re: Stratovarius ja johdannaiset

Post by kassikarhu »

Sabbathman wrote: Tue May 28, 2019 9:45 am Olis kyllä mahtava juttu ja jos nousisi vielä lauteillekin mukaan, vaikka DVD:llekin sellainen keikka...
Tässä tuoreessa haastattelussa Tolkki ainakin haaveilee Helloween tyyppisestä reunion-kiertueesta (ajassa 11:46 jos tuo upotus ei toimi), toivottavasti toteutuu joskus.

https://www.youtube.com/watch?v=5O_z_yA ... u.be&t=706
Jussi
Posts: 10657
Joined: Wed Aug 28, 2002 5:10 pm
Location: Oulu (Rollo)

Timo Tolkki's Avalon - Return To Eden

Post by Jussi »

Return To Eden on nyt ollut muutaman kerran kokonaankin soitossa, kun CDON sai sen juhannuksen aikana postitettua (Merging Flare jälkitoimituksessa prkl). Levy on oikeastaan niin hyvä, kuin kolme ennakkobiisiä antoivat odottaakin. Tai oikeastaan parempi, sillä se kolmas 'single' Godsend on Mariangela Demurtasilta vieläkin tylsempi, kuin jo puuduttanut Anneken Hear My Call. Mutta onneksi nti Van Giersbergenillä on levyn paras biisi, We Are The Ones myös mukana. Miten loistava & mahtavan mittainen kertsi!

Todd Michael Hallin kaikki biisit ovat parhaimmistoa, eli ensisinkku Promisesin lisäksi nopea Now And Forever sekä Zak Stevensin kanssa pääosin vedetty kelttihenkinen nimibiisi. Myös Zakin kaksi omaa kappaletta, Miles Away(!) ja Wasted Dreams ovat aivan hyviä. Mistä sitten mättää sen n. 8+ kuvitteellisen Imperiumi-arvosanan verran? No, edellämainittujen tylsempien hetkien lisäksi myöskään Mariangelan toinen veto, päätösbiisi Guiding Star ei vakuuta ja en osaa oikein ottaa vastaan tuon Eduard Hovingan ääntä powermetalliini. Kun oon Elegyltäkin kuunnellut vain Ian Parryn aikakautta; toki sekään kaksikko ei ole _huono_ missään nimessä, sillä vaikka Give Me Hope on noista kahdesta parempi, niin Limits yltää jo rivakkuudellaan kelvolliseen tulokseen.

Italian tuotantotiimi, jossa Timolla ei ole kauheasti krediittejä (paitsi toisena äänittäjänä) saa epäilemään, johtuuko tämä ns. varman päälle pelaamisesta ja siitä, ettei Angels Of The Apocalypsen tilanne toistuisi? Samaten sellaiset seikat pistivät silmään, miten missään ei lue varsinaisia biisintekokrediittejä, vaikka toki ne Tolkin tutuilta tuotoksilta kuulostavat. Mutta kaikkiaan upea suoritus & nousu tuon edellisen Avalonin pettymyksen jälkeen!

https://youtu.be/YCX4-hmOd9Q

edit V: ei ylläkään ekan Avalonin tasolle, mutta kuten sanoin, viime kerrasta sellainen parannus että rispekt!
Last edited by Jussi on Thu Jun 27, 2019 7:04 pm, edited 1 time in total.
heraklos
Posts: 1843
Joined: Mon Mar 22, 2004 5:37 pm
Location: Tampere, Hervanta

Re: Stratovarius ja johdannaiset

Post by heraklos »

Ikävä tosio on kuitenkin, ettei yllä likikään debyyttilevyn tasolle. Olisin niin mielelläni tykännyt tästä. Mutta tärkeintähän on, että jos joillekuille iskee. En jaksanut kuunnella kuin kerran läpi. :evil:
Lane
Posts: 287
Joined: Mon Sep 09, 2002 1:40 pm
Location: Where the slime lives
Contact:

Re: Stratovarius ja johdannaiset

Post by Lane »

^^

Ayreon on tehnyt metallioopperansa niin paljon mielenkiintoisemmin, että eip' tällainen tyypillinen biisi usealla laulajalla jaksa kauaa kiinnostaa... On kyllä todella tutun oloista melodiaa tässäkin...
Sabbathman
Posts: 5639
Joined: Thu Dec 03, 2009 2:40 am
Location: Seinäjoki

Re: Stratovarius ja johdannaiset

Post by Sabbathman »

Mulle kyllä niin kelpaisi tälläinen show...

https://www.soundi.fi/uutiset/timo-tolk ... n-kiertue/

Image
Jussi
Posts: 10657
Joined: Wed Aug 28, 2002 5:10 pm
Location: Oulu (Rollo)

Re: Stratovarius ja johdannaiset

Post by Jussi »

Mulle kelpais mieluummin se 'Songs From My Career' -teema, koko uran varrelta löytyy mielenkiintoisempia biisejä kuin bläkdaimont tai spiidoulait. Mutta se kiertuehan ei näyttänyt menevät Timon kannalta kovin hyvin, toivottavasti tällä on parempi kuosi ja onni!

Jos oikein ymmärsin costaricalaisten fb-sivulta, joko he ovat rundilla mukana lämppärin tai sitten Tolkin bändin ominaisuudessa. Automaattikäännökset äidinkielestään jättivät parantamisen varaa.
Sabbathman
Posts: 5639
Joined: Thu Dec 03, 2009 2:40 am
Location: Seinäjoki

Re: Stratovarius ja johdannaiset

Post by Sabbathman »

Mä niin toivon tätä bändiä keikalle kautta maamme...
Ex-Stratovarius Timo Tolkilla monta rautaa tulessa: uusi albumi sekä elämäkerta luvassa ensi vuonna

https://kaaoszine.fi/ex-stratovarius-ti ... si-vuonna/

Stratovarius-yhtyeestä maailmanmaineeseen noussut Timo Tolkki on perustanut uuden Infinte Vision -nimisen yhtyeen. Lisäksi hän on solminut maailmanlaajuisen lisenssisopimuksen saksalaisen Pride & Joy Music -levymerkin kanssa.

Infinte Vision -kokoonpanossa on mukana kitaraa ja koskettimia soittavan Tolkin lisäksi toinen entinen Stratovariuksen soittaja, basisti Jari Kainulainen. Yhtyen laulajana toimii aiemmin mm. Yngwie Malmsteenin, Loudnessin, Obsessionsin ja Animetal USA:n riveissä mukana ollut yhdysvaltalainen Michael Vescera.

Infinte Vision julkaisee ensimmäisen albuminsa maaliskuussa 2020. Samana päivänä ilmestyy myös Minerva Kustannuksen julkaisemana Tolkista kertova elämäkertateos, jonka kirjoittaa Anssi Eriksson.

Uuden yhtyeen tuottajina toimivat Tolkki sekä Mikko Karmila, joka on vastuussa Stratovariuksen suurimmista myyntimenestyksistä.
Jussi
Posts: 10657
Joined: Wed Aug 28, 2002 5:10 pm
Location: Oulu (Rollo)

Re: Stratovarius ja johdannaiset

Post by Jussi »

^ näin eilen FB-tuttavan (julkisessa) päivityksessä kommentteja molemmilta Kainulaiselta ja Karmilalta. Jari ei ollut kai kuullutkaan projektista ennen eilistä ja Mikko oli kuulemma kertonut selkeästi olevansa täystyöllistetty tammikuuhun 2020 saakka, milloin tuo Pride & Joy -lafka siis odottaa saavansa albumin masterit... saas nyt nähä sitten, käykö kuten tuonnempana <<< olleelle Return To Dreamspacelle :|
Trivoulge
Posts: 137
Joined: Sun Oct 05, 2008 6:43 pm

Re: Stratovarius ja johdannaiset

Post by Trivoulge »

Olipa mielenkiintoinen tuo tolkin haastattelu.

Kiitokset tekijälle!

https://www.impe.fi/articles/1/2834
mice
Posts: 154
Joined: Thu Sep 30, 2004 7:57 am

Re: Stratovarius ja johdannaiset

Post by mice »

Trivoulge wrote: Tue Sep 03, 2019 6:46 am Olipa mielenkiintoinen tuo tolkin haastattelu.

Kiitokset tekijälle!

https://www.impe.fi/articles/1/2834
Kyllä oli! Varsin kattava, mielenkiintoinen ja uusia asioita esiin nostava. Ja kyllähän tuo Tolkkia ihmisenä avasi myös. Varsin omalaatuinen persoona.
Sabbathman
Posts: 5639
Joined: Thu Dec 03, 2009 2:40 am
Location: Seinäjoki

Re: Stratovarius ja johdannaiset

Post by Sabbathman »

Entinen Stratovarius-kitaristi Timo Tolkki katuu lavastettua puukotustaan, valvoo yöt ja tekee rokkioopperaa Jeesuksesta: ”Mä olen Suomirokin hulluin mies”

https://www.is.fi/musiikki/art-20000062 ... ml?ref=rss

Julkaistu: 2.11. 17:26

Henkilöhaastattelu Yli kymmenen vuotta sitten Stratovariuksen jättänyt kitaravirtuoosi Timo Tolkki on aktivoitunut jälleen. Ensi keväänä tulee levy. Puhelin piippaa tekstiviestiä yhden jälkeen yöllä. Lähettäjä on Stratovarius-yhtyeestä maailmanmaineeseen ponnistanut kitaristi Timo Tolkki. Mies olisi halukas haastatteluun.

Kummallinen lähetysaikakin saa selityksensä: Tolkki ei omien sanojensa mukaan nuku juuri lainkaan.

– Mä en tarvitse unta. Öisin mä sävellän, käyn kävelyllä, katson YouTubea... Maailmankaikkeus on täynnä energiaa ja jos sulla ei ole panssaria, sä imet sitä energiaa itseesi, etkä tarvitse unta. Mä menen peiton alle, kuuntelen musaa ja menen sellaiseen flow-tilaan. Sitten mä herään tunnin päästä katsomaan aamu-tv:tä, Tolkki selittää.

Tolkin viestin jälkeen kitaristi ei ole ainoa, joka valvoo. On pakko tarkistaa, mitä miehestä on viime aikoina kirjoitettu. Mitä hänelle kuuluu nyt, 11 vuotta Stratovariuksesta lähdön jälkeen?

Listasta tulee pitkä, vaikka väliin mahtuu myös aikoja kun mitään ei tapahdu: kolme soololevyä, Revolution Renaissance -bändi, metallioopperaa Avalon-yhtyeen nimissä, vierailuja ainakin Edguyn, Avantasian ja Thunderstonen levyillä, välien lämpeneminen vanhoihin Strato-kavereihin, uusi soololevy ensi keväänä ja – kappas vaan – kiertue Etelä-Amerikassa soittamassa Stratovariuksen biisejä.

Tekstaan Tolkille takaisin: tehdään ihmeessä se haastattelu.

Räpsimme kuvia Esplanadin puistossa. Tolkki intoilee kuvaajan kalustosta. Kyselee linsseistä ja kameran toiminnoista. Muistaa välillä poseeratakin.

Kun ruudut on saatu muistikortille, astelemme ravintolaan. Tilausta odotellessamme Tolkki avaa pelin.

– Kato, mulla on Hitlerin numero, kitaristi näyttää matkapuhelintaan.

– Mä soitan sille.

Tuota, kenen numero se on?

– En mä tiedä. Katsotaan kuka vastaa, Tolkki painaa vihreän luurin kuvaa.

Numero ei vastaa, mutta Hitlerin varjo lankeaa pöydän ylle.

– Mä luin kerran Mein Kampfia Lufthansan lennolla. Siinä kannessa on omistuskirjoituskin: to Timo. Ei siinä kauan mennyt kun lentoemäntä tuli mun luo ja sanoi, että ”sir, ette voi lukea tuota täällä”.

Tolkin naamasta näkee, että hän testaa kuulijaansa. Mies on tunnettu siitä, että hän vedättää toimittajia. Varsinkin, jos nämä eivät ole tehneet kotiläksyjään.

– Mä olen Suomirokin hulluin mies, Tolkki repeää nauruun.

Taisin läpäistä testin.

Tolkki on juuri palannut Etelä-Amerikasta. Siellä hän soitti 16 keikkaa Stratovarius Classics -otsikon alla.

Kiertue oli toteutettu hyvin tolkkimaisesti, nopeasti ja suurempia miettimättä.

– Paikalliset promoottorit hoiti ne soittajat sinne. Mä en tiennyt heistä etukäteen yhtikäs mitään. Yhdet treenit ennen keikkoja ja se oli siinä. Kyllähän ne kaverit biisit osasi, sillä Etelä-Amerikka on täynnä Stratovarius-coverbändejä.

Kaikki keikat myytiin loppuun ja nyt Tolkki suunnittelee saman konseptin toistamista vanhalla mantereella.

– Nykyinen Stratovarius ei soita kaikkia niitä biisejä. Mulla on ollut alustavaa puhetta, että joulukuussa voisi olla keikka Helsingissä ja sen jälkeen ehkä Venäjällä.

Ei Tolkki pelkässä menneisyydessä elä. Vanhojen Strato-rallien soittamisen lisäksi mies on tehnyt bändille uuden biisin.

– Sen nimi on Dangerous. Se on kuin Hunting High And Low. Sama sävellaji, samat soinnut, sama tahti. Lähetin biisistä demon Timolle (Kotipelto, Stratovariuksen laulaja). Käyttäkää, jos haluatte.

Tolkki haaveilee Stratovariuksen tekevän saman tempun, kuin power metal -suuruus Helloween. Saksalaisbändi hautasi sotakirveet ja lähti Pumpkins United -erikoiskiertueelle, jolle otettiin mukaan entinen laulaja Michael Kiske ja kitaristi Kai Hansen.

– Me voitaisiin tehdä Strato United. Ihan vain siksi aikaa, että saataisiin tehtyä kunnon live-dvd. Aikoinaan sitä kyllä yritettiin, mutta aina joku asia meni vituiksi. Mutta se olisi sitten vain se yksi dvd. Mihinkään re-unioniin mä en lähtisi. Eikä kyllä nekään. Se tie on jo kuljettu.

Tolkki painottaa, että välit entisiin bändikavereihin ovat nykyisin hyvät. Siitä todisteena hän näyttää viime maaliskuussa otettua valokuvaa, jossa mies poseeraa vanhan bändinsä kanssa Nosturin takahuoneessa.

Stratovariuksen pakka meni sekaisin Elements Pt. 2 -levyn jälkeen vuonna 2003. Yhtyeen kerrottiin tuolloin ajautuneen kriisiin ja laulaja Katriina Wiialan korvanneen Kotipellon. Toinen kohu alkoi heti perään, kun Tolkin väitettiin saaneen puukosta keikkamatkalla Espanjassa.

– Ne oli publicity-stuntteja. Saatiin julkisuutta kun väitettiin, että mua puukotettiin Granadassa. Ja että Jens (Johansson, kosketinsoittaja) kusi mun päälle lavalla. Mä olin kirjoittanut käsikirjoituksen näihin juttuihin. Kuvat otettiin Klaukkalassa. Laitettiin juttu bändin nettisivuille. Serveri kaatui, kun siellä oli hetkessä 100 000 kävijää. Netissä on edelleen musta kuvia naama veressä.

No, kannattiko?

– Ei kannattanut. Mä en kestänyt sitä ja jouduin sairaalaan. Jengi projisoi niin paljon vihaa minuun. Mä halusin bändistä isomman ja saatiin se julkisuus, mutta sen hinta oli liian kova. Bändi hajosi sen takia ja olihan se epäreilua faneja kohtaan.

Vuonna 2008 Tolkki poistui Stratojen muonavahvuudesta ja antoi oikeudet nimeen jäljelle jääneille.

– Ajattelin, että en tee mitään sillä nimellä. Jätkät ovat seuranneet omaa tietään ja tehneet hienoa musaa. Kukaan ei ole katunut mun lähtöä. Se oli täysin oikea päätös.

Tolkki on diagnosoitu maanis-depressiiviseksi. Hän on käynyt vuosia terapiassa ja muistanut syödä lääkkeensä. Välillä on ollut huonompia aikoja, välillä parempia. Nyt hän kertoo elävänsä sitä parempaa aikaa, ja kaiken lisäksi ilman lääkkeitä. Litium ei Tolkin omien sanojen mukaan edes sovi hänelle, ja vaikka sopisi, hän ei sitä tunne tarvitsevansa.

Sen sijaan uutta musiikkia kitaristi tarvitsee ja sitä hän myös tekee.

3. maaliskuuta ensi vuonna – kitaristin 54-vuotispäivänä – ilmestyy soololevy. Eikä siinä vielä kaikki. Seikkailut rockoopperan maailmassa eivät ole jäämässä kolmeen Avalon-albumiin. Tolkki aikoo kirjoittaa rockoopperan – ei enempää, eikä vähempää kuin Jeesuksesta.

– Mä en ole kristitty, enkä usko Jumalaan, vaan maailmankaikkeuteen. Silti Mel Gibsonin The Passion of the Christ on tärkeä leffa. On Jeesus ollut olemassa tai ei, siitä saa hyvän tarinan. Aion tehdä siitä todella brutaalin. Michael Kiske pitää saada laulamaan Jeesuksen osat.
Jussi
Posts: 10657
Joined: Wed Aug 28, 2002 5:10 pm
Location: Oulu (Rollo)

Re: Stratovarius ja johdannaiset

Post by Jussi »

Jaaha, voisin veikata että Kiske sanomaan jeesuksen osalle "ei kiitos", jos tätä kysytään :roll:

edit V: Meinasin sitä, että kovastihan tuo Michi on niistä hihhuleimmista vuosistaan tuntunut maallistuneen, mikä hyvä & pitänyt ne n. 20 vuoden takaisten heittojensa kaltaiset mölyt mahassaan. Eli ei välttämättä enää tuollainen assosioituminen takaisin powermetallin viralliseksi jeesushörhöksi kiinnosta, mutta ihan mutua tuo toki vaan on.
Last edited by Jussi on Mon Nov 04, 2019 8:39 am, edited 3 times in total.
Animal
Posts: 77
Joined: Thu Oct 02, 2014 6:17 am

Re: Stratovarius ja johdannaiset

Post by Animal »

Jussi wrote: Sun Nov 03, 2019 6:13 pm Jaaha, voisin veikata että Kiske sanomaan jeesuksen osalle "ei kiitos", jos tätä kysytään :roll:
Minulla on vahva käsitys, että Kiske on vakaumuksellinen kristitty, joten mistäs sitä tietää... Kisken kieltäytymistä todennäköisempänä pidän, että jossain vaiheessa taas tilttaa kasetti
tai joku muu ruumiinosa, ja koko Jeesus -levy jää ruutupaperille ideaksi. Tämä liittyen ihan tuon haastattelun heittoon tunnin yöunista. Ei kenenkään elimistö ja pää sellaista kestä, etenkin jos olet vielä yli 50 ja ylipainoinen.

Eiköhän tässä taas ole joku vaihe menossa, sillä sen verran pseudoa materiaalia mies FB seinälleen tykittelee (Timo Strato Tolkki).
Sir Juzzi
Posts: 1096
Joined: Thu Jan 22, 2004 12:36 pm

Re: Stratovarius ja johdannaiset

Post by Sir Juzzi »

Onhan tuo setti kaikin puolin sellaista, että äkkiseltään tuntuisi, ettei Timo saa asianmukaista hoitoa, tai ota sellaista vastaan. Olihan ne jutut vähän ihmeellisiä jo Stratovariuksen aikaan, mutta nyt ollaan jo jossain ihan ihme kiertoradalla.
Spacecake
Posts: 530
Joined: Wed Dec 25, 2002 10:16 am
Location: Tku

Re: Stratovarius ja johdannaiset

Post by Spacecake »

TT:n Impe-haastis oli harvinaisen mielenkiintoista luettavaa. Tämä IS-juttu taas perinteistä Tolkkia, että ei nyt ihan tiedä itkeäkö vai nauraa. No, aika veitikkahan se TT on, että ottaa tosissaan kuka ottaa. Tuo nukkumattomuus kieltämättä kuulostaa aika vaaralliselta. Onhan näitä villehaapsaloja ym, joille riittää se 3-4h yössä, mutta jos jatkuvasti tunti tai pari, niin huh. Mä näen Tolkin nimen mieluummin levyjen krediiteissä kuin hautakivessä.

Livejulkaisu Stratojen kanssa voisi olla jees, jos sinne saataisiin mukaan vähän vanhempaakin tavaraa, eikä pelkkää Paradisea ja Eagleheartia. Dreamspacen matskua ainakin, kuten HOTYD mitä E-Amerikassa veivasivatkin. Mutta en mä nyt ihan täysillä peukuta tuota Timpan livesoitantaa, vaikka mies biisinsä sanookin osaavansa vaikka treenaamatta. Olihan Strato hyvä livebändi ennen Kupiaistakin, mutta vertailu livetilanteessa ei käy kyllä Timpan eduksi. Enpä nyt muista kuinka nuotintarkasti Kupiainen esmes Kiss of Judasin soolon vetää, mutta TT ei ole tainnut sitä koskaan edes yrittää soittaa "oikein". Juujuu, live on live eikä tässä nyt mitään Petrucceja tarvitakaan.

Impe-haastiksessa muuten mainitsi, ettei soita toisen kitaristin kanssa lavalla. No jossain Youtube-pätkässä kitaristeja taisi olla lavalla parhaimmillaan kolme :D
Sabbathman
Posts: 5639
Joined: Thu Dec 03, 2009 2:40 am
Location: Seinäjoki

Re: Stratovarius ja johdannaiset

Post by Sabbathman »

Noin 15 Straton keikkaa nähneenä pakko jo sanoa että muutamia biisejä en toivo settiin enää. Jos ajatellaan viimeisimpiä keikkoja niin ainakin Eagleheart, Shine In The Dark, Black Diamond, The Kiss Of Judas, Hunting High And Low saapi jäädä jo pois...

Uudistettuna ja mielenkiintoisena setti olisi esim. tälläinen:

*New song
*New song
Awaken The Giant
Hold On To Your Dream
Break The Ice
Future Shock
Cold Winter Nights
*New Song
*New song
Eyes Of The World
Eternity
Lord Of The Wasteland
Uncertainty
Against The Wind
*New song
The Hands Of Time
Speed Of Light
---
Distant Skies
Galaxies
---
Father Time

*eli pitää odotella uutta levyä ennen seuraavaa keikkaa, bring it on! :metal:
Sir Juzzi
Posts: 1096
Joined: Thu Jan 22, 2004 12:36 pm

Re: Stratovarius ja johdannaiset

Post by Sir Juzzi »

Spacecake wrote: Tue Nov 05, 2019 12:49 pm Mutta en mä nyt ihan täysillä peukuta tuota Timpan livesoitantaa, vaikka mies biisinsä sanookin osaavansa vaikka treenaamatta. Olihan Strato hyvä livebändi ennen Kupiaistakin, mutta vertailu livetilanteessa ei käy kyllä Timpan eduksi. Enpä nyt muista kuinka nuotintarkasti Kupiainen esmes Kiss of Judasin soolon vetää, mutta TT ei ole tainnut sitä koskaan edes yrittää soittaa "oikein". Juujuu, live on live eikä tässä nyt mitään Petrucceja tarvitakaan.
En ole yhtään kartalla, mikä Timon soittokunto on nykyään, mutta toteanpa vaan, että ei Kupiainen kyllä mikään ylivertainen soittaja Tolkkiin verrattuna ole. Molemmilla on omat vahvuutensa, Matiaksella laajempi tekniikkakirjo ja soiton puhtaus verrattuna joihinkin Tolkin livesahauksiin, mutta kyllähän hän tosi monissa Timon sooloissa joutuu vetämään omalle tekniikalleen sopivammin sellaisia osuuksia, jotka Timo klaaraa mielettömän kovalla näppäilytekniikallaan. Näissä lopputulema kuulostaa häiritsevän paljon ihan joltain muulta kuin Stratovariukselta. Kyllähän Matias itsekin sanoi jossain haastiksessa aikanaan, että Timo pystyy soittamaan epäinhimillisen määrän nuotteja todella lyhyessä ajassa, mistä johtuen joitain sooloja on vaan pakko muuttaa. Sen kyllä kuulee, ja henkkoht pidän alkuperäisistä enemmän. Toisaalta, mahtaisi olla Timokin ihmeissään niiden uudemman matskun soolojen kanssa, jotka Matias on vetänyt omilla vahvuuksillaan.

Ei nyt kuulu aiheeseen, mutta kun nimi mainittiin, en malta olla kommentoimatta: Eipä Petrucciltakaan kaikki lähde. Suosikkiesimerkkini tästä on Dream Theaterin Metallica-coverit, joissa Petrucci on aivan kuutamolla Hammettin soolojen kanssa. Nuotteja taitaa tulla suunnilleen sama määrä, mutta ulosanti on niin pielessä kun vaan voi olla. Koko asia onkin helppo niputtaa niin, että soolot tuppaavat kuulostamaan alkuperäisen soittajansa käsissä kaikkein parhaalta.
Sabbathman
Posts: 5639
Joined: Thu Dec 03, 2009 2:40 am
Location: Seinäjoki

Re: Stratovarius ja johdannaiset

Post by Sabbathman »

Seuraavana toiveena Stratovariukselta olisi tietenkin kovettu levy - jo ensi vuodeksi, kiitos! En toivo mitään 2 levyn konsepteja, vaan 10-12 raidan heavypommitusta, jossa mukana useita nopeita speed metalleja ja reippaita hardrokkauksia, ehkä yksi powerballadi, pari isompaa ja raskaampaa eepostakin tyyliin Eternity/Nighttime Eclipse. Saisihan Tolkki olla mukana vaikka vierailijana?

Kupi soittaa erittäin hyvin, toki rivimiehen karismalla. Sama pätee näihin muihinkin uusiin heppuihin, ml. Porrakin. Tolkilla on oma soundi ja olisi tietysti mahtava nähdä lavallakin pitkästä aikaa vaikka parin klassikon ajan. Tai sitten se uusi bändi nopsaan keikoille meille Suomeenkin.

Strato-reunion yhden rundin ajaksi niin että mukana olisi Tolkin lisäksi jopa myös Jari ja Jörg...kannatan! Soittajiahan voi vaihdella siinä keikan mittaan, ei tarvi olla aina niin jyrkästi kaikki kaiken aikaa.
Jussi
Posts: 10657
Joined: Wed Aug 28, 2002 5:10 pm
Location: Oulu (Rollo)

Re: Stratovarius 1992

Post by Jussi »

Entinen basisti, kolmisen vuotta bändissä ollut muttei yhdelläkään studiolevyllä soittanut Jari Behm on ladannut hiljattain jo kaksi '92 keikkaa kokonaisuudessaan youtubeen:

https://youtu.be/CAse22Z2MBA
1. Reign Of terror 0:40
2. The Hands Of Time 4:10
3. Abyss 10:13
4. Metal Frenzy 15:30
5. The Hills Have Eyes 18:10
6. Fright Night 25:26
7. Nightfall 37:50
8. Out O The Shadows 43:21
9. Break The Ice 51:12
https://youtu.be/hk_Yg14gcfc
0:00 Setlist and credits
0:12 Backstage
2:40 Reign Of Terror
6:00 The Hands Of Time
11:43 Abyss
16:22 Metal Frenzy
18:29 The Hills Have Eyes
24:39 Fright Night
33:50 Nightfall
38:18 The Hands Of Time
Jussi
Posts: 10657
Joined: Wed Aug 28, 2002 5:10 pm
Location: Oulu (Rollo)

Re: Stratovarius ja johdannaiset

Post by Jussi »

Timo Tolkin Infinite Visioniin värväämä Jorge Segersbol, tällaisesta Ancestral Dawnista tuttu, Powermetal.no:n haastattelussa.

https://youtu.be/ofmvagn3zAs
Aika hyvä löytö taas, miellyttävä ääni, vaikka Perulaisen metallioopperan ko. biisissä vieraileva Ralf onkin aika suuressa roolissa.
Powermetal.no wrote:Many were surprised when TIMO TOLKKI announced JORGE SEGERSBOL as the vocalist in his new project INFINITE VISION. And maybe he was too?

So, how was your reactions when Tolkki contacted you;? Where you surprised, happy, and did you take him seriously at first?

Jorge: It was a great surprise, for sure! He wrote me at my fan page (which I haven’t looked at in a long time, haha), and I instantly accept his proposal. Then we started communicating through WhatsApp. It was very refreshing but obviously I kept my feet on the ground and stayed humble under the advice of my friend and manager, Francisco Ponce de León. Now, I’m in touch with Eric Cerda, Timo’s manager, he was the person in charge when we released the Ancestral Dawn album in Europe. He’s a great guy and very talented, right now we’re working together some ideas for the album.

Can you tell us about how you ended up in Tolkki’s new band?

Jorge: I sang 2 songs with him last year at his concert in Peru. Initially I was chosen to be the main singer for the show but because of other concerts with Pegasus I couldn’t take that responsibility at the moment. Actually, I was kind of sick during that show, but I couldn’t miss the opportunity to play with Timo, so I did an extra effort and it all went great.

Your name appeared to many fans of power metal when Timo Tolkki announced you as the vocalist for his new band Infinite Vision. How has the response from the Tolkki fans been; have you been given a warm welcome?

Jorge: Yes, this has been very positive! Actually, I’m very happy for that reason, they received the news with joy, specially people from my own country.

As many may not know you that well, can you give a short introduction of yourself to the readers? Many know you as the singer in Ancestral Dawn, and previous in Nautiluz, but what else is there to know?

Jorge: Currently I’m the lead singer for a Peruvian ani-metal band called Pegasus. We transform anime openings among other TV themes with different music styles into heavy and power metal. Now I’m with a new band that I formed with some friends called Beyond Time. We’re about to release our first single next month.

Cool, I will definitively keep an eye out!

I know that you, in both Ancestral Dawn and Nautiliz, have recorded cover of Stratovarius songs, so I know you are familiar with Tolkkis old work and that you are a big Stratovarius fan. How is your relationship with Stratovarius, and how has Tolkki and his music affected you as a musician?

Jorge: I’m always listening to Stratovarius’ music, but I have to admit that my main influence is Helloween. But Strato has always been a great influence for me too, and I’m sure that a lot of musicians think the same way. Tolkki is a genius that still keeps his essence after all these years.

Infinite Vision are now planning to release a 5-song demo, which will include the tracks “Dangerous”, “Sonata Black”, and “Voice Of Tomorrow”. What can you tell me about the demo and the music; what can we expect?

Jorge: Not much I’m afraid, but what I can say is that these songs keeps a very classic essence from the creativity of Timo Tolkki; I like them very much.

How much (of the music/songs) were written before you entered the band; have you had the chance to affect the music in any way, or is Tolkki the main, and only, songwriter?

Jorge: I’m not sure when they were written; maybe some are new and others have more time, all we know is that Timo is like a music maker machine haha. He’s always thinking about new ideas. I was given the task to make the lyrics, which as I said before, I’m writing them with Eric Cerda.

We all know Tolkki as a genius musician, but how would you describe Tolkki as a person; how is he to work with?

Jorge: I still don’t know him that much, but we shared some drinks after the show in Lima, and I could notice that he is a very funny guy, and also a very creative person.

Infinite Vison is quite an international band with a Finnish guitarist, a Peruvian vocalist, a drummer from Germany and a keyboardist from America. How is that working out; have you all met?

Jorge: About the other guys from the band, I still haven’t had the pleasure to meet them. I only know that they’re excellent musicians, for example I know some of the work of Alex [Holzwarth, drums] when he played with Angra and Rhapsody. The way we’re working is recording separately and then each one sends their tracks to the selected studio to be processed.

You are also planning a tour with Infinite Vison, where you will be playing songs from throughout Timo Tolkki’s career; Stratovarius, Revolution Renaissance, Symfonia and Avalon. What are your favourite tracks from all those bands; let’s say top 5 songs from Tolkkis career?

Jorge: Wow man, only 5!? It’s a very though choice, haha, but okay: «Black Diamond«, «Destiny«, «Infinity«, «Father Time» and «Rebel«.

And finally: is there any news from the Ancestral Dawn camp; will there be a new album soon?

Jorge: I’ve been talking with [Jorge] Higginson about our A.D. project and there’s a chance we could release a new single during this year, I’m not sure yet but definitely we will work on something, maybe we try to release singles tracks instead of a whole album.
Jussi
Posts: 10657
Joined: Wed Aug 28, 2002 5:10 pm
Location: Oulu (Rollo)

Re: Stratovarius 1994-95

Post by Jussi »

No nyt on mielenkiintoista, viimeisen vuorokauden sisään ytubeen on ilmestynyt Tolkin laulamia Fourth Dimensionin demoja! Ilmeisesti Timolta itseltään, kun tällaiset terveiset ovat videon lataajalta mukana:
Same as my last upload, Timo Tolkki is sending the Fourth Dimension demos to everyone who asks for them in a private email! However since I already asked him for Against The Wind and don't want to bother Tolkki by asking many demos, a subscriber provided me this Demo of Galaxies Tolkki sent him! Thank you so much David Alejandro!
As for the rest, I'll just copypaste the description for the Against the Wind demo:
Timo Tolkki stated in his facebook that he's got the Demos from most Fourth Dimension songs but, since he can't officially publish it, he'll be sending it to everyone who sent him an email.
This is a truly priceless piece of vintage Stratovarius era. For the first time ever we can hear a Demo from the Fourth Dimension album and it seems like he'll try to deliver the other songs like Twilight Symphony, We Hold the Key and Nightfall! He also stated that he's gonna make a new website work where he may publish his other demos there: http://timotolkki.net/
https://youtu.be/QBW3vy19Pmc

Against The Wind

Distant Skies

We Hold The Key

Winter

..jatkumoa pitäisi siis seurata :!: ja tulihan sieltä ne loputkin seitsemästä* saatavilla olevasta, edit:

Nightfall

Twilight Symphony
*ladannut taho kommentoi wrote:..there's no hint that there's a demo for 030366, Lord of the Wasteland, Stratovarius or Call of the Wilderness, as Tolkki stated that he has 7 demos and they're all that have been uploaded here. It seems to be those demos are truly lost.
Ice
Posts: 2859
Joined: Wed Aug 28, 2002 7:11 am
Location: Helsinki
Contact:

Re: Stratovarius ja johdannaiset

Post by Ice »

Tuli lukaistua läpi tuo kirja Hymni elämälle Tolkista, ja oli kyllä pettymys sen suhteen, että musiikki, nauhoitukset sekä biisien ja levyjen synty on ohitettu aika huolella. Parista levystä ei ole kuin yhden kappaleen maininta ja enemmän ne olisi itseä kiinnostanut kun lukea noita suhde- tai kohujuttuja. Eli Dreamscape - Fourth Dimension ja Episode aika ohitetaan kyllä liian nopeaa, ja juuri nuo ovat itselle ne bändin parhaat levyt sekä mielenkiintoisin aika, mutta ei ne montaa sivua tilaa saa. Muutenkin keskiössä tuntuu olevan muu kuin musiikki ja tietyssä suhteessa se on ihan ok, mutta näinkin suuresti vaikuttaneesta tyypistä olisi kyllä toivonut paljon kattavampaa teosta eikä pelkkää nopeaa viihdelukemista.

Viihdelukemisena kirja kyllä puolustaa paikkansa ja on lyhyen kestonsa ajan viihdyttävä.

Tuossa tuoreessa videohaastiksessa käydään kirjaa, illuminaatteja sekä nykytilannetta ihan hyvin läpi.

https://youtu.be/Se0el0RMO8o
Post Reply